2004 č. j. 27 533/2004 - 14 Právní výklady 3/2004

 
Č.j. 27 533/2004-14
 
 

Právní výklady 3/2004


 
Obsah:

1. Pronájem hudebních nástrojů žákům základních uměleckých škol

2. Poskytování osobních údajů žáků škol zdravotnickému zařízení pro účely povinného očkování

3. Účelová vázanost finančních prostředků poskytovaných jako příspěvek na provoz z rozpočtu obce jí zřizované škole a porušení rozpočtové kázně

4. K úpravě doplňkové činnosti škol zřizovaných obcemi a kraji a k uplatnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání

5. Rozsah neinvestičních výdajů za žáka plnícího povinnou školní docházku podle § 14 odst. 3 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, hrazených obcí, ve které má žák trvalý pobyt

6. Informace k části šesté nového zákona o zaměstnanosti

7. Nárok na náhradní termín maturitní zkoušky

8. Právní moc rozhodnutí ředitele střední školy o vyloučení žáka ze studia


        
 
 
        
       1. K otázce pronájmu hudebních nástrojů žákům základních uměleckých škol
 

       Vyhláška č. 292/1991 Sb., o základních uměleckých školách, ve znění platném do 9. dubna 2004, opravňovala v § 13 základní uměleckou školu půjčit žákovi hudební nástroj. Tato konstrukce však nebyla v souladu s pojetím institutu půjčky, jejímž předmětem mohou být podle § 657 občanského zákoníku pouze věci druhově určené, zejména peníze. Vyhláškou č. 155/2004 Sb., kterou se mění vyhláška o základních uměleckých školách, byl s účinností od 9. dubna 2004 změněn způsob poskytování hudebních nástrojů základní uměleckou školou žákům. Nová úprava je založena na pronájmu (§ 663 a násl. občanského zákoníku), jehož předmětem mohou být pouze věci určené jednotlivě, a který proto danému účelu vyhovuje lépe.
        
       Právní úprava pronájmu hudebních nástrojů je odlišná pro ZUŠ zřizované obcemi a kraji a pro ZUŠ soukromé a církevní.
        

Ř Obecní a krajské základní umělecké školy


 

       Základní umělecké školy zřizované obcemi nebo kraji mohou pronajímat nástroje, které mají ve svém vlastnictví (zpravidla půjde o nástroje získané darem nebo v rámci doplňkové činnosti), a nástroje ve vlastnictví zřizovatele, jež jako příspěvkové organizace spravují coby svěřený majetek.


      
     Zatímco na pronájem hudebních nástrojů ve vlastnictví základní umělecké školy se bez dalšího vztahují příslušná ustanovení občanského zákoníku, pronájem nástrojů ve vlastnictví zřizovatele vyžaduje navíc oporu ve zřizovací listině. Zde zřizovatel v souladu s § 27 odst. 2 písm. f) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, musí upravit práva a povinnosti spojené s případným pronajímáním svěřeného majetku jiným subjektům. Základní umělecká škola tudíž může pronajímat žákům hudební nástroje jí svěřené pouze tehdy, pokud jí to zřizovatel ve zřizovací listině umožnil.
      

Ř Soukromé a církevní základní umělecké školy


      

     Na soukromé a církevní školy se nevztahuje zákon č. 250/2000 Sb., a proto připadá v úvahu pouze pronájem nástrojů ve vlastnictví těchto škol podle příslušných ustanovení občanského zákoníku.
 

Ř Úprava po 1. lednu 2005


      

     Vzhledem k tomu, že pronajímat hudební nástroje výše uvedenými způsoby umožňuje úprava občanského zákoníku, resp. také zákon č. 250/2000 Sb., aniž by bylo potřeba k tomu základní umělecké školy zvlášť opravňovat ve vyhlášce, lze § 13 vyhlášky č. 292/1991 Sb. považovat za nadbytečný. Nová vyhláška o základních uměleckých školách, která bude vydána k novému školskému zákonu (její účinnost se předpokládá současně s novým školským zákonem od 1. ledna 2005), tudíž nebude obdobné ustanovení obsahovat. Pravidla pronájmu hudebních nástrojů žákům základních uměleckých škol všech výše uvedených zřizovatelů se tím však nezmění.
      
      
       2. Poskytování osobních údajů žáků škol zdravotnickému zařízení pro účely povinného očkování
 

       Ustanovení § 52 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů stanoví povinnost zařízení pro výchovu a vzdělávání (těmito zařízeními se v souladu s § 7 odst. 1 tohoto zákona rozumí základní a střední školy, předškolní a školská zařízení zařazená do sítě předškolních zařízení, škol a školských zařízení, s výjimkou školní knihovny a pedagogicko-psychologické poradny, a dále zařízení sociálně výchovné činnosti a zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc) poskytnout orgánu ochrany veřejného zdraví na jeho žádost údaje o očkování dětí nebo mladistvých, kteří do zařízení pro výchovu a vzdělávání docházejí, pokud mu je zákonný zástupce dítěte nebo mladistvého na základě žádosti sdělil.
       Orgány ochrany veřejného zdraví (§ 78) jsou obecně Ministerstvo zdravotnictví, krajské hygienické stanice, Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra. Pouze těmto orgánům a pouze na jejich žádost jsou školy a školská zařízení povinny údaje o očkování dětí nebo mladistvých poskytnout, přičemž údajem o očkování je pouze sdělení, zda a proti čemu dítě nebo žák očkován byl, či nikoliv.
       Škola nebo školské zařízení údaj poskytne samozřejmě pouze tehdy, pokud má tento údaj k dispozici (v souladu s § 50 a 52 tohoto zákona musí mít údaje o očkování dítěte k dispozici pouze mateřské školy a školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovné péče).


           
          Sběr a zpracování osobních údajů k zabezpečení povinností týkajících se ochrany a podpory veřejného zdraví a vyplývajících ze zákona o ochraně veřejného zdraví, tedy i osobních údajů osob pro účely očkování, zajišťují právě orgány ochrany veřejného zdraví. Orgánem ochrany veřejného zdraví bude v daném případě místně příslušná krajská hygienická stanice v souladu s § 82 odst. 2 písm. k) zákona č. 258/2000 Sb.
          V praxi se však školy často setkávají s tím, že se na ně obrací přímo lékaři (zdravotnická zařízení) se žádostí o poskytnutí jmenného seznamu žáků školy dané věkové kategorie, s uvedením dat narození, popřípadě i bydliště, s odvoláním na povinné očkování ve smyslu zákona č. 258/2000 Sb.
          Lékaři (zdravotnická zařízení), kteří očkování provádí, však mají podle § 45 odst. 1 tohoto zákona povinnost spolupracovat při ochraně před vznikem, šířením a k omezení výskytu infekčních onemocnění s orgány ochrany veřejného zdraví. Kontakty na osoby podléhající očkovací povinnosti tudíž zdravotnické zařízení může získat prostřednictvím krajských hygienických stanic, nikoliv prostřednictvím školy.
        
       Pokud by škola poskytla osobní údaje žáků bez jejich souhlasu, resp. bez souhlasu zákonných zástupců nezletilých žáků, lékařům (zdravotnickým zařízením), bylo by toto jednání v rozporu jak se zákonem o ochraně veřejného zdraví, tak i se zákonem o ochraně osobních údajů.


 

       3. Účelová vázanost finančních prostředků poskytovaných jako příspěvek na provoz z rozpočtu obce jí zřizované škole a porušení rozpočtové kázně


      

Ř Příspěvek na provoz


      

     Příspěvkové organizace územních samosprávných celků jsou pojaty jako právnické osoby, které jsou co do financování do značné míry závislé na prostředcích poskytovaných zřizovatelem. Možnost územního samosprávného celku dotovat činnost příspěvkové organizace nebo na ni přispívat je proto v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zakotvena především obecně.
      
     Zákon však vymezuje také ty prostředky, na jejichž poskytování mají příspěvkové organizace nárok, když v ustanovení § 28 odst. 2 stanoví, že zřizovatel poskytuje své příspěvkové organizaci tzv. příspěvek na provoz.
      

       Příspěvkem na provoz se rozumí prostředky určené na financování neinvestičních výdajů příspěvkové organizace. V praxi pak vyvstávají otázky, zda obec může škole, kterou zřizuje, přikázat čerpání přiděleného příspěvku na určité výdaje, a to zvláště tehdy, má-li škola pochybnost, zda jde o výdaje investiční nebo neinvestiční. Pochybnosti mohou nejčastěji vznikat v případech různých stavebních činností (například výměna oken).


      
     S tím souvisí obecný problém klasifikace stavebních činností včetně rozlišení investic od neinvestic, způsob určení povahy poskytovaných prostředků a vymezení jednání, která lze považovat za porušení rozpočtové kázně.
      

Ř Rozlišení stavebních činností jako investičních a neinvestičních výdajů


      

     Na prvním místě je potřeba vyřešit technickou a ekonomickou otázku, jaké lze rozlišovat stavební činnosti, a zda jsou hrazeny z investičních nebo neinvestičních výdajů.
      
     Určujícím hlediskem je především důvod stavební činnosti a s tím související předpokládaný výsledek (srov. také výklad Ministerstva financí čj. 124/15 992/2004 publikovaný na www.denik.obce.cz).
 

A. Má-li dojít k rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku, půjde o tzv. modernizaci. Pokud by cílem byla změna účelu nebo technických parametrů majetku, bude se jednat o rekonstrukci. Modernizace i rekonstrukce jsou technickým zhodnocením majetku a hradí se z investičních výdajů.


 

B. Pokud je účelem uvedení věci do předchozího nebo provozuschopného stavu odstraněním fyzického opotřebení nebo poškození věci, jde o opravu. Soustavná činnost za účelem zpomalování opotřebení, předcházení závadám, popřípadě jejich odstranění, se označuje jako údržba. V případě opravy a údržby jde o pouhou regeneraci majetku – nemění se tedy jeho pořizovací cena a z hlediska právního nemůže dojít k vytvoření nové věci. Proto oprava ani údržba nejsou technickým zhodnocením majetku a hradí se z neinvestičních výdajů.


      
     Posouzení konkrétní stavební činnosti bývá v praxi obtížné, neboť různé důvody se mohou navzájem prolínat. Tak například již zmíněná výměna oken může být nezbytná také pro jejich stáří, bezprostředním podkladem se však stane energetický audit vyžadující zlepšení tepelné izolace v budově a výměna bude rekonstrukcí. Pokud není důvod výměny blíže rozveden, lze předpokládat, že se jedná o výdaj neinvestiční.
      
     V případě pochybností o povaze stavební činnosti se doporučuje vyžádat si vyjádření autorizovaného inženýra v oboru pozemní stavby nebo soudního znalce v oboru stavebnictví.
      

Ř Obecně k účelovému a časovému vymezení prostředků a porušení rozpočtové kázně


      

     Otázkou právní je, zda může obec škole, kterou zřizuje, přikázat použití prostředků přidělených na neinvestiční výdaje na konkrétní stavební činnost a zda nepoužitím prostředků na stanovený účel dojde k porušení rozpočtové kázně.
      

       V § 19 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb. se územnímu samosprávnému celku umožňuje „stanovit účel použití těch prostředků, jimiž dotuje činnost jiných osob anebo na ni přispívá“. Zákon tedy výslovně opravňuje zřizovatele školy uložit škole jako příspěvkové organizaci čerpat prostředky poskytnuté z rozpočtu zřizovatele na určitý účel. Zároveň může zřizovatel v souladu s § 18 odst. 5 vázat prostředky časově, a případně také požadovat podle § 20 odst. 2 a 3 navrácení poskytnutých prostředků , pokud příspěvková organizace neuskuteční v kalendářním roce účel, na který byly poskytnuty. Nepožaduje-li jejich navrácení, převádějí se nevyužité prostředky do následujícího kalendářního roku a je zachována jejich účelovost (§ 20 odst. 1).


 

       Podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb. je porušením rozpočtové kázně „každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků patřících či svěřených územnímu samosprávnému celku.“ Neoprávněným použitím se rozumí použití na jiný účel, než na který byly poskytnuty, nebo porušení podmínek, za nichž byly poskytnuty. Zadržením peněžních prostředků se rozumí porušení povinnosti vrátit prostředky poskytovateli.


      
     V souladu s výše uvedeným může porušením rozpočtové kázně být:
      

1. použití vymezených prostředků na jiný účel,
2. nesplnění povinnosti prostředky vrátit, pokud nebude akce uskutečněna a pokud se nepřevádějí do následujícího roku,
3. nevrácení nevyužité části prostředků, pokud nebudou prostředky použity na určenou akci v plné výši a pokud se nepřevádí do následujícího roku.


 

Ř Případy, kdy obec přikázala čerpat prostředky z příspěvku na provoz na investici


      

       K otázce, zda škola musí dodržet také účelové určení prostředků na stavební činnost, která je investicí, ačkoliv jsou účelově vymezeny v rozpisovém dopise v rámci příspěvku na provoz, lze uvést následující.
        
       Povaha poskytnutých prostředků je v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. dána zásadně účelem, na který jsou poskytnuty. Účelem je samozřejmě i určení příspěvku na provoz, a je proto otázka, zda v daném případě převáží toto určení nebo bližší určení na stavební činnost investiční povahy, které je s prvně uvedeným účelem v rozporu.
        
       Podle našeho názoru, přikáže-li obec škole čerpat vymezený objem prostředků poskytnutých v rámci příspěvku na provoz na investici, nepůjde v tomto rozsahu již o příspěvek na provoz, ale o dotaci poskytnutou na danou investiční akci. Prvotní označení těchto prostředků jako příspěvku na provoz je tudíž nesprávné, na povahu prostředků nemá vliv a škola je povinna je použít na vymezenou investici.


      
        

       4. K úpravě doplňkové činnosti škol zřizovaných obcemi a kraji a k uplatnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
 

Ř Doplňková činnost příspěvkových organizací územních samosprávných celků


      

     Podle § 27 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zřizuje územní samosprávný celek příspěvkové organizace „pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu.“
      
     Vedle činnosti, pro niž byla zřízena, je příspěvková organizace oprávněna vykonávat také doplňkovou činnost, která však musí podle § 27 odst. 2 písm. g) naplňovat následující znaky:
      
a) navazuje na hlavní účel příspěvkové organizace,
b) je zřizovatelem povolena k tomu, aby příspěvková organizace mohla lépe využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců,
c) nesmí narušovat plnění hlavních účelů organizace,
d) sleduje se odděleně.
      
     Zřizovací listina příspěvkové organizace musí mimo jiné obsahovat okruhy zřizovatelem povolené doplňkové činnosti, čímž je dán základní rámec, v němž se musí výkon doplňkové činnosti pohybovat.
      

       Na doplňkovou činnost škol se vztahuje také § 21 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ačkoliv používá termínu „hospodářská činnost“. Ustanovení bylo obsaženo již v původním znění předpisu a prováděla je vyhláška č. 34/1992 Sb., o hospodářské činnosti předškolních zařízení, škol a školských zařízení. Tato úprava byla překonána vydáním zákona č. 250/2000 Sb. a zákona č. 218/2000 Sb., které vymezily doplňkovou (resp. „jinou“) činnost obecně pro všechny příspěvkové organizace. Proto byla také vyhláška č. 34/1992 Sb. zrušena vyhláškou č. 238/2003 Sb., aniž by byla nahrazena jiným podzákonným předpisem.


      

Ř Použití předpisů o živnostenském podnikání na doplňkovou činnost školy


      

     Podle § 3 odst. 3 písm. y) zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), není živností „činnost organizací zřízených podle zvláštních právních předpisů vykonávaná v souladu s účelem, pro nějž byly zřízeny“, čímž se rozumí „hlavní činnost“ příspěvkových organizací podle § 27 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. Živnostenský zákon navíc výslovně stanoví, že živností není výchova a vzdělávání ve školách (§ 3 odst. 3 písm. t)).
      
     Naopak okruhy doplňkové činnosti vymezené ve zřizovací listině mohou zahrnovat také činnosti, které úpravě živnostenského zákona podléhají. Škola, která hodlá takovou činnost vykonávat, je povinna řídit se při tom ustanoveními živnostenského zákona, tzn. vykonávat ji jako živnost za podmínek vztahujících se na právnické osoby.
      
     Příspěvkové organizace územních samosprávných celků se podle § 27 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb. zapisují do obchodního rejstříku. Zápis však není konstitutivní, neboť vznikají dnem určeným zřizovatelem v rozhodnutí a zapisují se až po svém vzniku. Proto podle ustanovení § 10 odst. 2 živnostenského zákona vzniká živnostenské oprávnění příspěvkových organizací územních samosprávných celků pouze způsobem podle § 10 odst. 1 písm. a) a b). Činnost, k níž vzniklo příspěvkové organizaci živnostenské oprávnění, se pak v souladu s § 28 odst. 1 písm. b) zapisuje jako předmět podnikání do obchodního rejstříku.
      

Ř Změny v právní úpravě doplňkové činnosti po 1. lednu 2005


      

     Od 1. ledna 2005 by měl být účinný nový školský zákon, kterým se částečně změní i úprava právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení. Pojetí příspěvkových organizací územních samosprávných celků zůstane v zásadě nezměněno, pouze se rozšíří okruh zřizovatelů. Podle návrhu novely zákona č. 250/2000 Sb. bude umožněno zřizovat příspěvkové organizace v oblasti školství také svazku obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství.
      
     Návrh školského zákona nově zavádí institut školské právnické osoby, která se zřizuje podle školského zákona a vykonává činnost školy a nebo školského zařízení. Oprávnění ji zřizovat bude přiznáno také krajům, obcím a svazkům obcí. V § 135 návrhu školského zákona je pro školskou právnickou osobu zvlášť upravena doplňková činnost, která je v základních bodech shodná s úpravou zákona č. 250/2000 Sb., jež bude nadále platná pro příspěvkové organizace. V případě školské právnické osoby zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí bude doplňkovou činnost povolovat zřizovatel a její předmět, podmínky a rozsah se uvede ve zřizovací listině.
      
     Na školské právnické osoby se taktéž použijí ustanovení živnostenského zákona podle výše uvedených pravidel. Naopak nepoužije se úprava obchodního rejstříku, neboť nový školský zákon zavádí rejstřík školských právnických osob. Tam se uvede také předmět doplňkové činnosti, je-li povolena.
      

       5. Rozsah neinvestičních výdajů za žáka plnícího povinnou školní docházku podle § 14 odst. 3 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, hrazených obcí, ve které má žák trvalý pobyt
 
      

     Za žáka, který plní povinnou školní docházku ve škole zřízené jinou obcí (dále jen „dojíždějící žák“), je obec, v níž má žák trvalý pobyt, povinna uhradit neinvestiční výdaje (dále jen „NIV“) obci, která je zřizovatelem školy, v souladu s § 14 odst. 3, 5 a 6 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství (k případům, v nichž se ustanovení § 14 odst. 3 po novele zákonem č. 181/2003 Sb. uplatní, srov. Právní výklady č. 2/2004).


 

Ř NIV hrazené státem


      

     Prostředky hrazené ze státního rozpočtu školám a školským zařízením zřizovaným obcemi přiděluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) krajským úřadům podle § 12 odst. 5 písm. f). Krajské úřady tyto prostředky poskytují příjemcům, tzn. jednotlivým školám a školským zařízením v souladu s § 8 odst. 3.
      
     Rozsah prostředků hrazených tímto způsobem ze státního rozpočtu školám a školským zařízením zřizovaným obcemi vymezuje § 8 v odstavci 2 jako

        „finanční prostředky na platy a náhrady platů, popřípadě mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na náklady na zvláštním způsobem stanovené odvody do sociálních a zdravotních fondů a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí zdravotně postižených, na výdaje na učební pomůcky a dále na výdaje na učebnice a školní potřeby, pokud se žákům poskytují bezplatně, a rovněž výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a služby, které souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání“.

     

Ř NIV hrazené zřizovatelem


      

     Zřizovatel školy (v případě dojíždějících žáků obec) je povinen hradit výdaje v rozsahu vymezeném v § 14 odst. 9, totiž investiční výdaje a některé NIV. Z NIV zřizovatel samozřejmě není povinen hradit ty náklady, jejichž úhradu ukládá zákon státu (viz výše citovaný výčet § 8 odst. 2).

     Výslovně je třeba připomenout, že zřizovatel školy je povinen hradit také ty neinvestiční výdaje, které vyplývají z nižšího průměrného počtu žáků ve třídě základní školy, pokud byla této škole povolena výjimka ve smyslu § 6 odst. 3 a 5 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon).


