2012 č. j. 28 133/2012 - 20 Právní následky pozdního vyhlášení konkursu na místo ředitele veřejné školy a školského zařízení |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
V Praze dne 25. června 2012
MSMT-28133/2012-20
Právní následky pozdního vyhlášení konkursu na místo ředitele veřejné školy a školského zařízení
Na základě dotazů zřizovatelů sděluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy svůj právní názor na následky pozdního vyhlášení konkursu podle § 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, s přihlédnutím k čl. II bodu 5 zákona č. 472/2011 Sb. a dosavadní výkladové praxi MŠMT:
1. Pozdní vyhlášení konkursu
Ustanovení § 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. umožňuje státu, kraji, obci nebo svazku obcí jako zřizovateli vyhlásit konkurs na místo ředitele školy nebo školského zařízení, a to v posledních 6 měsících pracovního poměru ředitele na dobu určitou, nejpozději 3 měsíce před jeho skončením.
V § 166 odst. 3 větě třetí se dále stanoví: „Nedojde-li k vyhlášení konkursu, prodlužuje se doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ředitele školy nebo školského zařízení o dalších 6 let.“
Nevyhlásí-li zřizovatel konkurs, prodlužuje se pracovní poměr ředitele přímo ze zákona. Zákon neukládá zřizovateli a řediteli dohodnout se na prodloužení pracovního poměru, ale bezprostředně stanovuje změnu, k níž z důvodu nevyhlášení konkursu dojde.
Nevyhlášením konkursu, které je podmínkou prodloužení pracovního poměru ředitele školy přímo ze zákona, nutno rozumět jeho nevyhlášení v zákonem stanovené lhůtě. Jestliže zákon stanovuje určitou lhůtu pro vyhlášení konkursu – právní úkon zřizovatele, který má za následek neprodloužení pracovního poměru ředitele a tedy odvrácení konkrétního zákonem předjímaného následku, nutno na takovou lhůtu pohlížet jako na tzv. lhůtu propadnou. Uplynutím lhůty tudíž zaniká právo zřizovatele vyhlásit na místo daného ředitele konkurs.
Protože protiprávním jednáním nelze přivodit tytéž důsledky jako postupem podle práva, nelze k vyhlášení konkursu po zákonem stanovené lhůtě přihlížet jako k úkonu, kterým by se předešlo automatickému prodloužení pracovního poměru ředitele. Pokud zřizovatel vyhlásil konkurs pozdě, pracovní poměr ředitele se ze zákona automaticky prodlužuje v souladu s § 166 odst. 3 větou třetí.
2. Co se rozumí vyhlášením konkursu
Vyhlášení konkursu je právním úkonem zřizovatele, jehož náležitosti stanovuje v souladu se zmocněním podle § 166 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb. vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích. Konkurs je vyhlášen ve lhůtě podle § 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., pokud je v této lhůtě učiněn úkon, který splňuje náležitosti podle § 3 vyhlášky č. 54/2005 Sb. Je-li tento úkon učiněn později, nelze k němu přihlížet, i kdyby rozhodnutí zřizovatele o vyhlášení konkursu (např. formou usnesení rady obce) bylo učiněno ještě před uplynutím lhůty.
3. Vyhlášení konkursu v souvislosti s čl. II bodem 5 zákona č. 472/2011 Sb.
Na případy konkursů vyhlašovaných v letech 2012 až 2014 v souladu s čl. II bodem 5 zákona č. 472/2011 Sb. je rovněž nutné pohlížet, jak je uvedeno výše. Podle názoru MŠMT záleží na zřizovateli, zda na místo ředitele, na kterého se vztahuje čl. II bod 5 zákona č. 472/2011 Sb., vyhlásí konkurs, či nikoli. Nedojde-li k vyhlášení konkursu, prodlužuje se dosavadnímu řediteli „funkční období“ o dalších 6 let. Ustanovení čl. II bodu 5 tudíž převádí dosavadní ředitele do režimu „funkčních období“ za využití mechanismu stanoveného v § 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. (k podrobnější argumentaci viz http://www.msmt.cz/file/19715).
4. Shrnutí
Obecně platí, že vyhlášení konkursu, které má podle vůle zřizovatele mít za následek skončení konkrétního ředitele ve funkci (ať už skončením pracovního poměru na dobu určitou nebo výkonu práce na pracovním místě ředitele), musí být učiněno ve lhůtě stanovené v § 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. V případech, na které se vztahuje čl. II bod 5 zákona č. 472/2011 Sb. tato lhůta končí dnem 30. dubna 2012, 2013 a 2014. Nedojde-li v této lhůtě k vyhlášení konkursu formou a způsobem stanoveným ve vyhlášce č. 54/2005 Sb. prodlužuje se dosavadnímu řediteli automaticky ze zákona „funkční období“ o 6 let. Skutečnost, že rada obce nebo kraje rozhodla v zákonem předepsané lhůtě o vyhlášení konkursu a konkurs byl vyhlášen, avšak až po uplynutí lhůty, na tom nic nemění.
Ing. Ladislav Němec
náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy