2004 č. j. 13 080/2004 - 51 Metodický pokyn pro poskytování investičních dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím |
č.j. 13 080/2004-51
Metodický pokyn pro poskytování investičních dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na realizaci projektu Investičního rozvoje technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže v rámci vyhlášeného Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ministerstvo) stanovuje v návaznosti na § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) tento postup pro poskytování, čerpání a zúčtování dotací státního rozpočtu poskytnutých ve prospěch investičního majetku nestátních neziskových organizací (dále jen NNO) pracujících v oblasti dětí a mládeže.
Článek 1
Úvodní ustanovení
1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) vydává podle § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), rozhodnutí o dotacích.
2. Dotace jsou určeny především na:
· reprodukci investičního majetku zařízení pro mimoškolní aktivity dětí a mládeže,
· obnovu zařízení a dovybavení nestátních neziskových organizací (dále jen NNO), tj. obnova strojního vybavení NNO a vybavení vhodného pro volnočasové aktivity dětí a mládeže,
· nákup pozemků pro zajištění činnosti NNO (výstavba základen pro práci s dětmi a mládeží),
· nezbytné rekonstrukce a obnova objektů bezúplatně převedených z Fondu dětí a mládeže na NNO,
· rozvoj Regionálních informačních center mládeže, tj. strojní vybavení a modernizace prostor pro činnost Regionálních informačních center pro mládež.
1. Příjemcem dotace může být pouze NNO dětí a mládeže. Výjimečně také NNO pracující s dětmi a mládeží, která má tuto činnost také uvedenou ve svých základních dokumentech.
2. Za nestátní neziskové organizace se považují právnické osoby definované v usnesení vlády č. 114/2001, o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím.
1. Základní podmínkou pro poskytnutí státní dotace je podání písemné žádosti, která musí být podepsána statutárním orgánem žadatele a která obsahuje doklad o vypořádání závazků NNO se státním rozpočtem.
2. Na dotaci není právní nárok.
3. Dotace se poskytuje na řešení konkrétní investiční akce v souladu se článkem 1, odst. 2 Metodického pokynu. Podmínkou pro poskytnutí dotace na rekonstrukci nebo obnovu objektů je jejich vlastnictví NNO nebo jejich dlouhodobý pronájem (min. 10 let). Tuto skutečnost doloží žadatel o státní dotaci výpisem z katastru nemovitostí a snímkem pozemkové mapy ne starším 6 měsíců, popř. nájemní smlouvou dokladující rovněž souhlas vlastníka se stavbou.
4. Dotace se neposkytuje na zahajování nových staveb.
5. Poskytnutí dotace v daném roce nezakládá nárok na poskytnutí dotace v dalších letech. Žádost o dotaci lze podávat i na investiční akce již rozestavěné, ale s jasným a konkrétně definovaným investičním záměrem na dokončovanou část stavby. Dotaci nelze požadovat na investiční akci již dokončenou.
6. Dotace na konkrétní investiční akci bude poskytována maximálně po dobu 3 let za předpokladu, že celkové náklady investiční akce nepřekročí částku 10 mil. Kč.
7. Dotace podléhá zúčtování se státním rozpočtem za příslušný rok podle podmínek daných zákonem č. 218/2000 Sb. a vyhláškou č. 531/2002 Sb.
8. Příjemce dotace je povinen při výběru zhotovitele díla postupovat podle zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, včetně zveřejnění výběrového řízení.
9. Příjemce dotací je vázán použít dotaci v souladu s účelem uvedeným v Rozhodnutí o poskytnutí investiční dotace a podle investičního záměru, projektu a ostatních podkladů, které předložil současně se žádostí o poskytnutí státní dotace nebo upřesnil před vydáním Rozhodnutí.
Článek 4
Postup hodnocení žádostí, výběrové řízení ministerstva
1. Žádost o státní dotaci předkládá statutární orgán NNO souhrnně za celou organizaci ministerstvu se svým doporučením na pořadí (prioritu) společenské důležitosti jednotlivých návrhů.
2. Do výběrového řízení nebudou zařazovány návrhy, které nebudou splňovat formální náležitosti dle článku 6.
3. Ministerstvo jednotlivé požadavky posoudí a zpracuje.
Konečný návrh rozdělení investičních dotací se předkládá poradě vedení ministerstva. O výsledku výběrového řízení jsou předkladatelé informováni do 1 týdne po jeho schválení na webových stránkách ministerstva www.msmt.cz..
