V Praze 20.6.2002

Č.j. 21747-2/11-2002


 
 
 
V ý z v a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k  Evropskému dni jazyků - 26.září pro základní, střední a vyšší odborné školy

           

 

V návaznosti na cíle a aktivity Evropského roku jazyků byl den 26. září vyhlášen Radou Evropy Evropským dnem jazyků. Jeho cílem je vzdát hold evropskému jazykovému bohatství a podpořit jeho ochranu, upozornit nejširší veřejnost na důležitost jazykového vzdělávání, zvýšit povědomí o bohatství všech jazyků, kterými se v Evropě mluví, a podpořit celoživotní jazykové vzdělávání.

       Rada Evropy doporučuje, aby aktivity konané v rámci Evropského dne jazyků probíhaly decentralizovaně, ale byly spojeny ústředním tématem, který bude každoročně Rada Evropy k tomuto dni vyhlašovat.

       Ústředním tématem Evropského dne jazyků v roce 2002 je celoživotní jazykové vzdělávání


 

       Evropský den jazyků je příležitostí k tomu, aby školy:
        

· podpořily zájem žáků, studentů, pedagogických pracovníků a rodičů o studium cizích jazyků,
· podpořily snahy učit se i takovým jazykům, jejichž volba nebude vedena pouze ekonomickými důvody, ale i snahou o rozšíření profesních, sociálních a kulturních zkušeností.
· aby zdůraznily roli jazyka jako nástroje dorozumívání národů různých kultur v procesu výchovy k toleranci a demokratickému občanství.
· aby využily partnerských vztahů se zahraničními školami k poznání jiné kultury, jiného společenského života a k porovnání jazykových znalostí mládeže i jejich rodičů.
· podpořily a ocenily projekty, kterými by se dalo zlepšit porozumění mezi jazykově odlišnými komunitami žijícími v jednom místě nebo v jedné oblasti.


 

       U příležitosti Evropského dne jazyků 2002 proběhne dne 26.září na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy slavnostní předání ocenění udělovaného v rámci vzdělávacího programu Evropské unie Socrates. Jde o Evropskou jazykovou cenu ( Label) pro nejlepší projekty v oblasti jazykového vzdělávání.
 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předkládá příklady aktivit, kterých je možné v rámci Evropského dne jazyk využít. Školy mohou například:

· zdůraznit téma jazyků ve školních časopisech, na nástěnkách, případně v regionálním tisku ( např. rozhovory se zajímavými lidmi: Cizí jazyk a já, příklady jazykové interference, kvizy, soutěže, apod.),
· prezentovat nejrůznější jazykové projekty, včetně minikursů základních konverzačních obratů v jazycích komunit žijících v dané lokalitě, partnerských projektů se zahraničními školami, výměnných zájezdů apod.
· vytvořit jazykové mapy třídy, školy, regionu (např. koncipované podle počtu žáků schopných dorozumět se různými jazyky, případně podle jazyků reprezentovaných mluvčími žijícími v dané lokalitě apod.),
· uspořádat besedy s osobnostmi ovládajícími několik jazyků,
· organizovat setkání jazykových klubů pro členy pedagogického sboru a pro rodiče žáků v rámci celoživotního učení,
· uspořádat cizojazyčné besídky, festivaly,
· uspořádat Evropský den jazyků s ukázkami jazyka, literatury, hudby, ale i typických jídel apod. ( v rámci školy, partnerských škol, regionů ),
· organizovat cizojazyčné soutěže,
· nastudovat divadelní představení nebo hudební přehlídku v originále,
· uspořádat den otevřených dveří v hodinách cizích jazyků,
· připravit jazykový jarmark (v rámci školy, ulice, obce, města, regionu zorganizovat ”trh”, na kterém např. mohou být stánky věnované jednotlivým jazykům a kulturám zemí , ve kterých se těmito jazyky mluví. Stánky mohou prezentovat nejen jazyk, ale i kulturu, dějiny, zajímavosti apod.)


 
Školy i jednotliví pedagogičtí pracovníci mohou z uvedeného výčtu převzít ty náměty, které považují v daných podmínkách za realizovatelné a přínosné. Je však možné uplatnit i další nástroje, aktivity a projekty, které jsou v souladu s cíli Evropského dne jazyků.
 
Kromě ústředního tématu nejsou na mezinárodní ani vnitrostátní úrovni žádné závazné instrukce, kterými by se jednotlivé subjekty měly řídit při organizování aktivit, nicméně je možné požádat pro jednotlivé projekty a aktivity o logo Evropského dne jazyků na adrese kontaktních míst Rady Evropy pro oslavy Evropského dne jazyků v České republice: delisov@msmt.cz nebo maskova@msmt.cz.
 
Závěrem MŠMT doporučuje:
 
Ředitelům škol,
aby ve své koncepční práci zohlednili hlavní cíle Evropského dne jazyků a v rámci své působnosti a s přihlédnutím ke svým možnostem zajistili jeho odpovídající a důstojné připomenutí.
 
Všem pedagogickým pracovníkům, aby:

· v rámci výuky různých vyučovacích předmětů zdůraznili roli jazyka jako nástroje dorozumívání národů různých kultur v procesu výchovy k toleranci a demokratickému občanství a v rámci svých předmětů hledali vhodné možnosti prezentace evropského jazykového a kulturního dědictví při oslavě Evropského dne jazyků,
· využili vztahů se zahraničními školami k získávání informací, k výměně názorů, k poznání jiné kultury, společenského života, k porovnání jazykových znalostí mládeže i jejich rodičů a získané poznatky vhodně prezentovali mimo jiné i v rámci Evropského dne jazyků.


 

 
 
 

 

PhDr. Pavel Cink v.r.
ředitel odboru zahraničních vztahů a evropské integrace

PaedDr.Jaroslav Müllner v.r.
náměstek ministra