Header Adresa

Nařízení vlády č. 322/2025 Sb., které upravuje způsob vedení evidence pracovních úrazů


Nařízení vlády, které upravuje způsob vedení evidence pracovních úrazů, ohlášení pracovních úrazů, zasílání záznamů, členění úrazů a povinnosti zaměstnavatele vůči dotčeným orgánům. Je vydáno na základě zákoníku práce (konkrétně § 105 odst. 7 zákona č. 262/2006 Sb.) a reaguje kromě českého práva i na předpisy EU. 

Účinnost 
Vyhlášeno 3. září 2025. 
Nabývá účinnosti 1. ledna 2026. 

Hlavní změny/povinnosti zaměstnavatele 
Členění pracovních úrazů 
Pracovní úrazy jsou rozděleny do 4 kategorií: smrtelné, závažné (hospitalizace > 5 dnů nebo životu nebezpečný/hromadný), pracovní úraz s dočasnou pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny, a úraz s pracovní neschopností < 3 dnů nebo žádnou – nově jasně definováno. 
Evidence – kniha úrazů 
Zaměstnavatel povede knihu úrazů (elektronicky nebo listinně), ve které budou zaznamenány základní údaje: jméno zaměstnance, datum, místo úrazu, činnost při úrazu, druh/zraněná část těla, popis události, příčiny, svědci, atd. Některé údaje byly ze stávající praxe odstraněny – např. počet hodin odpracovaných bezprostředně před úrazem. 
Ohlášení úrazu 
Pro smrtelné a závažné pracovní úrazy je zaměstnavatel povinen podat ohlášení bez zbytečného odkladu prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce (SUIP). Ohlášení se také vztahuje na další strany: odborová organizace/zástupce pro BOZP, policii, zdravotní pojišťovnu (v případě smrtelného úrazu). 
Záznam o pracovním úrazu a jeho zasílání 
Kromě ohlášení je nutno zaslat záznam o pracovním úrazu u všech pracovních úrazů kromě těch, kde nebyla pracovní neschopnost nebo byla < 3 dní. Ten musí být zaslán elektronicky prostřednictvím portálu SUIP nejpozději do 15 pracovních dnů od chvíle, kdy se zaměstnavatel o úrazu dozvěděl. Záznam musí být podepsán: zaměstnanec, svědci, zástupce BOZP, zástupce odborů, zaměstnavatel – buď v listinné podobě po vytištění nebo v elektronické s uznávaným elektronickým podpisem. Uchovávat po dobu 10 let. 
Aktualizace záznamu 
Pokud se dozví zaměstnavatel o nových skutečnostech, které mění původní údaje (např. doba hospitalizace, závažnost úrazu, příčina atd.), je povinen bez zbytečného odkladu aktualizovat záznam v systému a odeslat aktualizovaný záznam též příslušným orgánům. 
Platnost stávajících případů 
Úrazy, které nastaly přede dnem účinnosti (tj. před 1. 1. 2026), se dále řídí dosavadními nařízeními, tj. nařízením vlády č. 201/2010 Sb. a jeho úpravami.

Datum přidání: 2025-09-22

stahuj

Copyright © 2025, aTre v.o.s. Všechna práva vyhrazena.