2004 č. j. 17 245/2004 - 25 Rámcový plán systému kurzů DVPP pro cizí jazyk |
Rámcový plán systému kurzů DVPP pro cizí jazyk |
V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie a se zaváděním nových vzdělávacích programů vznikají požadavky na nové specifické dovednosti učitelů včetně učitelů cizích jazyků.
Nezbytnou součástí profesního růstu je systematické a koherentní celoživotní vzdělávání. Cílem tohoto projektu je vytvořit rámec kurzů DVPP pro cizí jazyky.
Připravovaný rámec kurzů DVPP by měl pomoci všem zainteresovaným subjektům v následujících aspektech:
· MŠMT ČR při zajišťování kvality DVPP,
· centrům dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků při plánování a organizování kurzů DVPP,
· metodikům-školitelům a lektorům při přípravě a realizaci kurzů,
· ředitelům škol při plánování dalšího vzdělávání učitelů na jejich školách a při výběru odpovídajících kurzů,
· učitelům při plánování vlastního profesního růstu a při výběru jednotlivých kurzů.
jazykové kurzy pro učitele jiných předmětů než daného cizího jazyka,
jazykové a metodické kurzy pro učitele bez odborné kvalifikace pro výuku daného cizího jazyka,
jazykové a metodické kurzy pro učitele s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
specializované kurzy pro zkušené učitele s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka.
· poskytuje jasnou stručnou charakteristiku každé úrovně (vstupní a výstupní dovednosti účastníků a úroveň kurzu),
· stanoví rámcově obsah (kurikulum) kurzů pro každou úroveň,
· stanoví minimální hodinovou dotaci pro každou úroveň, tj. minimální počet hodin,
· stanoví způsoby průběžného a závěrečného hodnocení účastníků kurzů,
· stanoví nástroje evaluace kvality jednotlivých kurzů,
· stanoví způsoby standardizace kurzů.
PaedDr. Zdena Hartingerová
Mgr. Dana Hurtová
PaedDr. Miluška Karásková
Mgr. Eva Paulerová
Mgr. Naďa Vojtková
I. jazykové kurzy
· učitel/ka s odbornou kvalifikací jinou, než je daný cizí jazyk,
· motivace k využití cizího jazyka v profesním růstu (např. účast v mezinárodních vzdělávacích programech a projektech),
· jazyková úroveň odpovídající vstupním požadavkům jednotlivých kurzů podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky – Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v daných jazycích hodnotíme (SERR ).
Kurz |
Vstupní úroveň |
Výstupní úroveň |
AO/A1 |
Úplný začátečník |
A 1 |
A1/A2 |
A 1 |
A 2 |
A2/B1 |
A 2 |
B 1 |
B1/B2 |
B 1 |
B 2 |
Závěrečné - test, který bude obsahovat písemnou a ústní část a bude ověřovat
všechny jazykové prostředky a řečové dovednosti.
Celkové hodnocení účastníka kurzu se bude skládat z 50% průběžného hodnocení (dílčí úkoly) a z 50% hodnocení závěrečného (testu).
K úspěšnému absolvování kurzu je třeba získat alespoň 60% z celkového hodnocení a 80% aktivní účasti.
Účastníci budou také vedeni k soustavnému sebehodnocení (např. prací s Evropským jazykovým portfoliem pro dospělé).
· kurzy budou akreditovány MŠMT,
· zvláštní zřetel bude věnován výběru lektorů – budou to učitelé s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka, kteří absolvovali minimálně 40 hodin kurzů DVPP úrovně III, resp. IV,
· v každém kurzu bude provedena alespoň jedna hospitace odborným pracovníkem pořádající vzdělávací instituce specializovaným na cizí jazyk,
· lektor povede průběžnou dokumentaci kurzu (plán kurzu, třídní kniha, seznam použité literatury, průběžné i závěrečné hodnocení práce účastníků, záznam o hodnocení kurzu účastníky, závěrečná zpráva),
· bude prováděno průběžné (formativní) a závěrečné (sumativní) hodnocení kurzu účastníky,
· závěry všech typů hodnocení budou využity k dalšímu zkvalitnění kurzů,
· v nabídce kurzu budou přesně uvedeny vstupní požadavky na účastníka,
· v kurzu budou používány moderní metody a materiály rozvíjející osvojování všech jazykových prostředků a řečových dovedností odpovídajících úrovni kurzu,
· účastníkům budou doporučeny vhodné materiály pro samostudium.
