Metodické stanovisko Č.j. 25398/2002-14 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k možnosti spolupráce obcí při zřizování škol a školských zařízení |
Vzhledem k množícím se dotazům týkající se možnosti spolupráce obcí při zřizování škol a školských zařízení v souvislosti s přechodem obecních škol a školských zařízení do právní subjektivity v souladu s §24 odst. 4 zákona č.564/1990 Sb., vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pro potřeby krajských úřadů, okresních úřadů, obcí a ředitelů škol a školských zařízení následující metodické stanovisko, které vychází z možností daných platnými právními předpisy v této oblasti.
I. Právní východiska
V souladu s §9 zákona č.128/2000 Sb. může obec k plnění svých úkolů zakládat a zřizovat právnické osoby a organizační složky obce s tím, že tento zákon ani zákon č.250/2000 Sb. nepřipouští, aby zřizovatelem jedné příspěvkové organizace bylo více obcí. Uvedené výslovně vyplývá také z §48 zákona č.128/2000 Sb., kde je uvedeno, že předmětem smlouvy o spolupráci mezi obcemi nemůže být vznik právnické osoby (tedy ani příspěvkové organizace).
To znamená, že
zřizovatelem příspěvkové organizace (školy nebo školského zařízení) může být pouze jedna obec.
Stejně tak z platných právních předpisů (zákona č.128/2000 a zákona č.250/2000 Sb.) nelze dovodit oprávnění svazku obcí jako právnické osoby, jejímiž členy jsou obce ve smyslu §49 zákona č.28/2000 Sb., zřizovat příspěvkové organizace.
To znamená, že
zřizovatelem příspěvkové organizace (školy nebo školského zařízení) nemůže být svazek obcí.
II. Řešení problému
Případ, kdy stávající zřizovatel (malá obec) jediné školy nebo školského zařízení zřízeného ve formě organizační složky obce není schopen zajistit změnu této organizační složky na příspěvkovou organizaci, je možné v dohodě s jinou (většinou sousední) obcí řešit následovně.
1. Stávající zřizovatel se dohodne se sousední obcí, že sousední obec tuto školu nebo školské zařízení zřízené ve formě organizační složky obce „převezme“ (stane se jejím novým zřizovatelem) a učiní z ní součást a zároveň odloučené pracoviště školy nebo školského zařízení zřizované touto sousední obcí v právní formě příspěvkové organizace.
Je třeba si uvědomit, že po provedení této změny bude v postavení zřizovatele dané školy nebo školského zařízení (se všemi z toho vyplývajícími zákonnými právy a povinnostmi) navenek vystupovat pouze sousední obec (nový zřizovatel) - bude účastníkem řízení v záležitostech sítě škol; bude tím, kdo je oprávněn za podmínek stanovených zákonem č.564/1990 Sb. jmenovat a odvolávat ředitele školy nebo školského zařízení apod.
Přenos výše uvedených zákonných kompetencí zřizovatele na základě smlouvy není možný.
2. Spolupráce zúčastněných obcí při zajištění chodu školy nebo školského zařízení (např. při přípravě vzdělávací koncepce a koncepce dalšího rozvoje školy nebo školského zařízení, spolupráce v oblasti rozpočtových a materiálních podmínek školy nebo školského zařízení, úhradě neinvestičních nákladů apod.) je možná především na základě smlouvy mezi dvěma nebo více obcemi ke splnění konkrétního úkolu podle §48 zákona č. 128/2000 Sb. Tato smlouva musí být uzavřena písemně a musí být předem schválena zastupitelstvy obcí, jinak je neplatná.
3. Uvedené řešení vyžaduje zejména následující kroky ze strany příslušných obcí:
Především je nezbytné, aby příslušné obce předem projednaly a dohodly všechny podrobnosti (právní, organizační, majetkoprávní, ekonomické i pracovněprávní) tohoto řešení.
Lze doporučit, aby z těchto jednání byly činěny zápisy, a aby zastupitelstva příslušných obcí schválila nejprve záměr řešení tohoto problému, případně aby již v této fázi příslušné obce (se souhlasem svých zastupitelstev) uzavřely smlouvu o spolupráci podle §48 zákona č.128/2000 Sb., která by upravovala organizační, majetkoprávní, ekonomické i pracovněprávní okolnosti této změny, a zároveň i pravidla spolupráce při následném chodu dané školy nebo školského zařízení.
III. Nejzásadnější konkrétní kroky ze strany příslušných obcí
1. Organizačně-právní aspekty:
1.1 Zastupitelstvo stávajícího zřizovatele rozhodne s předchozím souhlasem krajského úřadu o zrušení příslušné organizační složky obce.
