Header Adresa

Digitální wellbeing


Definice digitálního wellbeingu 
Digitální wellbeing představuje zdravý a vyvážený vztah k digitálním technologiím. Zaměřuje se na podporu fyzického, psychického, sociálního i kognitivního zdraví žáků i pedagogů. Klade důraz na to, aby digitální technologie pomáhaly rozvíjet potenciál dětí, přispívaly k jejich sebeuplatnění a zároveň je chránily před negativními dopady online prostředí. 
Cíl zavedení do školní praxe 
Definici digitálního wellbeingu připravila expertní skupina NPI ČR ve spolupráci s MŠMT a dalšími partnery. Je součástí revize rámcových vzdělávacích programů a má sloužit jako opora školám při rozvíjení digitální gramotnosti v kontextu zdraví a bezpečnosti. V průběhu roku 2025 budou školám poskytnuty metodické nástroje, včetně doporučení, otázek a odpovědí i konkrétních příkladů opatření. 
Význam pro školy 
Zavádění digitálního wellbeingu pomáhá školám podporovat duševní zdraví žáků i učitelů v době rostoucí digitalizace výuky. Nabízí rovnováhu mezi moderním využíváním technologií a prevencí rizik, jako je digitální závislost, ztráta koncentrace či kybernetická nebezpečí. Výzkumy i zkušenosti škol ukazují, že učitelé vnímají přínos technologií, ale zároveň potřebují větší podporu v jejich efektivním a bezpečném využívání.
Co to znamená pro školu
Škola by měla digitální technologie začlenit do svého strategického řízení s ohledem na wellbeing žáků i pedagogů. Součástí je posílení digitálních kompetencí pedagogického sboru, včetně sebedůvěry v technické a didaktické oblasti, a rozvoj školní kultury, která podporuje bezpečné a smysluplné využívání technologií. Důležité je otevřít téma rizik spojených s digitálním prostředím, nastavit pravidla a hledat rovnováhu mezi digitální a nedigitální výukou. 

Více informací: https://www.wellbeingveskole.cz/https://digitalizace.rvp.cz/napric-predmety/digitalni-wellbeing.

Datum přidání: 2025-06-25

stahuj

Copyright © 2025, aTre v.o.s. Všechna práva vyhrazena.