I.3 Standardizace kurzů:
· bude provedena závěrečnými testy,
pozn.: pro vytvoření standardizovaných závěrečných testů pro jednotlivé úrovně kurzů navrhujeme vytvořit nebo oslovit nezávislý testovací orgán (např. AMATE, Scio),
· 2x ročně bude provedeno proškolení lektorů v oblasti metodiky vzdělávání dospělých,
pozn.: pro proškolení lektorů navrhujeme oslovit odborníky z vysokých škol, či profesních sdružení metodiků-školitelů,
· nezávislé hodnocení kurzu bude provedeno proškoleným externím evaluátorem; kritéria evaluace budou vypracována ve spolupráci všech zúčastněných stran.
· Minimální požadavky pro výběr externího evaluátora:- učitel/ka s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval/a kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buď
a) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele nebo
b) získal jeden z následujících titulů: pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL, pro
jiné ekvivalenty,
- má praxi ve vzdělávání pedagogických pracovníků a zkušenosti v oblasti
evaluace výchovně vzdělávacího procesu, jeho výsledků a vzdělávacích
programů.
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu (aktivní účast na
konferencích, publikační činnost apod.).
Formát a hodnocení závěrečného testu | ||
Písemná část |
poslech |
15 % |
|
čtení |
15 % |
|
slovní zásoba a mluvnice |
15 % |
|
psaní |
15 % |
Ústní část |
Ústní interakce
|
40 % |
Formát a hodnocení závěrečného testu | ||
Písemná část |
poslech |
15% |
|
čtení |
15% |
|
slovní zásoba a mluvnice |
15% |
|
psaní |
15% |
Ústní část |
Ústní interakce
|
40% |
Formát a hodnocení závěrečného testu | ||
Písemná část |
poslech |
15% |
|
čtení |
15% |
|
slovní zásoba a mluvnice |
15% |
|
psaní |
15% |
Ústní část |
Ústní interakce
|
40% |
Účastníci si budou osvojovat další jazykové prostředky a dále rozvíjet řečové dovednosti. Bude rozšiřována slovní zásoba k oboru zájmu účastníků a k nejobecnějším tématům. Účastníci budou vedeni k používání formulací tak, aby se vyhnuli častým opakováním. Dále budou procvičovány a upevňovány gramatické a gramaticko-frazeologické struktury a jejich správné používání. Bude rozvíjena jasná, přirozená výslovnost a intonace. Účastníci se budou plynule a spontánně účastnit rozhovorů, a to i s rodilými mluvčími. Budou procvičovat aktivní zapojování se do diskusí o známých tématech, budou vysvětlovat a obhajovat své názory. Budou se podrobně a srozumitelně vyjadřovat k široké škále témat, která se vztahují k oblastem jejich zájmů. Budou vysvětlovat svá stanoviska k aktuálním otázkám a uvádět výhody a nevýhody různých řešení. Poslechové texty budou obsahovat delší promluvy a přednášky, televizní a rozhlasové zprávy a programy týkající se aktuálních témat, filmy ve spisovném jazyce. Účastníci budou procvičovat jejich porozumění a budou se snažit sledovat i složité výměny názorů. Texty ke čtení budou obsahovat články a zprávy zabývající se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska. Účastníci se budou učit porozumět i textům současné prózy. Účastníci budou procvičovat vytváření písemných textů srozumitelných podrobných textů na širokou škálu témat souvisejících s jejich zájmy. Budou psát pojednání, zprávy, předávat informace, obhajovat nebo vyvracet určitý názor. V dopisech budou zdůrazňovat, čím jsou pro ně události a zážitky osobně důležité. Pokud jde o formální stránku, bude výcvik v psaní zaměřen na vytváření souvislých textů, které odpovídají pravidlům týkajícím se úpravy textu a výstavby odstavců.
