Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
č.j. 28 288/99 - 45
Metodický pokyn k provedení § 7 odst. 4 nařízení vlády č. 324/1996 Sb., kterým se stanoví podmínky a výše poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění nařízení vlády č. 321/1998 Sb.
Ustanovení § 7 odst. 4 nařízení vlády č. 324/1996 Sb., kterým se stanoví podmínky a výše poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění nařízení vlády č. 321/1998 Sb., ukládá soukromým školám, že doloží vynaložení zisku na výdaje na výchovu a vzdělávání, běžný provoz, popřípadě u speciálních škol a zařízení i na rehabilitaci potvrzené oprávněnou osobou (dále jen auditor). K tomu vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ( dále jen "MŠMT") tento metodický pokyn:
Čl. I
Předložení zprávy auditora
(1) Soukromá škola, předškolní a školské zařízení (dále jen "soukromá škola"), která ve školním roce 1999/2000 pobírá zvýšenou dotaci na základě § 6 odst. 5 písm. c) nařízení vlády, předloží příslušnému školskému úřadu do 10. 8. 2000 zprávu auditora v rozsahu a struktuře uvedené v čl. II odst. 2 tohoto pokynu, ověřující použití zisku za rok 1999. Toto ověření bude rozhodné pro posouzení oprávněnosti čerpání zvýšené dotace za září až prosinec 1999.
(2) Soukromá škola předloží příslušnému školskému úřadu do 10. 8. 2001 zprávu auditora ověřující použití zisku za rok 2000. Toto ověření bude rozhodné pro posouzení oprávněnosti čerpání zvýšené dotace za období leden až srpen 2000, popřípadě za září až prosinec 2000, pokud bude soukromá škola čerpat zvýšenou dotaci na základě § 6 odst.5 písm. c) nařízení vlády ve školním roce 2000/2001.
Čl. II
Smlouva soukromé školy s auditorem
Soukromá škola uzavře smlouvu s auditorem v písemné formě, která bude obsahovat zejména:
a) označení smluvních stran;
b) předmět smlouvy;
Auditor provede podle auditorských směrnic Komory auditorů ČR, zejména podle směrnice Komory auditorů ČR č. 14 - Zpráva auditora pro zvláštní účely:
1. ověření správné výše nákladových a výnosových účtů účetní jednotky (soukromé školy) za ověřované účetní období,
2. přezkoušení přiměřenosti výše jednotlivých nákladových a výnosových položek,
3. prověření účelného vynaložení peněžních prostředků,
4. ověření souladu rozhodnutí valné hromady nebo jiného oprávněného orgánu o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím období,
5. přezkoušení splnění podmínek použití zisku ověřovaného účetního období,
6. přezkoušení splnění podmínek použití zisku vytvořeného v dřívějších obdobích, kdy již soukromá škola podepsala smlouvu na zvýšenou dotaci podle § 6 odst.5 písm. c) nařízení vlády;
c) termín předání zprávy auditora:
Auditor je povinen objednavateli předložit zprávu auditora nejpozději do 31.7. kalendářního roku následujícího po ověřovaném roce;
d) povinnosti subjektů;
e) smluvní cena;
f) datum podepsání smlouvy;
g) podpisy obou smluvních stran.
Čl. III
Struktura a rozsah zprávy auditora
Zpráva auditora pro zvláštní účely podle směrnice č. 14 Komory auditorů ČR, platné od 1. ledna 1998, má obsahovat následující základní části:
a) název zprávy auditora:
Zpráva auditora z auditu nákladových a výnosových účtů a vynaložení dosaženého hospodářského výsledku k 31.12. xxxx podle §7 odst. 4 nařízení vlády č. 324/1996 Sb., kterým se stanoví podmínky a výše poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školských zařízením, ve znění nařízení vlády č. 321/1998 Sb.
