Výzva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k Evropskému dni jazyků - 26.září pro základní, střední a vyšší odborné školy |
Č.j. 16 872 –22/11-2003
Již třetím rokem bude dne 26. září slaven Evropský den jazyků. Den jazyků vyhlásila Rada Evropy s cílem vzdát hold evropskému jazykovému bohatství a podpořit jeho ochranu, upozornit nejširší veřejnost na důležitost jazykového vzdělávání, zvýšit povědomí o bohatství všech jazyků, kterými se v Evropě mluví, a podpořit celoživotní jazykové vzdělávání.
Rada Evropy doporučuje, aby aktivity konané v rámci Evropského dne jazyků probíhaly decentralizovaně, ale aby splňovaly tyto hlavní cíle: podporu rozmanitosti, plurilingvismu a celoživotního učení.
Evropský den jazyků by měl :
podpořit zájem žáků, studentů, pedagogických pracovníků a rodičů o studium cizích jazyků,
podpořit snahy učit se i takovým jazykům, jejichž volba nebude vedena pouze ekonomickými důvody, ale i snahou o rozšíření profesních, sociálních a kulturních zkušeností,
zdůraznit roli jazyka jako nástroje dorozumívání národů různých kultur v procesu výchovy k toleranci a demokratickému občanství,
využít partnerských vztahů se zahraničními školami k poznání jiné kultury, jiného společenského života a k porovnání jazykových znalostí mládeže i jejich rodičů,
podpořit a ocenit projekty, kterými by se dalo zlepšit porozumění mezi jazykově odlišnými komunitami žijícími v jednom místě nebo v jedné oblasti.
U příležitosti Evropského dne jazyků 2003 proběhne již tradičně na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy slavnostní předání ocenění udělovaného v rámci vzdělávacího programu Evropské unie Socrates. Jde o Evropskou jazykovou cenu ( LABEL) pro nejlepší projekty v oblasti jazykového vzdělávání.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předkládá příklady aktivit, kterých je možné v rámci Evropského dne jazyků využít. Školy mohou například:
zdůraznit téma jazyků ve školních časopisech, na nástěnkách, případně v regionálním tisku ( např. rozhovory se zajímavými lidmi: Cizí jazyk a já, příklady jazykové interference, kvizy, soutěže, apod.),
prezentovat nejrůznější jazykové projekty, včetně minikursů základních konverzačních obratů v jazycích komunit žijících v dané lokalitě, partnerských projektů se zahraničními školami, výměnných zájezdů apod.;
vytvořit jazykové mapy třídy, školy, regionu (např. koncipované podle počtu žáků schopných dorozumět se různými jazyky, případně podle jazyků reprezentovaných mluvčími žijícími v dané lokalitě apod.),
uspořádat besedy s osobnostmi ovládajícími několik jazyků,
organizovat setkání jazykových klubů pro členy pedagogického sboru a pro rodiče žáků v rámci celoživotního učení,
uspořádat cizojazyčné besídky, festivaly,
uspořádat Evropský den jazyků s ukázkami jazyka, literatury, hudby, ale i typických jídel apod. ( v rámci školy, partnerských škol, regionů ),
organizovat cizojazyčné soutěže,
nastudovat divadelní představení nebo hudební přehlídku v originále,
uspořádat den otevřených dveří v hodinách cizích jazyků,
připravit jazykový jarmark (v rámci školy, ulice, obce, města, regionu zorganizovat ”trh”, na kterém např. mohou být stánky věnované jednotlivým jazykům a kulturám zemí , ve kterých se těmito jazyky mluví. Stánky mohou prezentovat nejen jazyk, ale i kulturu, dějiny, zajímavosti apod.)
Školy i jednotliví pedagogičtí pracovníci mohou z uvedeného výčtu převzít ty náměty, které považují v daných podmínkách za realizovatelné a přínosné. Je však možné uplatnit i další nástroje, aktivity a projekty, které jsou v souladu s cíli Evropského dne jazyků.
Na mezinárodní ani vnitrostátní úrovni nejsou stanoveny žádné závazné instrukce. MŠMT však prosí jednotlivce i instituce, aby o svých aktivitách v rámci Evropského dne jazyků 2003 podali informace na adresu kontaktních míst : delisov@msmt.cz nebo maskova@msmt.cz. na stejné adrese lze požádat pro jednotlivé projekty a aktivity o logo Evropského dne jazyků.
· v rámci výuky různých vyučovacích předmětů zdůraznili roli jazyka jako nástroje dorozumívání národů různých kultur v procesu výchovy k toleranci a demokratickému občanství a v rámci svých předmětů hledali vhodné možnosti prezentace evropského jazykového a kulturního dědictví při oslavě Evropského dne jazyků,
· využili vztahů se zahraničními školami k získávání informací, k výměně názorů, k poznání jiné kultury, společenského života, k porovnání jazykových znalostí mládeže i jejich rodičů a získané poznatky vhodně prezentovali mimo jiné i v rámci Evropského dne jazyků,
· se informovali o oslavách a o námětech na aktivity uspořádané k Evropskému dni jazyků v mezinárodním měřítku na webových stránkách Evropského střediska pro moderní jazyky : www.ecml.at. Prostřednictvím této stránky se lze nejen zapojit do oslav Evropského dne jazyků, ale i podělit se o zkušenosti z dobrých projektů a inspirovat se zkušenostmi ze zahraničí.
PhDr. Pavel Cink v.r.
ředitel odboru zahraničních vztahů
PaedDr.Jaroslav Müllner v.r.
náměstek ministryně