 

Ř NIV hrazené obcí, ve které má žák trvalý pobyt


 
     Obec, ve které má žák trvalý pobyt,
je podle § 14 odst. 3 povinna hradit obci, která školu zřídila, za jednoho dojíždějícího žáka její NIV podle § 14 odst. 9, které tvoří náklady na

- údržbu a opravy,
- materiální výdaje,
- služby a výdaje nevýrobní povahy,
- mzdové prostředky a ostatní výplaty fyzickým osobám

neposkytované krajským úřadem připadající na jednoho žáka školy.
      
     Výraz „neposkytované krajským úřadem“ v § 14 odst. 3 lze podle našeho názoru vykládat tak, že se vztahuje na NIV v daném případě krajským úřadem skutečně neposkytované, nikoliv na výdaje, které není povinen hradit stát podle § 14 odst. 9. Bude-li tedy obec, která školu zřídila, přispívat v souladu s § 14 odst. 9 také na NIV jinak hrazené státem, bude obec, v níž má žák trvalý pobyt, povinna hradit i tyto její výdaje.
      
     Nutno ještě připomenout, že uvedený rozsah platí, pouze pokud se obce nedohodnou jinak. V konkrétní situaci je proto nezbytné porovnat jej s případnou dohodou, kterou obce mohou, avšak nemusí uzavřít.
      
     Při řešení otázky, které konkrétní výdaje je povinna hradit obec, v níž má žák trvalý pobyt, je proto potřeba především odlišit neinvestiční výdaje od investičních a dále se zabývat pouze NIV. Poté je potřeba z množiny NIV uvedené v § 14 odst. 3 odečíst výdaje hrazené ze státního rozpočtu a skutečně přidělované krajským úřadem podle § 8 odst. 2 (viz bod 2). Zbylé NIV jsou NIV na dojíždějícího žáka, které je obec povinna uhradit obci – zřizovateli v rozsahu připadajícím na jednoho žáka školy.
 

     Rozlišení, zda konkrétní NIV jsou poskytovány krajským úřadem ze státního rozpočtu nebo spadají do NIV hrazených obcí, může působit výkladové potíže, a proto vydalo ministerstvo spolu s Ministerstvem financí společný výklad týkající se některých problematických otázek. Výklad byl vydán v roce 1996 pod č. j. 19 062/96-40 a uveřejněn ve Věstníku MŠMT ČR v čísle 1/1997. Ačkoliv byl výklad posléze zrušen, lze jej nadále použít pro informační účely, neboť v něm uvedená klasifikace je ve většině případů stále aktuální.
      
     V návrhu nového školského zákona, jenž má nabýt účinnosti od 1. ledna 2005, se rovněž s hrazením NIV za dojíždějícího žáka počítá, přičemž rozsah podle současných předpisů by neměl doznat zásadních změn.
      

       6. Informace k části šesté nového zákona o zaměstnanosti
        
        

          Dnem 1. října 2004 nabyly účinnosti dva důležité zákony, a to zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a zákon č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zaměstnanosti. Podle těchto zákonů je práce dětí ve věku do 15 let a dětí starších 15 let do skončení povinné školní docházky zakázána. Tento zákaz je upraven ve druhém ze zmiňovaných zákonů - v novele zákoníku práce ( konkrétně § 11 odst. 2 zákoníku práce, ve znění zákona č. 436/2004 Sb.). Děti budou moci vykonávat práci až po získání pracovněprávní způsobilosti jen v pracovněprávním vztahu.
          Jako výjimka z uvedeného zákazu je v zákoníku práce stanoveno, že dítě ve věku do 15 let nebo dítě starší 15 let do doby skončení povinné školní docházky bude moci vykonávat jen činnost uměleckou, kulturní, sportovní a reklamní (zákon tyto činnosti označuje souhrnným pojmem „činnost dítěte“), a to pouze je-li tato činnost přiměřená jeho věku, není pro něj nebezpečná, nebrání jeho vzdělávání nebo docházce do školy a účasti na výukových programech, nepoškozuje jeho zdravotní, tělesný, duševní, morální nebo společenský rozvoj a jen na základě jednotlivého povolení vydaného pro určité dítě a určitou činnost úřadem práce. O tomto povolení bude úřad práce vydávat rozhodnutí, a to na základě písemné žádosti osoby odpovědné za výchovu dítěte. Zákon dále upravuje postup zúčastněných stran (subjektu, pro něhož bude činnost dítěte vykonávána, a dítěte - zákonného zástupce) při rozhodování o vydání povolení k výkonu činnosti.
Za činnost dítěte, pro kterou je vždy nutné povolení, se považuje činnost
a) umělecká a kulturní – vytváření autorských děl nebo provádění uměleckých výkonů podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů) a provádění úkonů zejména v oblasti hudební, pěvecké a taneční,
b) reklamní - provádění úkonů v reklamě a propagaci výrobků, služeb nebo jiných objektů a předmětů a činnost v modelingu,
c) sportovní - provádění výkonů na veřejnosti.