b) úvod - specifikace ověřovaných skutečností:
Na základě smlouvy mezi účetní jednotkou (její název) a auditorskou firmou (její název) byl proveden audit nákladových a výnosových účtů k 31.12. xxxx, v případě dosaženého zisku i jeho vynaložení na výchovu a vzdělávání, běžný provoz soukromé školy;
c) označení adresáta:
1. název účetní jednotky,
2. adresa,
3. IČO;
d) výše dosaženého zisku, případně ztráty k 31.12. xxxx;
e) popis rozsahu ověření:
1. odvolávky na použité auditorské směrnice, standardy nebo použité postupy,
2. rozsah ověření:
Auditor provede standardním způsobem upraveným zejména zákonem o auditorech, řádem Komory auditorů ČR, auditorskými směrnicemi, obchodním zákoníkem a zákonem o účetnictví následující ověření:
1. ověření správné výše nákladových a výnosových účtů účetní jednotky (soukromé školy) za ověřované účetní období,
2. přezkoušení přiměřenosti výše jednotlivých nákladových a výnosových položek,
3. prověření účelného vynaložení peněžních prostředků,
4. ověření souladu rozhodnutí valné hromady1) o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím období,
5. přezkoušení splnění podmínek použití zisku ověřovaného účetního období,
6. přezkoušení splnění podmínek použití zisku vytvořeného v období, kdy již soukromá škola čerpala zvýšenou dotaci dle § 6 odst. 5 písm. c) nařízení vlády;
f) definování odpovědnosti vedení účetní jednotky a odpovědnosti auditora;
g) stanovisko auditora:
Auditor vydá stanovisko, ze kterého bude jednoznačně zřejmé, že nákladové a výnosové účty ve všech významných ohledech věrně zobrazují vykazovaný hospodářský výsledek společnosti (název) k 31.12. xxxx v souladu se zákony a účetními předpisy platnými v České republice. Rozdělení hospodářského výsledku za účetní období xxxx a použití zisku roku xxxx2) odpovídá závazku školy k vynaložení celého svého zisku za příslušný kalendářní rok na výdaje na výchovu a vzdělávání, běžný provoz, popřípadě u speciálních škol a zařízení i na rehabilitaci, ve smyslu § 6 odst. 5 písm. c) nařízení vlády.
Výrok auditora bude vyjádřen standardně podle auditorské směrnice č. 3 - Zpráva a výrok
auditora, a to jako:
1. výrok bez výhrad,
2. výrok s výhradou,
3. odmítnutí výroku,
4. záporný výrok.
V případě, že auditor zjistí podstatné nedostatky, které vedou k vydání výroku s výhradou, odmítnutí výroku nebo záporného výroku, uvede jejich specifikaci, včetně rozsahu vlivu na hospodářský výsledek, náklady, případné výnosy v tisících Kč;
h) datum zprávy, ke kterému byla vyhotovena:
Auditor musí datovat a podepsat zprávu auditora k datu dokončení auditu, který také zahrnuje postupy vztahující se ke skutečnostem, jež nastaly do data vyhotovení zprávy;
i) jméno a číslo dekretu auditora, popřípadě obchodní jméno, číslo licence a podpis.
Čl. IV
Termíny vyhotovení zprávy auditora
Auditor vyhotoví "Zprávu z auditu nákladových a výnosových účtů a vynaložení dosaženého hospodářského výsledku k 31.12. xxxx" a je povinen ji předat ověřované účetní jednotce nejpozději do 31.7. roku následujícího po ověřovaném roce. Vzhledem k tomu, že předmětem ověření auditora je podle čl. III písm. d) smlouvy mezi školou a auditorem ověření souladu rozhodnutí valné hromady1) o rozdělení zisku za auditované období se zaúčtováním v následujícím období, je soukromá škola povinna předložit auditorovi zápis z valné hromady, popřípadě obdobný dokument, se všemi náležitostmi o rozdělení hospodářského výsledku v dostatečném předstihu tak, aby mohl vyjádřit svůj názor. Zprávu auditora škola doručí školskému úřadu do 10. 8. roku následujícího po ověřovaném roce.
Čl. V
Klasifikace výsledku ověření auditorem pro potřeby MŠMT
(1) Výrok bez výhrad vydá auditor, pokud nákladové a výnosové účty ve všech významných
ohledech věrně zobrazují vykazovaný hospodářský výsledek společnosti v souladu se
zákony a účetními předpisy platnými v České republice a rozdělení hospodářského
výsledku za sledované účetní období splňuje požadavky pro získání zvýšené dotace podle
§ 6 odst. 5. písm. c) nařízení vlády. V tomto případě škola splnila podmínku, ke které se
zavázala ve smlouvě o poskytnutí zvýšené dotace.
