Vyhláška PTV

G 10/23-24/2004

Metodický pokyn pro zavedení žákovského jízdného v železniční vnitrostátní dopravě osob a ve veřejné vnitrostátní pravidelné autobusové osobní dopravě
 

Vyhl.: 1/2004
1. Úvod
 
Usnesením vlády č. 624 ze dne 23.6.2003 bylo rozhodnuto o kompenzaci rušené sociální dávky „příspěvek na dopravu“ znovuzavedením zlevněného žákovského jízdného (dále jen „žákovské jízdné“) a uloženo zapracování žákovského jízdného do výměru MF s tím, že dopravcům bude hrazena prokazatelná ztráta vzniklá plněním závazku veřejné služby, tj. poskytováním žákovského jízdného pro žáky a studenty, včetně učňů (dále jen „žáci“).
Závazek veřejné služby je vymezen v čl. 2 Nařízení Rady (EHS) č. 1191/69, o akcích členských států týkajícícávazků veřejné služby v dopravě železniční, silniční a vnitrozemské vodní, v platném znění, jako závazky příslušného dopravního podniku, které by nepřevzal ve svých komerčních zájmech vůbec, nebo ve stejném rozsahu, nebo za stejných podmínek. Svým charakterem se tento závazek veřejné služby řadí do závazku přepravy. Podmínky úhrady prokazatelné ztráty ze závazku veřejné služby jsou dány ve veřejné silniční osobní dopravě vyhláškou č. 50/1998 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné linkové osobní dopravě a ve veřejné drážní osobní dopravě vyhláškou č. 36/2001 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné drážní osobní dopravě a o vymezení souběžné veřejné osobní dopravy.
Rozpočtované prostředky státního rozpočtu účelově vázané na úhradu prokazatelné ztráty v sobě nezahrnují nově koncipovanou žákovskou slevu, a proto je nutné z důvodu jejího plošného rozsahu a nezanedbatelné výše tuto slevu řešit samostatně.
Výměrem MF č. 01/2004 ze dne 5. prosince 2003, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami (vydává Ministerstvo financí podle § 10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách) jsou vymezeny mimo jiné určené podmínky pro určení výše jízdného i státem nařízených slev. V části II. výměru MF v seznamu zboží, u něhož se uplatňují věcně usměrňované ceny - položka č. 6. 60.10., 60.21.10 upravuje regulaci cen v železniční vnitrostátní dopravě osob (bližší podmínky obsahuje příloha č.5 k výměru MF). Část II. výměru MF položka č. 7. 60.21.2, 60.21.3. upravuje regulaci cen ve veřejné vnitrostátní pravidelné autobusové dopravě (dále jen „linkové dopravě“) mimo městskou hromadnou dopravu a dopravu příměstskou provozovanou v rámci městské hromadné dopravy (bližší podrobnosti obsahuje příloha č.6 k výměru MF). Základním jízdným je obyčejné (plné) jízdné. Z jeho výše jsou odvozeny ceny za přepravu cestujících, jejichž slevy jsou nařízeny státem.
Zavedení nové kategorie slev jízdného do výměru MF – „zlevněného/zvláštního žákovského jízdného“ je upraveno určenými podmínkami stanovenými výměrem MF č. 02/2004 - s účinností od 1.září 2004 (Cenový věstník částka 6/2004).
 
2. Rámcové řešení problematiky v zemích Evropských společenství (ES) a základní legislativní normy v ČR
 
Doprava je podle primárního práva ES jednou z oblastí, kde je uplatňována společná politika a tím i právo ES. To vyjadřuje zejména zájmy úrovně dopravní obslužnosti - obsahuje Zelená kniha EK - Síť občana; způsobu ingerence státu do řešení dopravní obslužnosti, řeší Nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 o postupu členských zemí v oblasti závazků spojených s veřejnými službami v železniční, silniční a vnitrozemské vodní dopravě a Nařízení Rady 3572/901EHS doplňující v důsledku sjednocení Německa některé směrnice, rozhodnutí a nařízení vztahující se k dopravě železniční, silniční a vnitrozemské vodní a Nařízení Rady (EHS) 1893/91 z 20. června 1991 doplňující Nařízení Rady (EHS) 1191/69 o akci členských států týkající se závazků koncepce z veřejné služby v dopravě železniční, silniční a vnitrozemské vodní (dále legislativa ES); omezení negativních vlivů dopravy, řeší Zelená kniha EK - Ke správnému a efektivnímu oceňování v dopravě - možnosti volby internalizace externích nákladů dopravy v EU.
V rámci Asociační dohody (Evropská dohoda zakládající přidružení mezi ČR a ES a jejich členskými státy) je postupně harmonizována legislativa ČR s legislativou ES.
 
I. VEŘEJNÁ LINKOVÁ DOPRAVA
· Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č.38/1995 Sb., zákona č. 304/1997 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 150/2000 Sb., zákona č. 361/2000 Sb., zákona č. 175/2002 Sb, zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 577/2002 Sb. a zákona č. 103/2004 Sb.
· Vyhláška č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě, ve znění vyhlášky č. 55/2003 Sb.
· Vyhláška č. 388/2000 Sb., o jízdních řádech veřejné linkové osobní dopravy.
· Vyhláška č. 50/1998 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné linkové dopravě, ve znění vyhlášky č. 142/2003 Sb.
· Vyhláška č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu.
· Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1994 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 141/2001 Sb., zákona č. 276/2002 Sb., zákona č. 124/2003 Sb. a zákona č. 354/2003 Sb.
· Vyhláška č. 580/1990 Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění vyhlášky č. 580/1992 Sb. a vyhlášky č. 231/1997 Sb.
· výměr MF č. 01/2004, ve znění výměru MF č. 02/2004
 
II. VEŘEJNÁ DRÁŽNÍ OSOBNÍ DOPRAVA
· Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 77/2002 Sb., zákona č. 175/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 103/2004 Sb.
· Vyhláška č. 36/2001 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné drážní osobní dopravě a o vymezení souběžné veřejné osobní dopravy, ve znění vyhlášky č. 141/2003 Sb.
· Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu (dále vyhláška o přepravním řádu)
· Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1994 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 141/2001 Sb., zákona č. 276/2002 Sb., zákona č. 124/2003 Sb. a zákona č. 354/2003 Sb.
· Vyhláška č. 580/1990 Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách jak vyplývá ze změn a doplnění provedených vyhláškou č. 580/1992 Sb. a vyhlášky č. 231/1997 Sb., (dále vyhláška, kterou se provádí zákon o cenách)
· výměr MF č. 01/2004, ve znění výměru MF č. 02/2004
 
3. Výňatek z Výměru MF č. 01/2004 ve znění výměru MF č. 02/2004
– účinný od 1.9.2004
Příloha č. 5 k výměru MF č. 01/2004 – Určené podmínky v železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravě.
Část II. Druhy jízdného doplňují se body 5 a 6:
5. Zvláštní jízdné ve výši maximálně 37,5% obyčejného jízdného je cena za přepravu žáků škol do věku 15 let ve 2. vozové třídě podle podmínek stanovených v části IV. článku 2.2.
6. Zvláštní jízdné ve výši maximálně 75% obyčejného jízdného je cena za přepravu žáků a studentů škol ve věku od 15 let do 26 let ve 2. vozové třídě podle podmínek stanovených v části IV. článku 2.2.
 
Příloha č. 6 k výměru MF č. 01/2004 – Ceny a určené podmínky ve veřejné vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravě.
V části II. Základní podmínky doplňují se body 2.3. a 2.4:
2.3. Za zlevněné jízdné, maximálně za 37,5 % plného (obyčejného) jízdného uplatněného dopravcem se přepravují žáci škol v ČR do věku 15 let podle podmínek stanovených v části III. čl. 11. – 13.
2.4. Za zlevněné jízdné, maximálně za 75 % plného (obyčejného) jízdného uplatněného dopravcem se přepravují žáci a studenti škol v ČR ve věku od 15 let do 26 let podle podmínek stanovených v části III. čl. 11. - 13.
 