4. Na základě ministerstvem schváleného návrhu obdrží žadatel Rozhodnutí o poskytnutí investiční dotace (dále jen Rozhodnutí), kterým ministerstvo potvrzuje poskytnutí státní dotace v daném roce.
1. Finanční prostředky obdrží příjemce dotace dle platebního kalendáře, uvedeného v Rozhodnutí.
2. V případě, že příjemce dotace uplatňuje odpočet z daně z přidané hodnoty na vstupu, nesmí hradit daň z přidané hodnoty z dotace.
č. 2823-821001/0710, po 1. lednu roku následujícího pak na účet MŠMT 6015-821001/0710, nejpozději však do 15. února. Po 15. únoru se postupuje dle zákona č. 218/2000 Sb. a vyhlášky č. 531/2002 Sb.
1. Žadatel předkládá dokumentaci v rozsahu:
2.1. Investiční záměr stavební akce musí obsahovat:
· návrh stavebně-technického řešení, technickou zprávu k projektu, technicko-ekonomické parametry, rozpočet, časový plán stavby,
· majetko-právní vztahy doložené výpisem z katastru nemovitostí, snímek pozemkové mapy,
· základní stavební výkresy (pohledy, řezy), schémata stavby.
· zdůvodnění nezbytnosti s přihlédnutím k činnosti žadatele,
· cenovou nabídku
· podrobnou specifikaci s určením umístění jednotlivých položek,
· u pozemků doložení majetko-právních vztahů.
2.3. U stavebních akcí dále kopii dokladu o schválení dokumentace k územně stavebnímu řízení (územní rozhodnutí, popř. stavební povolení) podle zákona č. 50/1976 ve znění pozdějších předpisů. Pokud investiční akce nepodléhá stavebnímu řízení doklad o stanovisku stavebního úřadu k ohlášení stavebních úprav.
2.4. Doklady o výsledku výběrového řízení, kopii smlouvy se zhotovitelem, jméno osoby pověřené investičním dozorem a údaje o její odborné způsobilosti.
3. Ministerstvo si může ke konkrétní investiční akci vyžádat další nutné doklady.
1. Vyúčtování poskytnuté dotace včetně vyhodnocení každé investiční akce předkládá NNO odboru pro mládež na stanovených formulářích (viz příloha) nejpozději do 20. ledna roku následujícího po roce, ve kterém obdržela státní dotaci.
Každá investiční akce, na kterou byly poskytnuty prostředky ze státního rozpočtu, musí být realizována tak, aby čerpání dotace bylo ukončeno do 31. prosince roku, ve kterém byla dotace poskytnuta.
2. Po skončení investiční akce je příjemce dotace povinen předložit dokumentaci k závěrečnému hodnocení v rozsahu:
· zprávu o splnění závazných ukazatelů,
· u dokončených stavebních akcí kolaudační rozhodnutí (nebo jiný doklad toto rozhodnutí nahrazující),
· přehled proinvestovaných prostředků v členění po jednotlivých letech,
· další doklady, které si ministerstvo vyžádá (např. kopie faktur, kopie bankovních převodů a výpisů apod.).
1. Příjemce dotace zodpovídá za hospodárné, efektivní a účelné využití finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu.
2. Ministerstvo je v souladu s § 39 zákona č. 218/200 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) odpovědné za hospodaření s prostředky státního rozpočtu a jinými peněžními prostředky státu ve své kapitole a za provádění kontroly hospodaření s prostředky státního rozpočtu.
3. Ministerstvo vykonává v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů veřejnosprávní kontrolu u žadatelů o veřejnou finanční podporu a u příjemců této podpory, s výjimkou těch, jimž byla poskytnuta veřejná finanční podpora z rozpočtu územního samosprávného celku.
4. V rámci zajišťování finanční kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů provádí ministerstvo předběžnou, průběžnou a následnou veřejnosprávní kontrolu. V rámci následné veřejnosprávní kontroly provádí ministerstvo závěrečné hodnocení jednotlivých investičních akcí, na které poskytlo státní dotace.
5. Žadatel o veřejnou finanční podporu a příjemce dotace je povinen poskytnout potřebnou součinnost kontrolním orgánům ministerstva a jiným kontrolním orgánům, které vykonávají kontrolu podle jiných právních předpisů (např. Nejvyšší kontrolní úřad, územní finanční orgány aj.).
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.