(2) Výrok s výhradou vyjádří auditor v tom případě, dojde-li k závěru, že výrok bez výhrad
nelze vyjádřit, a současně vliv nesouhlasu s vedením nebo omezení rozsahu není tak
zásadní, aby vyžadoval odmítnutí výroku nebo záporný výrok. V tomto případě rozhodne
oprávněnosti čerpání dotace MŠMT (nebo jím pověřený školský úřad). Pro rozhodnutí
je určující počet výhrad, specifikace předmětu výhrad a dopad předmětu výhrad
uvedených ve zprávě auditora.
(3) Odmítnutí výroku vyjádří auditor v tom případě, je-li dopad omezení rozsahu auditu tak
zásadní, že auditor nebyl schopen získat dostatečné důkazní informace, a proto není
schopen vyjádřit výrok k předmětu auditu. Na základě tohoto výroku auditora je čerpání
zvýšené dotace hodnoceno jako neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního
rozpočtu se všemi důsledky, které vyplývají z § 30 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.,
pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR.
(4) Záporný výrok vyjádří auditor v tom případě, je-li dopad nesouhlasu s účetní jednotkou
tak zásadní, že auditor dojde k závěru, že výhrada ve zprávě není přiměřená k vystižení
zavádějícího charakteru nebo nesprávnosti účetnictví. Tímto výrokem auditora je použití
dotace též klasifikováno jako neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního
rozpočtu se všemi důsledky, které vyplývají z § 30 odst. 1 zákona č. 576/1990 Sb., ve
znění pozdějších předpisů.
Výdaje soukromé školy spojené s úhradou nákladů za zprávu auditora ve smyslu čl. III, IV, V, jsou výdaje, které lze hradit z dotace podle § 2 odst. 1 nařízení vlády č. 324/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Čl. VI
Závěrečná ustanovení
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1.září 1999.
Ing. Zdeněk Bernard v.r.
vrchní ředitel
sekce ekonomické
_____________
1) U organizací, které nemají valnou hromadu se tím rozumí takový orgán, který má ze zákona nebo stanov nebo jiných obdobných dokumentů právo o rozdělení zisku rozhodnout.
2) Stanovisko auditora o použití zisku za dřívější období se ve zprávě auditora uvede v případě, že v auditovaném roce dochází k použití zisku vytvořeného v období, kdy se škola zavázala k jeho vynaložení na výchovu a vzdělávání, popř. k použití výše jmenovaného zisku dochází v meziobdobí provádění auditu nákladových a výnosových účtů (tj. v době, kdy více jak na dva školní roky došlo k přerušení smluvního vztahu o zvýšené dotaci z titulu použití dosaženého zisku na výdaje na výchovu a vzdělávání).
k č. j. 28 288/99 - 45
Příloha č.1
Komentář k metodickému pokynu
1. Časové hledisko ověřovaného období
Při ověření auditora, které souvisí s potvrzením vynaložení zisku na výchovu a vzdělávání, je podstatným kritériem časové období, za které auditor vyjadřuje názor. Soukromá škola, které byla poskytnuta zvýšená dotace, je povinna předložit zprávy auditora za dvě účetní období. Tato nutnost vyplývá z rozdílného časového horizontu účetního období a školního roku. To znamená, bude-li poskytnuta zvýšená dotace dle § 6 odst.5 písm.c) nařízení vlády č. 324/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů například na školní rok 1999/2000, bude podléhat ověření auditorem kalendářní rok 1999 i rok 2000. Auditor vyhotoví " zprávu z auditu nákladových a výnosových účtů a vynaložení dosaženého hospodářského výsledku k 31.12. 1999" a v následujícím roce " zprávu z auditu nákladových a výnosových účtů a vynaložení dosaženého hospodářského výsledku k 31.12. 2000".
V případě, že soukromá škola přeruší smluvní vztah o poskytnutí zvýšené dotace dle § 6 odst. 5písm. c) nařízení vlády č. 324/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů na dva a více školních roků a pak opětovně zažádá o zvýšenou dotaci se zavázáním se vynaložit vytvořený zisk na výchovu a vzdělávání, auditor v nejbližším sledovaném roce ověřuje i vynaložení zisku vytvořeného v obdobích, na která byla poskytnuta uvedená zvýšená dotace.
Například: soukromé škole byla poskytnuta na školní rok 1999/2000 zvýšená dotace dle výše uvedeného nařízení vlády. Auditor provedl audit nákladových a výnosových účtů a ověřil rozdělení dosaženého hospodářského výsledku za rok 1999 a rok 2000. Na následující školní roky 2000/2001 a 2001/2002 soukromá škola nežádala o výše uvedenou zvýšenou dotaci.Ve školním roce 2002/2003 se škola opět zaváže vynaložit dosažený zisk na výchovu a vzdělávání a dotace je jí poskytnuta. Auditor pak musí ověřit nejen údaje za období 2002 a 2003, ale i případné vynaložení zisku vytvořeného školou v letech 1999 a 2000 na výchovu a vzdělávání. Tímto způsobem bude možné zamezit vynakládání zisku mimo výchovu a vzdělávání v letech, v nichž nedochází k ověřování vynaložení zisku auditorem.
2. Ověření výše hospodářského výsledku, jeho rozdělení a použití na výchovu a vzdělávání
Auditor ověří správnost zaúčtování nákladových a výnosových položek, posoudí přiměřenost jejich výše a zhodnotí, zda účel vynaložených peněžních prostředků je v souladu s předmětem činnosti účetní jednotky.
Po ověření správné výše dosaženého hospodářského výsledku následuje pro splnění podmínky dle § 6 odst.5 písm.c) nařízení vlády č. 324/1996 sb., ve znění pozdějších předpisů v případě dosažení zisku, i prověření jeho zpětného vynaložení na výchovný a vzdělávací proces. Protože soukromé školy mohou nabývat různou právní formu, bude i postup pro rozdělení zisku u jednotlivých právních forem odlišný.
2.1 Právní formy společností
2.1.1 Společnost s ručením omezeným ( s. r. o.) a akciová společnost (a. s.)
Společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti mají dle § 67 zákona č. 513/91 Sb., obchodní zákoník povinnost vytvořit a doplňovat z čistého zisku rezervní fond. U společnosti s ručením omezeným je výše této povinnosti stanovena v roce, v němž poprvé zisk vytvoří, v rozmezí nejméně 10% (20%) z čistého zisku, ne více jak 5% (10%) z hodnoty základního jmění. V dalších letech se pak ročně doplňuje rezervní fond nejméně 5% (5%) z čistého zisku až do dosažení 10% (20%) základního jmění. Povinnosti tvorby rezervního fondu z čistého zisku jsou u akciové společnosti shodné se společností s ručením omezeným, výše limitních hodnot je uvedena v závorkách.
Pro soukromé školy, jež mají právní formu společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti, tedy při rozdělení zisku z výše uvedeného vyplývá nejprve uhradit případnou ztrátu minulých let a doplnit rezervní fond do zákonné výše. Zbylý zisk pak může být převeden na nerozdělený zisk minulých let, popř. mohou být tvořeny fondy. Tyto kroky musí být v souladu s rozhodnutím valné hromady společníků (akcionářů). Aby však byla splněna podmínka vynaložení zisku na výdaje na výchovu a vzdělávání, nesmí být dosažený zisk ani jeho část vyplacena společníkům jako podíl na zisku, ani akcionářům ve formě dividend, nesmí být proplaceny odměny členům statutárních orgánů a vytvořené fondy použity na jiné účely, než které souvisí s výchovou a vzděláváním.
Případná ztráta obchodní společnosti je pokryta buď z rezervního fondu, či z nerozděleného zisku minulých popřípadě budoucích let.
2.1.2 Veřejná obchodní společnost (v. o. s.)
Vytvořený zisk nesmí být rozdělen mezi společníky tak, jak to umožňuje § 82 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Nevytváří povinně rezervní fond. Ostatní podmínky pro rozdělení zisku jsou shodné s podmínkami obchodních společností.