4. Podmínky pro uplatňování žákovského jízdného
Výše jízdného závisí na věku žáka. Pro určení věku žáka je rozhodující datum dne předcházejícího dni jeho 15. nebo 26. narozenin.
Nárok na zvláštní/zlevněné jízdné pro žáky škol (dále jen „žákovské jízdné“) se prokazuje „žákovským průkazem“ (vzor příloha č.1).
Žákovský průkaz musí obsahovat základní údaje:
a) jméno, příjmení, datum narození a aktuální fotografii žáka
b) název a místo školy v záhlaví rubu žákovského průkazu
c) místo bydliště žáka – uvedeno v kolonce „Z“
d) místo sídla školy – uvedeno v kolonce „Do“
e) platnost (školní/akademický rok). U žáků do 15 let platí průkaz maximálně 4 školní roky (mimo měsíců červenec, srpen) s tím, že škola každoročně potvrzuje prodloužení platnosti pro konkrétní školní rok záznamem na rubové straně průkazu; u žáků starších 15 let potvrzuje škola průkaz vždy na jeden školní rok.
Způsob dojíždění označí škola pomocí symbolu “kladívka“:
§ přeškrtnutý symbol – žákovský průkaz platí pro jednotlivé jízdy i o sobotách a nedělích
§ ponechaný symbol – žákovský průkaz platí pouze v pracovní dny
Vyučuje-li škola pouze v některé dny v týdnu, vyznačí tuto skutečnost na rubu průkazu v kolonce s vyznačením platnosti pro příslušný školní rok. Zaměstnanec školy, který platnost žákovského průkazu potvrzuje, jej opatří razítkem školy a svým podpisem.
 
Dopravci zveřejní ve svých smluvních a přepravních podmínkách nejbližší místo/místa, ve kterých se budou prodávat a ověřovat tiskopisy žákovských průkazů.
Žák předkládá řádně vyplněný a školou potvrzený žákovský průkaz spolu s fotografií formátu 3,5 x 4,5 cm dopravci.
Dopravce nebo osoba pověřená dopravcem vyznačí dobu platnosti žákovského průkazu v kolonce „Platí od …. do…“ a opatří jej razítkem dopravce a svým podpisem a u žáků starších 15 let ověří správnost vyplněných osobních údajů porovnáním s údaji uvedenými v osobním dokladu žáka (občanský průkaz, cestovní pas).
Po kontrole správnosti osobních údajů opatří průkaz průhlednou holografickou destruktivní folií (v levém dolním rohu fotografie) a přelepí lícovou stranu samolepícím štítkem (průhledná folie o rozměru průkazu). Cenu za ověření průkazu stanoví dopravce s ohledem na vynaložené náklady a příslušným způsobem zveřejní.
Žákovský průkaz platí jen po dobu trvání školního/akademického roku, vyznačeného školou mimo měsíců červenec, srpen a pouze z míst a do míst v něm uvedených.
Místo bydliště, sídlo školy i sídlo praktického vyučování se musí nacházet v ČR. Při denním dojíždění je žákovské jízdné přiznáváno pouze v pracovní dny.
Žákovské průkazy se mezi dopravci vzájemně uznávají. Platný žákovský průkaz se předkládá při zakupování a kontrole jízdních dokladů.
Dojíždí-li žák za účelem praktického vyučování v rámci předepsaných osnov do jiného místa než do místa sídla školy, vydá dopravce po prokázání nároku na žákovské jízdné další žákovský průkaz. V novém průkazu škola potvrdí období, ve kterém bude využíván.
 
5. Odbavení žáků v železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravě a ve veřejné vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravě
Na základě předložení platného žákovského průkazu dopravce v železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravě a ve veřejné vnitrostátní silniční linkové osobní autobusové dopravě, vydá jízdenku za žákovské jízdné pro jednotlivou jízdu nebo časovou jízdenku (pro denní dojíždění) pro cestovní úsek vyznačený v žákovském průkazu. Není-li možné odbavení jedním dokladem, je žák odbaven každým dopravcem zvlášť. Žákovské jízdné se přiznává v cestovním úseku vyznačeném na žákovském průkazu na všech spojích jednotlivých dopravců, u železničních dopravců pouze ve 2. vozové třídě. Žákovské jízdné se nevztahuje na příplatky uplatňované k jízdnému za použití vlaků vyšší kvality. Při použití 1. vozové třídy zaplatí držitel žákovského průkazu v závislosti na věku obyčejné jízdné nebo zvláštní jízdné pro děti do 15 let pro 1. vozovou třídu.
Dopravce vyznačí na vydané jízdence druh žákovské slevy např. textem „Sleva: Žák“ nebo „Student“. Z důvodu následného prokazování a vyúčtování úhrady prokazatelné ztráty za vydané jízdenky se žákovskou slevou budou jednotliví dopravci vydávat jízdenky elektronickým způsobem. Jiný způsob je možný pouze výjimečně a musí být uveden ve smlouvě.
 
