Stanovisko MŠMT k dotazu týkajícímu se lhůty pro zavedení elektronické podoby spisové služby ve školách a školských zařízeních
Právnické osoby vykonávající činnost škol (s výjimkou mateřských
škol) a školských zařízení (s výjimkou školských výchovných a
ubytovacích zařízení a zařízení školního stravování) spadají do okruhu
subjektů, které v souladu se zákonem o archivnictví a spisové službě, ve
znění zákona č. 190/2009 Sb., vykonávají spisovou službu zásadně v
elektronické podobě v elektronických systémech spisové služby.
K
uvedení administrativy do souladu s novelizovanými ustanoveními zákona
poskytl zákonodárce lhůtu. Přitom lhůta stanovená v § 63 odst. 4 zákona o
archivnictví a spisové službě, ve znění zákona č. 190/2009 Sb., není
důsledně použitelná, a to v důsledku legislativně technicky nesprávného
usídlení přechodného ustanovení, které tuto lhůtu upravuje; legislativně
technické pochybení má za následek neústavnost tohoto ustanovení. Za
tohoto stavu je třeba vycházet ze lhůty stanovené v čl. II bodu 2
novelizujícího zákona, tedy lhůty 3 let ode dne 1. VII. 2009.
Stanovisko vychází z následujícího právního posouzení:
I. Obecně k povinnosti vedení spisové služby v případě právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení
Podle
§ 63 odst. 3 zákona č. 499/2004 Sb. je uložena veřejnoprávním původcům
uvedeným v § 3 odst. 1 písm. a) až e) a i) až m) povinnost vést spisovou
službu. Podle formy vedení spisové služby lze v uvedené skupině
veřejnoprávních původců rozlišit dvě podskupiny:
1. veřejnoprávní
původci uvedení v § 3 odst. 1 písm. a) až e) a i) až m), kraje a hlavní
město Praha vykonávají spisovou službu zásadně v elektronické podobě
v elektronických systémech spisové služby, a v listinné podobě jen
tehdy, pokud to vyžaduje povaha jejich působnosti;
2. veřejnoprávní původci uvedení v § 3 odst. 1 písm. g) a h) a obce vykonávají spisovou službu v elektronické podobě v elektronických systémech spisové služby nebo v listinné podobě.
Školy a školská zařízení
[poznamenáváme, že zákonodárce není terminologicky důsledný, povinnost
uložená škole nebo školskému zařízení, které mají dle zákona č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, povahu
činnosti, je nejen fakticky, ale i právně uložena právnické osobě
vykonávající tuto činnost] jsou ve výčtu veřejnoprávních původců v § 3
odst. 1 uvedeny pod písm. j) zákona č. 499/2004 Sb.; spadají tedy do
první podskupiny, kde se ukládá povinnost až na výjimky plynoucí z
povahy působnosti. Mateřské školy, školská výchovná a ubytovací zařízení
a zařízení školního stravování jsou pro účel vymezení veřejnoprávních
původců vyjmuty.
II. Rozsah vedení spisové služby
Pokud se
týká rozsahu vedení spisové služby ve školách a školských zařízeních,
není tento právními předpisy detailně vymezen. Pro stanovení rozsahu
povinnosti vedení spisové služby je rozhodná jednak platná právní úprava
(zejména daná zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a zákonem č. 499/2004 Sb.) a jednak povaha činnosti
toho kterého druhu školy nebo typu školského zařízení. Platná právní
úprava vyplývá především z ustanovení části první hlavy III zákona č.
499/2004 Sb. a dále z vyhlášky č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu
spisové služby. Speciální právní předpis zaměřený na výkon spisové
služby ve školách a školských zařízeních neexistuje, a některé
podrobnosti pro výkon spisové služby tak nejsou stanoveny s obecnou
závazností; jako příklad lze uvést skartační znaky a lhůty – tu lze
podle uvážení přihlížet ke zrušené Instrukci Ministerstva školství č. j.