Závěrečný test
Písemná část závěrečného testu pro kurz B1/B2 bude v rozsahu 120 minut, ústní část pak 15 minut.
Formát a hodnocení závěrečného testu | ||
Písemná část |
poslech |
15% |
|
čtení |
15% |
|
slovní zásoba a mluvnice |
15% |
|
psaní |
15% |
Ústní část |
Ústní interakce
|
40% |
· Učitel bez odborné kvalifikace pro výuku daného cizího jazyka,
· učí nebo bude učit cizí jazyk,
· je motivován k osobnímu profesnímu rozvoji, případně k rozšíření odborné kvalifikace o cizí jazyk,
· prokáže znalost cizího jazyka minimálně na úrovni A 2,
· prokáže zájem aplikovat získané poznatky a dovednosti ve výuce.
· Ovládá cizí jazyk na úrovni B2 (účastníci mohou uvedenou jazykovou úroveň dosáhnout absolvováním jazykových kurzů A2/B1 a B1/B2, pouze B1I/B2 nebo předloží certifikát o odpovídající jazykové zkoušce – viz I.1.2),
· prakticky prokáže učitelské kompetence – tj.a) porozumí systému cizího jazyka a bude schopen jeho prezentace a
procvičování na daných jazykových úrovních a věkových stupních,
b) dokáže studenty motivovat, rozpozná jejich potřeby a vytvoří pozitivní
prostředí pro vyučovací proces,
c) prokáže dovednost efektivně organizovat výuku,
d) prokáže schopnost vést hodinu převážně v cizím jazyce,
e) zná různé přístupy, metody a techniky ve výuce a je schopen je aplikovat
v praxi,
f) umí používat vhodné evaluační a klasifikační nástroje,
g) dokáže vybrat, používat a přizpůsobovat různé výukové materiály,
h) dokáže dlouhodobě plánovat a svůj plán ve vyučovacím procesu flexibilně
používat,
i) je schopen sebereflexe a sebehodnocení,
j) dokáže spolupracovat s kolegy,
k) má zájem o svůj další profesní rozvoj,
l) dovede se orientovat i v cizojazyčné odborné literatuře,· je schopen na základě sebereflexe specifikovat své profesní potřeby a zájmy správným výběrem odpovídajících výběrových didaktických kurzů.
II.1.2 Certifikace
Po úspěšném absolvování kurzu obdrží účastník osvědčení od akreditované instituce
a) o absolvování kurzu jazykové úrovně B2
b) o absolvování základního didaktického kurzu a výběrových didaktických kurzů.
a) Jazykové kurzy viz I. Jazykové kurzy A2/B1a B1/B2.
(Není nutné je absolvovat, prokáže-li účastník dosažení jazykové úrovně B2.)
b) Didaktické kurzy:· základní didaktický kurz 60 hodin
· výběrové kurzy 30 hodin
(až po absolvování základního didaktického kurzu)celkem 90 hodin
Konkrétní časový rozvrh jednotlivých kurzů může být upraven podle místních potřeb – např. pravidelně 2x týdně v kombinaci s intenzivním prázdninovým kurzem.
II.1.4 Obsah kurzu (kurikulum)
Základní didaktický kurz (60 hodin):
· základní přístupy a metody výuky jazyka pro různé věkové kategorie,
· výuka řečových dovedností (poslech, mluvení, čtení, psaní),
· výuka jazykových prostředků (mluvnice a její funkční užití, slovní zásoba, výslovnost, pravopis),
· organizace výuky, jazyk učitele,
· krátkodobé a dlouhodobé plánování,
· diagnostikování potřeb žáků,
· práce s chybou, testování, hodnocení a klasifikace,
· výběr a evaluace učebních materiálů, tvorba vlastních.
Vzhledem k tomu, že kurz je určen pro učitele bez odborné kvalifikace pro výuku daného cizího jazyka, budou převažovat vstupní informace ze strany lektora s praktickým procvičením. Tento kurz doporučujeme zařadit pro účastníky s jazykovou úrovní B1 a realizovat jej odděleně od kurzu jazykového.