2.1.3 Obecně prospěšná společnost (o. p. s.)
Jde o právnickou osobu dle občanského zákoníku § 18 odst. 2 písm. d), která poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek. Ze zákona je pro obecně prospěšné společnosti dáno, že hospodářský výsledek nesmí být použit ve prospěch zakladatelů, členů jejich orgánů nebo zaměstnanců, naopak musí být použit k zajištění jejího hlavního účelu. Tyto zákonně stanovené podmínky pro tuto právní formu plně odpovídají požadavkům vynaložení zisku na výchovný a vzdělávací proces.
2.1.4 Zájmové sdružení právnických osob
Jedná se o právnickou osobu dle § 20 písm. f) až 21 písm. j) zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku. Rozdělení zisku by mělo být zakotveno ve stanovách, které schvalují zakladatelé nebo ustavující členská schůze. Nevytváří povinně rezervní fond. Ostatní podmínky pro rozdělení zisku jsou shodné s podmínkami obchodních společností.
2.2 Účetní hledisko
Všechny právní formy společností musí od roku, kdy se zavázaly vynaložit dosažený zisk na výchovu a vzdělávání, vést účty příslušných fondů a účet nerozděleného zisku minulých let na samostatných analytických účtech. U nevýdělečných organizací, jež se řídí účtovou osnovou a postupy účtování stanovené opatřením FMF čj. V/20 531/1992, doporučujeme účet 932 - Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let analyticky oddělovat dle jednotlivých roků.
k č. j. 28 288/99 - 45
Příloha č. 2
Poznatky
vyplývající z ověření "metodiky k § 7 odst. 4 nařízení vlády č. 324/1996 Sb., kterým se stanoví podmínky a výše poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění nařízení vlády č. 321/1998 Sb.", na vybraných soukromých školách a
doporučení
k zabezpečení hlavních podmínek pro vyhotovení zprávy auditora.
1. Valná hromada
Z ověření "metodiky" na vybraných soukromých školách vyplývá, že jedním z největších problémů je neplnění všech podmínek, stanovených zákonem č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník v platném znění, týkajících se valných hromad. Vzhledem k tomu, že jednou z povinností valné hromady je projednání a schválení výsledku hospodaření a schválení rozdělení zisku či úhrady ztráty, může být nesplnění povinností daných zákonem jednou z příčin neplatnosti usnesení valné hromady.
1.1. Nejdůležitější náležitosti týkající se valných hromad
Společnost s ručením omezeným
a) zaslání písemných pozvánek všem společníkům s uvedením termínu, místa konání a programu valné hromady nejméně 15 dní před termínem jejího konání (§127)
b) požádat o svolání valné hromady mohou jen společníci, jejichž vklady do základního jmění převyšují 10% základního jmění společnosti (§ 129)
c) přítomnost společníků na valné hromadě, reprezentující alespoň polovinu hlasovacích práv pro usnášeníschopnost valné hromady.
Akciová společnost
a) zaslání písemných pozvánek s uvedením termínu, místa konání a programu valné hromady všem akcionářům vlastnícím akcie na jméno a zveřejnění těchto údajů ve sdělovacích prostředcích, pokud jsou vydány akcie na majitele nejméně 30 dní před dnem konání valné hromady (§ 184)
b) přítomnost akcionářů, kteří vlastní akcie, jejichž jmenovitá hodnota činí nejméně 30% základního jmění společnosti, pokud stanovy nestanoví, jinak nutných pro usnášeníschopnost valné hromady (§ 185)
c) náležitosti zápisu z valné hromady (§ 188)
d) zápis z valné hromady akcionářů podepsán zapisovatelem, předsedajícím a dvěma ověřovateli.
Ostatní společnosti
nutné kroky ke svolání orgánu, který rozhoduje o schválení hospodářského výsledku a rozdělení zisku a náležitosti zápisu o tomto rozhodnutí vyplývají ze zákonů, na základě kterých byla společnost zřízena, tj. Občanský zákoník, Obchodní zákoník.