6. Odbavení žáků v integrované dopravě
V integrované dopravě platí analogicky žákovské slevy přiznávané v silniční a železniční osobní dopravě s tím, že se žáku přiznává sleva ve vyznačeném cestovním úseku/zóně/pásmu z místa jeho bydliště do místa školy s následujícím omezením:
a) linky integrované dopravy jedoucí mimo hranice města (nevstupují do vnitřních pásem/zón) jsou zahrnuty do systému žákovského jízdného v plném rozsahu
b) linky integrované dopravy končící na území města jsou zahrnuty do systému žákovského jízdného v úseku do místa přestupu na městskou dopravu
c) ve specifických případech, kdy nelze vyčlenit vnější část linky - na kterou je aplikován systém žákovského jízdného od vnitřní části linky - jedoucí v systému městských doprav, je na organizátorovi integrované dopravy, aby toto rozdělení určil. Nelze-li toto rozdělení pro jízdenky pro jednotlivou jízdu prakticky provést, žákovské jízdné bude pro zjednodušení systému vykazování ztrát dopravců uplatňováno pouze na jízdenky časové.
 
Přiznávání žákovského jízdného v rámci městské dopravy je upraveno výměrem MF č. 01/2004 část II. položka č. 8 písm. b).
 
7. Neplatné žákovské průkazy
Za ztracené nebo odcizené žákovské průkazy a nevyužité jízdenky se náhrada neposkytuje a duplikáty se nevystavují.
1. Žákovský průkaz je považován za neplatný jestliže:
a) cestující nedodržel podmínky pro jeho použití stanovené přepravním řádem, tarifem nebo smluvními přepravními podmínkami dopravce
b) nejsou vyplněné předepsané údaje
c) je používán bez požadované fotografie
d) je poškozen nebo upraven tak, že z něj nejsou patrné údaje potřebné pro kontrolu správnosti jeho použití
e) údaje neodpovídají skutečnosti nebo byly neoprávněně pozměněny
f) je použit neoprávněnou osobou
g) uplynula doba jeho platnosti
h) nejde o originál
Neplatný žákovský průkaz podle písmen c) až h) je pověřená osoba dopravce oprávněna odebrat. Odebrání žákovského průkazu cestujícímu písemně potvrdí. Odebere-li dopravce žákovský průkaz vydaný jiným dopravcem, postoupí jej dopravci, který žákovský průkaz vydal.
Pokud se žák při kontrole jízdních dokladů prokáže jen průkazem bez jízdenky nebo jízdenkou za žákovské jízdné bez předložení žákovského průkazu, považuje se za cestujícího bez platné jízdenky. V takovém případě zaplatí v závislosti na věku obyčejné/plné jízdné nebo zvláštní/zlevněné jízdné pro děti do 15 let, a to z nástupní do cílové stanice. Cena předložené jízdenky pro jednotlivou jízdu se odečítá. Kromě toho zaplatí přirážku ve výši stanovené dopravcem ve smluvních přepravních podmínkách.
 