Výběrové didaktické kurzy (30 hodin)
Podle zájmu a potřeb učitelů a škol, podle potřeb českého školství, podle nabídky akreditovaných institucí (např. kurz/seminář zaměřený na výuku dětí se specifickými poruchami učení, jako jsou např.dyslektici, na používání autentických materiálů ve výuce anglického jazyka, práce s Evropským jazykovým portfoliem, jak pracovat se žáky, kteří ještě nečtou a nepíšou atd.).
II.1.5 Hodnocení
Úspěšný absolvent splní všechny zadané úkoly.
80% aktivní účasti.
Základní kurz:
· písemné úkoly (náslechy u kolegů ve škole a záznamy těchto náslechů, detailní písemné přípravy na hodinu, zhodnocení učebnice podle poskytnutého dotazníku a sebehodnotící dotazník, jehož výsledky nasměrují účastníka k výběru dalších volitelných didaktických kurzů),
· mikrovýstupy vedené v cizím jazyce před kolegy/žáky/studenty.
· účastník absolvuje 30 hodin podle svého vlastního výběru a vypracuje roční výchovně-vzdělávací plán, v němž bude aplikovat poznatky získané v jím vybraných kurzech.
II.2 Zajištění kvality kurzu:
· kurzy budou akreditovány MŠMT jako akreditační programy Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
· zvláštní zřetel bude věnován výběru metodiků-školitelů, kteří prokáží svou odbornou kvalifikaci:
- učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buď
a) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele, nebo
b) absolvoval postgraduální studium nebo v zahraničí studium či kurz se zaměřením na lingvodidaktiku, o čemž získal osvědčení, případně vysokoškolský titul (např. pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL),
- má praxi v pregraduální přípravě učitelů či jejich dalším postgraduálním vzdělávání,
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu (účast na konferencích, publikační činnost),
· bude provedena alespoň jedna hospitace odborným pracovníkem pořádající instituce nebo externím spolupracovníkem a bude proveden následný rozbor hodiny,
· metodik-školitel povede průběžnou dokumentaci kurzu,
· bude prováděno průběžné (formativní) a závěrečné (sumativní) hodnocení kurzu účastníky,
· v nabídce kurzu bude přesně uveden vstupní profil účastníka a požadavky pro úspěšné absolvování kurzu,
· účastníkům budou doporučeny vhodné materiály pro samostudium,
· bude vypracován seznam doporučené literatury.
- učitel odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buďa) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele, nebo
b) absolvoval postgraduální studium nebo studium v zahraničí či kurz se zaměřením na lingvodidaktiku, o čemž získal osvědčení, případně vysokoškolský titul (např. pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL),
- má praxi ve vzdělávání pedagogických pracovníků a zkušenosti v oblasti evaluace,
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu (účast na konferencích, publikační činnost).
· učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
· zájem o osobní profesní růst.
· prokáže rozšíření a prohloubení svých jazykových kompetencí,
· je schopen na základě sebereflexe specifikovat své profesní potřeby a zájmy,
· na základě zaměřeného sledování dokáže shromáždit potřebná data, analyzovat je, vyhodnotit a určit tak potřeby svých žáků,
· prokáže znalost moderních teorií vyučování cizím jazykům a dokáže je aplikovat s ohledem na potřeby svých žáků,
· prokáže znalost a schopnost hodnotit, vybrat, přizpůsobit, vytvořit a efektivně použít různé výukové materiály,
· dokáže spolupracovat s kolegy a tím se podílet na svém vlastním i jejich profesním růstu.
Didaktický kurz – základní 30 hodin vyučování pod přímým vedením lektora
60 hodin samostatné práce
Didaktické kurzy výběrové 30 hodin________________
Celkem 180 hodin
Konkrétní časový rozvrh jednotlivých kurzů může být upraven podle místních potřeb – např. pravidelně 2x týdně v kombinaci s intenzivním prázdninovým kurzem.