Nesplnění podmínek, stanovených zákonem č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník v platném znění, je závažné z toho důvodu, že každý akcionář, společník, jednatel nebo člen dozorčí rady může dle § 131 tohoto zákona požádat do 3 měsíců od data konání valné hromady soud, aby vyslovil neplatnost valné hromady, pokud je v rozporu s platnými předpisy, společenskou smlouvou, popř. stanovami společnosti. Mohlo by se tedy stát, že usnesení valné hromady by bylo neplatné a auditor by nemohl vyjádřit výrok k předmětu auditu, neboť musí ověřit i rozdělení hospodářského výsledku.
Pokud by bylo možné zpochybnit usnesení valné hromady nebo obdobného orgánu, bude záležet na auditorovi, jak v konkrétním případě posoudí míru rizika a bude na tuto skutečnost reagovat ve svém výroku.
2. Hledisko účetní
Z rozdílné právní formy účetních jednotek vyplývá i rozdílná účtová osnova, kterou musí účetní jednotka respektovat.
Akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným účtují podle účtové osnovy a postupů účtování pro podnikatele (opatření FMF č.j. V/20 100/1992 Sb.), kde účty hospodářského výsledku a jednotlivých fondů patří do 4. účtové třídy.
Všechny právní formy společností mají dle metodiky povinnost od roku, kdy se zavázaly vynaložit dosažený zisk na výchovu a vzdělávání, vést účty příslušných fondů a účet nerozděleného zisku minulých let na samostatných analytických účtech.
Občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace, které účtují podle účetní osnovy a postupů účtování pro politické strany, hnutí, občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace (opatření č.j. V/20 531/1992 Sb.) používají společného účtu 932 - Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let pro vytvořený zisk či ztrátu. Opět je nutné tento účet a účty fondů vedené v účtové skupině 91 od roku, ve kterém se škola zavázala vynaložit dosažený zisk na výchovu a vzdělávání, analyticky oddělovat pro příslušné roky.
Obecně prospěšné společnosti účtují podle účtové osnovy a postupů účtování pro obecně prospěšné společnosti (opatření MF ČR č.j. 283/71 700/1995 Sb.). Tato účtová osnova využívá účtovou třídu 9 pro účty jednotlivých fondů, účet hospodářského výsledku apod.
Vytvořený hospodářský výsledek se zaúčtuje na účet 931 - Hospodářský výsledek ve schvalovacím řízení a na základě rozhodnutí správní rady se přeúčtuje zpravidla na účet 932 - Neuhrazená ztráta minulých let. Účtová osnova pro tyto společnosti nedisponuje účtem, který by měl charakter účtu nerozděleného zisku. V případě jeho dosažení se jím pokrývá neuhrazená ztráta minulých let, popř. se převádí na rezervní fond. Opět i tady se doporučuje analytické oddělení účtů za jednotlivá účetní období.
Uvedená opatření by měla být realizována již pro účetní období 1999, jinak by došlo k určitému omezení auditora v jeho činnosti.
Soukromá škola ověřovaná auditorem by měla připravit účetní závěrku do 31.3. následujícího roku po roce ověřovaném, aby mohla být včas svolána valná hromada společníků (akcionářů), která schválí účetní závěrku, rozdělení zisku či úhradu ztráty.
Dále je nezbytné, aby soukromé školy měly střediskově nebo analyticky oddělenu jinou činnost, pokud ji provozují, od činnosti školské.
3. Audit účetní závěrky a zpráva auditora
Vzhledem k tomu, že se nejedná o "klasický audit účetní závěrky" tak, jak jej definuje zákon o účetnictví, ale o provedení specializovaného ověření dle směrnice č. 14 Komory auditorů ČR, pak v případě, že je účetní závěrka školy auditovaná dle zákona o účetnictví, může takovou zprávu vystavit auditor provádějící audit, nebo ji zahrnout do své zprávy z řádného auditu účetní závěrky. Musí však dojít k rozšíření předmětu auditu účetní závěrky, a to minimálně o ověření rozdělení zisku v následném období a ověření použití zisku na výchovný a vzdělávací proces.
Je nutné, aby se soukromé školy řádně připravily na audit, projednaly podrobně s auditorem průběh auditu a jeho požadavky na dokumentaci a rozsah spolupráce školy s auditorem.