18 200/86-49 ze dne 13. června 1986, kterou se vydává skartační řád pro
školy a školská zařízení spravovaná národními výbory, která se vztahuje
na dokumentaci související s činností škol. S ohledem na uvedené by
právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení měla
rozsah vedení spisové služby v elektronické formě projednat, příp.
dohodnout s příslušným archivem.
III. Časový dopad novely zákona o archivnictví a spisové službě, provedené zákonem č. 190/2009 Sb.
Vedení
spisové služby v elektronické podobě v elektronickém systému spisové
služby vnesla do zákona o archivnictví a spisové službě jeho novela
provedená zákonem č. 190/2009 Sb.
K uvedení administrativy do
souladu s novelizovanými ustanoveními zákona poskytl zákonodárce lhůtu,
přičemž se však podle názoru sekce legislativy a práva MŠMT dopustil
legislativního pochybení1, které se projevuje ve
vztahu lhůty podle § 63 odst. 4 zákona o archivnictví a spisové službě,
ve znění zákona č. 190/2009 Sb., tedy lhůty podle novelizovaného zákona,
a lhůty podle čl. II bodu 2 zákona č. 190/2009 Sb., tedy lhůty podle
novelizujícího zákona.
1 K legislativnímu pochybení došlo doplněním prve zmíněného ustanovení pozměňovacím návrhem v průběhu
projednávání návrhu novely v Poslanecké sněmovně – srov. usnesení č. 118 výboru pro veřejnou správu a
regionální rozvoj ze 31. schůze 4. března 2009.
1. Ke lhůtě podle novelizovaného zákona
Ustanovení § 63 odst. 4 zákona o archivní a spisové službě odděluje dvě lhůty:
- Subjekty uvedené v odstavcích 1 a 2, které v době účinnosti tohoto zákona neprováděly
evidenci dokumentů nebo nevykonávaly spisovou službu v elektronické
podobě v elektronických systémech spisové služby podle odstavce 3, jsou povinny naplnit ustanovení odstavce 3 nejpozději do jednoho roku po nabytí účinnosti tohoto zákona.
- Subjekty uvedené v odstavcích 1 a 2, které v době účinnosti vykonávaly evidenci dokumentů v listinné podobě,
jsou povinny vykonávat evidenci dokumentů v elektronickém systému
spisové služby nejpozději do šesti měsíců po nabytí účinnosti tohoto
zákona.
Prve uvedená lhůta je delší a ve vztahu k posléze uvedené
obecná. Platí pro subjekty podle § 63 odst. 1 a 2, které v době
účinnosti tohoto zákona neprováděly evidenci dokumentů nebo nevykonávaly
spisovou službu v elektronické podobě v elektronických systémech
spisové služby podle odstavce 3, tedy pro subjekty, které neprováděly
evidenci dokumentů nebo nevykonávaly spisovou službu vůbec nebo v jiné
než elektronické podobě.
Posledně lhůta je kratší ve vztahu k
prve uvedené zvláštní. Platí pro subjekty podle § 63 odst. 1 a 2, které
vykonávaly evidenci dokumentů v listinné podobě. Těmto (a právě jen
těmto) subjektům jako podmnožině subjektů uvedených u první (roční)
lhůty zákonodárce hodlal zkrátit roční lhůtu na šestiměsíční.
Ustanovení § 63 odst. 4 bylo zařazeno až v průběhu parlamentního projednávání novely zákona o archivnictví a spisové službě.2
Svou povahou je přechodným ustanovením, které nemělo být doplňováno do
novelizovaného zákona, nýbrž mělo být obsaženo v novelizujícím zákoně.
Jestliže zákonodárce poskytl lhůtu až novelou zákona, zapracoval ji do
textu
novelizovaného (nikoli novelizujícího zákona) zákona a užil
obratu „ode dne účinnosti tohoto zákona“, počítal lhůtu ode dne
účinnosti původního znění novelizovaného zákona, tj. od 1. 1. 2005, čímž
se prohřešil proti zákazu tzv. pravé retroaktivity, které má v daném
případě (i v kontextu judikatury Ústavního soudu) za následek
neústavnost ustanovení § 63 odst. 4 zákona o archivnictví a spisové
službě. Nezbývá tudíž než konstatovat, že zákonodárce poskytl k
přizpůsobení se novele lhůtu, která v době poskytnutí již několikrát
uplynula.
2 Tamtéž.
2. Ke lhůtě podle novelizujícího zákona
Ustanovení
čl. II bodu 2. zákona č. 190/2009 Sb. ukládá určeným původcům uvést
jejich spisové služby, elektronické systémy spisové služby vykonávané v
elektronické podobě a spisové řády do souladu se zákonem č. 499/2004
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, do 3 let
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Toto ustanovení bylo součástí již původního znění vládního návrhu novely.3
Dotčeným osobám poskytuje ve srovnání s § 63 odst. 4 novelizovaného
zákona lhůtu delší. Její počátek určuje „ode dne účinnosti tohoto
zákona“, tedy správně ode dne účinnosti novelizujícího zákona, tj. ode
dne 1. VII. 2009, délku na 3 roky, tedy lhůta dosud běží.
3 Srov. Vládní návrh na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě. Sněmovní tisk č.
428/2004.
3. Ke vztahu lhůty podle novelizovaného zákona a lhůty podle novelizujícího zákona
Text
ustanovení § 63 odst. 4 zákona o archivnictví a spisové službě, ve
znění zákona č. 190/2009 Sb., podle našeho názoru brání jeho důslednému
použití.
Za této situace, kdy zároveň působí ještě obecnější
přechodné ustanovení – čl. II bod 2 zákona č. 190/2009 Sb., je MŠMT
názoru, že je třeba použít toto ustanovení, tedy vycházet z tříleté
lhůty počítané od 1. VII. 2009.
Toto řešení se v prvé řadě opírá o
konstatování neústavnosti prve zmíněného ustanovení. Na podporu tohoto
řešení lze odkázat i na průběh legislativního procesu, jenž předcházel
promulgaci novelizujícího zákona, a to konkrétně na pozměňovací návrh
doplnění odstavce 4 do § 63 zákona o archivnictví a spisové službě.
IV. Shrnutí
Právnické
osoby vykonávající činnost škol (s výjimkou mateřských škol) a
školských zařízení (s výjimkou školských výchovných a ubytovacích
zařízení a zařízení školního stravování) spadají do okruhu subjektů,
které v souladu se zákonem o archivnictví a spisové službě, ve znění
zákona č. 190/2009 Sb., vykonávají spisovou službu zásadně
v elektronické podobě v elektronických systémech spisové služby.
K
uvedení administrativy do souladu s novelizovanými ustanoveními zákona
poskytl zákonodárce lhůtu. Přitom lhůta stanovená v § 63 odst. 4 zákona o
archivnictví a spisové službě, ve znění zákona č. 190/2009 Sb., není
důsledně použitelná, a to v důsledku legislativně technicky nesprávného
usídlení přechodného ustanovení, které tuto lhůtu upravuje; legislativně
technické pochybení má za následek neústavnost tohoto ustanovení. Závěr
platí bez ohledu na to, zda byla lhůta podle § 63 odst. 4
novelizovaného zákona zamýšlena jako speciální ke lhůtě podle čl. II
bodu 2 novelizujícího zákona, nebo byla navržena v důsledku opomenutí
lhůty podle čl. II bodu 2 novelizujícího zákona. Za popsaného stavu je
třeba vycházet ze lhůty stanovené v čl. II bodu 2 novelizujícího zákona,
tedy lhůty 3 let ode dne 1. VII. 2009.
Praha, 22. VII. 2010
JUDr. Emil Halla, v. r.
v z. ředitele odboru legislativy
Vyřizuje: JUDr. Václav Pilík
Datum přidání: 2010-08-18