III.1.4 Obsah kurzu (kurikulum)
III.1.4.1
Jazykový kurz – cizí jazyk pro učitele:
· rozvoj komunikativní jazykové kompetence, tj. prohloubení a oživení jazykových prostředků (slovní zásoba, výslovnost, mluvnice a její funkční využití, pravopis) a řečových dovedností (mluvení, poslech, čtení a psaní),
· témata týkající se výchovně vzdělávacího procesu, témata sociokulturní a sociolingvistická,
· práce s odbornou literaturou a využití odborných časopisů, autentických materiálů, video i audio nahrávek.
· současné trendy ve výuce cizích jazyků a jejich využití v praxi,
· způsoby hodnocení žáků,
· zdokonalení v dovednostech výběru vhodných výukových materiálů,
· využití různých metod shromažďování dat a jejich zpracování k intenzivnímu rozboru vlastní pedagogické práce účastníků s uplatněním sebereflexe a evaluace,
· výměna zkušeností z vlastní pedagogické činnosti.
· aktivní účast na seminářích,
· splnění úkolů zadaných pro samostatnou práci:- prezentace výsledků sledování zaměřeného na různé aspekty vyučovacího procesu,
- využití analyzovaných dat ke zvýšení kvality vyučování a k vlastnímu profesnímu růstu.
· kurzy budou akreditovány MŠMT jako akreditační programy Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
· zvláštní zřetel bude věnován výběru lektorů a metodiků-školitelů, kteří prokáží svou odbornou kvalifikaci:
- učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buďa) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele, nebo
b) absolvoval postgraduální studium nebo v zahraničí studium či kurz se zaměřením na lingvodidaktiku, o čemž získal osvědčení, případně vysokoškolský titul (např. pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL),- má praxi v pregraduální přípravě učitelů či jejich dalším postgraduálním vzdělávání,
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu (účast na konferencích, publikační činnost),· bude provedena alespoň jedna hospitace buď odborným pracovníkem pořádající instituce nebo externím odborníkem,
· lektor a metodik-školitel povedou průběžnou dokumentaci kurzu,
· bude prováděno průběžné (formativní) a závěrečné (sumativní) hodnocení kurzu účastníky,
· v nabídce kurzu bude přesně uveden vstupní profil účastníka a požadavky pro úspěšné absolvování kurzu,
· účastníkům budou doporučeny vhodné materiály pro samostudium,
· bude vypracován seznam doporučené literatury.
- učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buďa) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele, nebo
b) absolvoval postgraduální studium nebo v zahraničí studium či kurz se zaměřením na lingvodidaktiku, o čemž získal osvědčení, případně vysokoškolský titul (např. pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL),
- má praxi ve vzdělávání pedagogických pracovníků a zkušenosti v oblasti evaluace,
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu (účast na konferencích, publikační činnost).
IV. specializované kurzy pro učitele s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka
IV.1 Popis specializovaných kurzů pro učitele s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka
IV.1.1 Požadavky na účastníka kurzu
Profil žadatele:
· učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
· praxe v oboru minimálně 5 let,
· žadatel absolvoval kurzy úrovně III,
· doložený zájem o osobní profesní růst (účast na konferencích, publikační činnost).
· je schopen na základě sebereflexe specifikovat své profesní potřeby a zájmy,
· na základě zaměřeného sledování dokáže shromáždit potřebná data, analyzovat je, vyhodnotit a určit tak potřeby účastníků jím vedených kurzů,
· prokáže znalost moderních teorií vyučování cizím jazykům,
· prokáže znalost a schopnost hodnotit, vybrat, přizpůsobit, vytvořit a efektivně použít různé materiály (např. výukové materiály),
· prokáže schopnost spolupracovat s kolegy a tím se podílet na svém vlastním i jejich profesním růstu,
· prokáže kompetence vyplývající ze zaměření kurzu (např. mentor dokáže provést záznam a rozbor náslechové hodiny, člen zkušební komise dokáže vést zkoušení a objektivně zhodnotit výkon studenta u zkoušky atd.).