8. Náhrada prokazatelných ztrát dopravcům
Uzavírání smluv o závazku veřejné služby přepravit žáky a studenty škol za žákovské jízdné podléhá režimu zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách (§ 39 ) a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (§ 19), ve znění pozdějších předpisů. Smlouvy musí být vyhotoveny vždy písemně.
Prokazatelná ztráta je v současné době definována pro veřejnou linkovou dopravu ve vyhlášce č. 50/1998 Sb., pro dopravu drážní ve vyhlášce č. 36/2001 Sb.
Definice dané výše uvedenými vyhláškami budou doplněny o definici úhrady prokazatelné ztráty vzniklé poskytováním žákovského jízdného. Úhrada sníží celkovou výši prokazatelné ztráty vypočtenou podle daných vyhlášek.
Poskytování žákovského jízdného je zařazeno do závazku veřejné služby a to do závazku přepravy, který je v Nařízení Rady (EHS) č. 1893/91 definován jako závazek, který dopravce přijme za účelem přepravovat cestující nebo zboží za stanovené sazby a za stanovených podmínek. Sazby a podmínky poskytování žákovského jízdného jsou stanoveny výměrem MF č. 02/2004 a Metodickým pokynem Ministerstva dopravy.
Výše prokazatelné ztráty z poskytnutí žákovského jízdného se rovná součtu snížení tržeb (bez DPH) z vydaných žákovských jízdenek (časová jízdenka, jízdenka pro jednotlivou jízdu).
Úhrada prokazatelné ztráty z poskytnutého žákovského jízdného není považována za dotaci k ceně, ale k hospodářskému výsledku, a proto se nezahrnuje do základu pro výpočet DPH.
Ztrátu za žákovské jízdné pro žáky ve věku od 6 do 15 let dopravce vypočítá jako rozdíl mezi cenou jízdenky se slevou 50% obyčejného jízdného, kterou by byl dopravce povinen vydat dle Výměru MF 02/2004 příloha č. 6, část II, čl. 1, bod 2.1, a cenou jízdenky ve výši 37,5% obyčejného jízdného. Ztrátu za žákovské jízdné pro studenty ve věku od 15 do 26 let dopravce vypočítá jako rozdíl mezi cenou jízdenky dle obyčejného jízdného a cenou jízdenky ve výši 75% obyčejného jízdného. Pro jednotlivé integrované systémy se využijí vyhlášené ceny jízdného dle zónového/pásmového tarifu.
Dopravce ve veřejné vnitrostátní silniční linkové autobusové dopravě vypočítá prokazatelnou ztrátu na lince jako snížení tržeb způsobené vydáním žákovských jízdenek za období kalendářního měsíce na všech spojích linky. Ztráta je hrazena pouze v měsících školního/akademického roku podle definice v příloze 6. části III. článku 11 výměru MF č. 01/2004, ve znění výměru MF č. 02/2004.
Úhradu prokazatelné ztráty z poskytnutého žákovského jízdného zabezpečuje v návaznosti na uzavřeném smluvním vztahu kraj. Smluvní vztah je uzavírán na úhradu prokazatelné ztráty za poskytování žákovského jízdného:
a) na linkách a spojích základní dopravní obslužnosti
b) na linkách a spojích ostatní dopravní obslužnosti
c) na linkách a spojích obslužnosti, která je provozována mimo základní a ostatní dopravní obslužnost
Dopravce ve veřejné vnitrostátní silniční linkové autobusové dopravě s linkou/spojem v systému základní dopravní obslužnosti uzavírá na tuto linku/spoj smlouvu o závazku veřejné služby - poskytování žákovského jízdného s krajem, ve kterém má smlouvu na základní dopravní obslužnost (příp. dopravním úřadem příslušného kraje - návrh smlouvy viz příloha 2; pro rok 2004 může být řešeno dodatkem ke stávající smlouvě o základní dopravní obslužnosti).
Na spoje mimo základní dopravní obslužnost je uzavření smlouvy v kompetenci kraje, jehož dopravní úřad vydal příslušnou licenci nebo licenci k lince vydal dopravní úřad města ve správním území tohoto kraje. Jedná se o celý rozsah ostatní dopravní obslužnosti a rozsah obslužnosti provozované mimo rámec základní a ostatní obslužnosti.
Tato kompetence pro kraj vyplývá ze znění zákona o silniční dopravě a zákona o dráhách, kdy přeprava žáků je jednoznačně zařazena do základní dopravní obslužnosti bez přímé vázanosti na konkrétní linky a spoje, ale v poloze obecné – „především doprava do škol“, takže každá přeprava žáků má charakter závazku veřejné služby.
Usnesením vlády č.398 ze dne 28. dubna 2004 jsou zajištěny finanční prostředky pro kraje a Ministerstvo dopravy na úhradu prokazatelné ztráty plynoucí z poskytování žákovského jízdného pro roky 2004 a 2005, včetně zabezpečení financování chybějících prostředků v případech, kdy skutečná potřeba bude vyšší než je obsažena v daném usnesení.
Ve veřejné železniční vnitrostátní pravidelné osobní dopravě uzavírá dopravce smlouvu v roce 2004 s Ministerstvem dopravy, od roku 2005 na spoje v základní dopravní obslužnosti s krajem. Na železniční spoje v rámci zajištění základních dopravních potřeb státu uzavírá smlouvu s Ministerstvem dopravy.
V integrované dopravě upraví dopravce své vztahy s organizátorem (formou případného dodatku smlouvy dopravce-organizátor) tak, aby dopravce disponoval údaji potřebnými pro úhradu ztráty krajem/krajským úřadem. Smlouvu s krajem/krajským úřadem uzavírá tedy dopravce, nikoliv organizátor.
Uhrazená výše prokazatelné ztráty z poskytnutého žákovského jízdného je přímou položkou snižující prokazatelné ztráty stanovené podle vyhlášky č. 50/1998 Sb. a č. 36/2001 Sb. U základní dopravní obslužnosti toto snížení provede kraj v rámci měsíčního zúčtování prokazatelné ztráty v souladu s uzavřenou smlouvou o závazku veřejné služby na zabezpečení základní dopravní obslužnosti.
U ostatní dopravní obslužnosti, kde smluvní vztah o závazku veřejné služby uzavírá s dopravcem obec případně sdružení obcí, předloží dopravce při měsíčním vyúčtování úhrady prokazatelné ztráty ze zabezpečované ostatní dopravní obslužnosti této obci doklad o úhradě prokazatelné ztráty z poskytnutého žákovského jízdného, aby mohlo být snížení realizováno.
Pokud je část spoje/linky vedena v rámci základní dopravní obslužnosti a část mimo tento rámec, rozdělí se úhrada prokazatelné ztráty z poskytnutého žákovského jízdného mezi jednotlivé úseky dopravní obslužnosti v poměru podle realizovaných dopravních výkonů. Obdobně se postupuje, je-li linka vedena přes území více krajů. Přitom kraj může uzavřít smlouvu s dopravcem o úhradě prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného i na území jiného kraje, pokud je to v zájmu daného územního celku.
Prokazatelná ztráta ve výdejně (dopravce ve veřejné železniční vnitrostátní pravidelné osobní dopravě nebo v integrované dopravě) se vypočítá jako snížení tržeb způsobené výdejem jízdenek za žákovské jízdné za období kalendářního měsíce.
Kraje zveřejní pro informovanost obcí seznam dopravců, se kterými uzavřely smlouvu o úhradě prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného.
Dopravce předkládá žádost o úhradu prokazatelné ztráty za kalendářní měsíc příslušnému kraji elektronicky ve formátu odpovídajícímu (věcně i obsahově) příloze č. 3 nejpozději do 10. dne následujícího měsíce. Žádost obsahuje záznamy o každé vydané žákovské jízdence. Dopravce ve veřejné železniční vnitrostátní pravidelné osobní dopravě, pokud mu nedovolí technické vybavení pro výdej jízdenek dodržení předepsaného formátu, předkládá v žádosti sumární údaje ve smyslu (věcně i obsahově)  přílohy č. 3.
Jednotliví dopravci budou žákovské jízdné a úhradu prokazatelné ztráty z poskytování tohoto jízdného statisticky evidovat v resortním výkaznictví.
Jednotlivé kraje zabezpečí statistickou evidenci úhrady prokazatelné ztráty z poskytovaného žákovského jízdného podle jednotlivých dopravců s tím, že údaje o úhradě prokazatelné ztráty budou měsíčně předávány ústřednímu orgánu - Ministerstvu dopravy za účelem celorepublikového hodnocení zavedení žákovského jízdného.
 