1.2 Zastupitelstvo nového zřizovatele rozhodne o změně existující příspěvkové organizace spočívající ve zřízení nové součásti a zároveň odloučeného pracoviště, a to ke stejnému datu, ke kterému došlo ke zrušení organizační složky stávajícího zřizovatele (aby byla zaručena kontinuita výchovně vzdělávací práce školy nebo školského zařízení); zároveň schválí změnu zřizovací listiny příspěvkové organizace.
2. Síť škol, předškolních a školských zařízení:
2.1 Stávající zřizovatel podá příslušnému správnímu orgánu žádost o vyřazení školy nebo školského zařízení ze sítě škol, předškolních a školských zařízení.
2.2 Nový zřizovatel podá příslušnému správnímu orgánu žádost o změnu zařazení stávající školy nebo školského zařízení zřízené v právní formě příspěvkové organizace. Bude se jednat o tyto dva případy změny zařazení:
a) o zařazení nové součásti školy nebo školského zařízení a zároveň nového odloučeného pracoviště školy nebo školského zařízení v případě, že se bude jednat o jiný druh školy nebo školského zařízení (např. k základní škole se přičlení mateřská škola),
b) o zařazení nového odloučeného pracoviště školy nebo školského zařízení v případě, že se bude jednat o stejný druh školy nebo školského zařízení (k základní škole se přičlení základní škola).
3. Majetkoprávní aspekty:
3.1 Stávající a nový zřizovatel uzavřou smlouvu, která upraví užívací práva nového zřizovatele k majetku (nemovitému i movitému), který ke své činnosti užívá příslušná škola nebo školské zařízení (v případě smlouvy o výpůjčce nebo nájmu s předchozím souhlasem rady stávajícího a nového zřizovatele; v případě kupní či darovací smlouvy s předchozím souhlasem zastupitelstva stávajícího a nového zřizovatele).
4. Pracovněprávní aspekty:
4.1 Zastupitelstvo stávajícího zřizovatele odvolá s předchozím souhlasem krajského úřadu ředitele příslušné školy nebo školského zařízení (organizační složky obce).
4.2 Ředitel příspěvkové organizace, jejíž součástí se škola nebo školské zařízení stane, zůstává nadále ve funkci, pokud se své funkce sám nevzdá, nebo pokud obec nerozhodne o vypsání konkursního řízení (v souladu s platnými právními předpisy není třeba vypisovat konkursní řízení a nově jmenovat do této funkce).
4.3 Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů zaměstnanců okresního úřadu zařazených k výkonu práce v příslušné škole nebo školském zařízení zřízené ve formě organizační složky stávajícího zřizovatele budou v plném rozsahu přecházet z původního zaměstnavatele (okresní úřad) na přejímajícího zaměstnavatele (školu nebo školské zařízení zřízené novým zřizovatelem v právní formě příspěvkové organizace), a to za stejných podmínek jako v případech, kdy nedojde při přechodu na právní subjektivitu ke změně zřizovatele (viz materiál MŠMT č.j. 23620/2002-60). Uvedené vychází z předpokladu, že ke změně bude docházet v rámci územní působnosti jednoho okresního úřadu.
5. Zajištění dalšího chodu školy nebo školského zařízení:
5.1 Příslušné obce uzavřou s předchozím schválením svým zastupitelstev smlouvu o spolupráci podle §48 zákona č.128/2000 Sb., ve které upraví především následující záležitosti:
úhradu neinvestičních nákladů školy nebo školského zařízení, které nejsou hrazeny ze státního rozpočtu (V případě základní školy upozorňujeme na §14 odst. 2 zákona č.564/1990 Sb., podle kterého je obec povinna hradit neinvestiční výdaje na žáka s trvalým pobytem na území obce, který plní povinnou školní docházku ve škole zřízené jinou obcí, pokud se obce nedohodnou jinak. Zproštění povinnosti hradit tyto náklady podle tohoto ustanovení se na tento případ nebude vztahovat. V rámci dohody doporučujeme projednat v konkrétních případech např. i úhradu nadnormativních výdajů pro odloučené pracoviště či podmínky jeho zachování vzhledem k počtu žáků )
úhradu investičních nákladů školy nebo školského zařízení
spolupráci při stanovení koncepce výchovně vzdělávací činnosti a dalšího rozvoje školy nebo školského zařízení apod.
Tento materiál upravuje pouze ty okolnosti řešení tohoto problému, které se liší od přechodu na právní subjektivitu, při níž nedochází ke změně zřizovatele školy nebo školského zařízení. V ostatních záležitostech lze odkázat na materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Metodická pomoc školám, předškolním a školským zařízením zřizovaným obcí při přechodu na právní subjektivitu č.j. 23 620/2002-60.