20 hodin samostatné práce
Následná praxe min.2 hodiny pod vedením zkušeného odborníka
Celkem 52 hodin
Následná praxe znamená, že čerstvý absolvent kurzu bude zpočátku pracovat ve spolupráci se zkušeným odborníkem nebo pod jeho vedením.
Konkrétní časový rozvrh jednotlivých kurzů může být upraven podle místních potřeb – např. pravidelně 2x týdně v kombinaci s intenzivním prázdninovým kurzem.
· intenzivní rozbor vlastní pedagogické činnosti, sebereflexe, evaluace (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· diagnostika základních pedagogických dovedností,
· využití různých metod shromažďování dat, jejich analýza a aplikace výsledků,
· různé typy hospitací - záznam hodiny
- následný rozbor
- aplikace výsledků rozboru v praxi
(v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· plánování vyučovacích hodin přípravy studentů,
· systém DVPP možnosti profesního růstu pedagogických pracovníků, diagnostika potřeb a plánování profesního růstu (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe).
· intenzivní rozbor vlastní pedagogické činnosti, sebereflexe, evaluace (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· diagnostika základních pedagogických dovedností,
· využití různých metod shromažďování dat, jejich analýza a aplikace výsledků,
· různé typy hospitací - záznam hodiny
- následný rozbor
- aplikace výsledků rozboru v praxi
(v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· vzdělávání dospělých,
· diagnostika potřeb a plánování profesního růstu,
· evaluační techniky,
· plánování kurikula (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· vzdělávací programy, předpisy a dokumenty,
· vedení týmu (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe).
· vzdělávací programy, předpisy a dokumenty,
· současné trendy a techniky testování, hodnocení a evaluace,
· týmová práce (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· seznámení se s Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky
· intenzivní rozbor vlastní pedagogické činnosti, sebereflexe, evaluace (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· diagnostika základních pedagogických dovedností,
· práce s odbornou literaturou,
· prezentační techniky, příprava výukových materiálů (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· dlouhodobé a krátkodobé plánování (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· tvorba programů DVPP - semináře, kurzy krátkodobé i dlouhodobé, atd. - (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe),
· teorie a metody vzdělávání dospělých,
· diagnostika potřeb a plánování profesního růstu (v průběhu specializovaného kurzu i následné praxe).
· kurzy budou akreditovány MŠMT,
· zvláštní zřetel bude věnován výběru lektorů, kteří prokáží svou odbornou kvalifikaci - učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buďa) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele, nebo
b) absolvoval postgraduální studium nebo v zahraničí studium či kurz se zaměřením na lingvodidaktiku, o čemž získal osvědčení, případně vysokoškolský titul (např. pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL),- má praxi v pregraduální přípravě učitelů či jejich dalším postgraduálním vzdělávání,
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu,· zkušený odborník, který povede následnou praxi, musí být proškolen a mít praxi v daném oboru,
· bude provedena alespoň jedna hospitace externím spolupracovníkem, který se bude zároveň podílet na závěrečném hodnocení kurzu,
· metodik školitel povede průběžnou dokumentaci kurzu,
· bude prováděno průběžné (formativní) a závěrečné (sumativní) hodnocení kurzu účastníky,
· v nabídce kurzu bude přesně uveden vstupní profil účastníka a požadavky pro úspěšné absolvování kurzu,
· účastníkům budou doporučeny vhodné materiály pro samostudium,
· bude vypracován seznam doporučené literatury.
- učitel s odbornou kvalifikací pro výuku daného cizího jazyka,
- minimálně pět let učitelské praxe,
- absolvoval kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků buďa) v akreditovaném odborném kurzu pro metodiky-školitele, nebo
b) absolvoval postgraduální studium nebo v zahraničí studium či kurz se zaměřením na lingvodidaktiku, o čemž získal osvědčení, případně vysokoškolský titul (např. pro anglický jazyk MA TEFL, MA TESOL),
- má praxi ve vzdělávání ped. pracovníků a zkušenosti v oblasti evaluace,
- může doložit, že pracuje na svém profesním růstu (účast na konferencích, publikační činnost).
_______________________________________________________________