9.Objednávka průkazů
České dráhy, a.s. zabezpečí výrobu, distribuci a prodej průkazů pro vlastní potřebu i pro potřeby ostatních dopravců. Objednávky tiskopisů v sadě (průkaz, samolepící štítek - fólie a kruhová holografická destruktivní folie) budou vyřizovány:
a) osobním odběrem s hotovostní platbou
b) na dobírku na základě písemné objednávky na adrese:
 
České dráhy, a.s.
Zásobovací centrum Praha
Železniční stanice Praha – Smíchov
severní nástupiště
P.O. BOX 57
Nádražní ul.
150 21 Praha 5 - Smíchov
telefon/fax: 257317938
 
Průkaz bude označován pořadovým číslem, kruhová holografická destruktivní folie neobsahuje značku dopravce. Cenu tiskopisů (včetně poštovného a balného) platnou do 31.12.2004 vyhlásí ČD vyhláškou v Přepravním a tarifním věstníku nejpozději do 15. července 2004, spolu s minimálním počtem odebíraných kusů (cca 20 ks). Cenu platnou na každý další rok zveřejní České dráhy, a. s. vždy nejpozději do 30. 11. předchozího roku.
 
(MD 40/2004 – 410 – TAR/52 Ing.Benešová, Ing.Němec)

V Praze dne 21. května 2004
Ředitel odboru financí a ekonomiky:
Ing. Jiří Navrátil v.r.
 
 
 
Poznámka :
 
Bližší informace pro uživatele žákovské slevy budou průběžně zveřejňovány na www.mdcr.cz a www.BUSPORTAL.cz.