        
       Zákon však rovněž stanoví, že za činnost dítěte (uměleckou, kulturní, sportovní a reklamní, tedy tu, která je na základě povolení umožněna), a tedy pochopitelně ani za práci, se nepovažuje
a) zájmová kulturní činnost v amatérských souborech a základních uměleckých školách,
b) vystupování na uměleckých a kulturních akcích pořádaných školou, školským zařízením nebo ústavem sociální péče nebo na akcích, na kterých se škola, školské zařízení nebo ústav sociální péče organizačně podílí,
c) činnost konaná v rámci výchovy a vzdělávání ve školách a školských zařízeních v souladu se vzdělávacími programy,
d) účast na uměleckých a sportovních soutěžích, pokud nejde o činnosti za odměnu, nebo
e) činnost konaná v rámci mimoškolní výchovy a při ostatních nekomerčních zájmových aktivitách, která není vykonávána za odměnu.

 

          Pokud tedy budou děti, které jinak mají podle nového znění zákoníku práce jakékoliv práce zakázány, vykonávat některou z činností spadajících do aktivit vyjmenovaných výše, nepůjde o zakázanou práci a nepůjde ani o „činnost dítěte“, pro kterou by bylo třeba povolení.
        
        
        

       7. Nárok na náhradní termín maturitní zkoušky


        

Ustanovení § 25 odst. 8 vyhlášky č. 442/1991 Sb., o ukončování studia ve středních školách a učilištích, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, že žák, který se nedostaví ke konání maturitní zkoušky pro vážné důvody, je povinen omluvit se předsedovi zkušební komise nejpozději do tří dnů ode dne konání zkoušky. V případě, že zkušební komise uzná omluvu žáka, má žák právo na stanovení náhradního termínu této zkoušky. Z uvedeného lze podle našeho názoru důkazem opaku dovodit, že v jiném případě (pokud se žák vůbec neomluví či jeho omluva není uznána) nemá žák nárok na stanovení náhradního termínu zkoušky a tento termín se posuzuje jako neúspěšný. Tento závěr je podle názoru MŠMT jediný možný a objektivní, neboť v opačném případě by byli neoprávněně zvýhodněni žáci, kteří se bez omluvy nedostaví ke zkoušce před žáky, kteří se k jejímu konání dostaví a vykonají ji neúspěšně (tento výklad by v praxi mohl vést k tomu, že žáci, kteří si nejsou jisti svými znalostmi, se bez dalšího k maturitní zkoušce nedostaví, přičemž za tuto neomluvenou nepřítomnost nebudou nijak postiženi).

          Ustanovení § 25 odst. 7 citované vyhlášky stanoví, že žák může konat maturitní zkoušku nejpozději do dvou let od doby, kdy měl ukončit řádně studium, a to i v případech, jestliže se posuzuje, jako by studia zanechal.
Z ustanovení § 8 odst. 2 a 3 citované vyhlášky pak vyplývá, že studium ve střední škole se řádně ukončuje maturitní zkouškou konanou nejdříve ve druhém úplném týdnu v květnu a nejpozději do 20. června školního roku, ve kterém žák úspěšně ukončil čtvrtý ročník střední školy.
          To znamená, že dvouleté období pro vykonání maturitní zkoušky uplyne 20. června dva roky poté, co měl žák maturitní zkoušku poprvé konat. Za termín rozhodný pro uplynutí dvou let je nutné počítat nejzazší termín pro konání maturitní zkoušky stanovený platnými právními předpisy, nikoliv konkrétní termín stanovený ředitelem dané střední školy, neboť ten nezaručuje stejné postavení pro všechny žáky.

          Po marném uplynutí této dvouleté lhůty ztrácí žák na konání maturitní zkoušky nárok.
           

       8. Právní moc rozhodnutí ředitele střední školy o vyloučení žáka ze studia

        Rozhodování ředitele střední školy zřizované státem, krajem nebo obcí o vyloučení žáka ze studia podle § 3 odst. 2 písm. h) zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, je v souladu s § 22 uvedeného zákona správním řízením, na které se v plném rozsahu vztahuje zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.

Jednou ze základních zásad správního řízení je jeho dvouinstančnost zakotvená v § 53 a násl. správního řádu. Z uvedených ustanovení vyplývá, že každý účastník řízení (žák školy) má právo podat proti rozhodnutí správního orgánu (ředitele střední školy) odvolání, tedy má právo domáhat se nápravy rozhodnutí, o němž se domnívá, že jím byl dotčen ve svých právech nebo právem chráněných zájmech, pokud zákon nestanoví jinak. Zákon v případě správního rozhodování ředitele školy možnost podání odvolání nevylučuje, právo na podání odvolání je tedy i v případě řízení o vyloučení ze studia účastníkovi řízení zaručeno v plném rozsahu.

Jedním z prvků správního řízení, který úzce souvisí s jeho dvouinstančností, je institut právní moci správního rozhodnutí. Pravomocné rozhodnutí je rozhodnutí, které již nelze napadnout řádným opravným prostředkem (odvoláním), které je tedy konečné, účinné a závazné pro účastníky řízení (i pravomocná rozhodnutí mohou být sice napadena mimořádnými opravnými prostředky či podrobena soudnímu přezkumu, ovšem pouze z důvodů výslovně zákonem stanovených a pouhé podání žádosti (žaloby) o takový přezkum nemá vliv na právní moc napadaného rozhodnutí). V praxi nabývá správní rozhodnutí právní moci marným uplynutím lhůty pro podání odvolání, vzdáním se odvolání, jeho zpětvzetím nebo rozhodnutím odvolacího orgánu o potvrzení či změně prvoinstančního rozhodnutí.

Rozhodnutí správního orgánu, které dosud nenabylo právní moci (tedy dosud nenastal jeden z výše uvedených případů), sice právně existuje, bylo vydáno, ale dosud není právně účinné, tedy nevyvolává žádné právní důsledky (fakticky „jako by vůbec nebylo“). (Pouze ve výjimečných případech lze odkladný účinek podaného odvolání vůči nepravomocnému rozhodnutí vyloučit - viz § 55 správního řádu, takovým případem však vyloučení ze studia není.) Z uvedeného vyplývá, že dokud nenabude správní rozhodnutí právní moci, zachovávají se účastníkům správního řízení veškerá práva a povinnosti, která jim příslušela před jeho vydáním.


        

       To v případě rozhodnutí o vyloučení žáka ze studia ve střední škole znamená, že dokud nenabude rozhodnutí právní moci, je tento žák stále žákem školy se všemi právy a povinnosti z toho vyplývajícími (docházka do školy, výhody spojené s postavením žáka střední školy pro účely sociálního, zdravotního či důchodového pojištění, popřípadě ukončení klasifikace apod.).

       Z tohoto důvodu není možné v rozhodnutí o vyloučení žáka ze studia ve střední škole uvádět datum, ke kterému je žák vyloučen, pokud by se jednalo o datum, které předchází právní moci rozhodnutí (např. nelze v rozhodnutí vydaném dne 15. září stanovit, že žák se vylučuje dnem 15. září). V takovém případě by se jednalo o závažnou vadu rozhodnutí, která by musela být zhojena krajským úřadem v rámci odvolacího řízení.

       Lze tedy doporučit, aby ředitelé škol v rozhodnutí o vyloučení žáka ze studia vůbec neuváděli konkrétní datum, ke kterému bude žák vyloučen.


        

       Vzhledem k tomu, že v praxi docházelo v této věci k problémům, návrh nového školského zákona stanoví výše uvedené již výslovně, a to v § 31 odst. 4 („Žák nebo student přestává být žákem nebo studentem školy nebo školského zařízení dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější“).