ze dne 17. ledna 2006, čj. 31042/2005-22
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ”ministerstvo”) na základě § 171 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a k zabezpečení úkolů vyplývajících z Národního programu rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), schváleného usnesením vlády č. 113/2001 ze dne 7.2.2001 a Národního plánu výuky cizích jazyků s akčním plánem pro období 2005 – 2008, schváleného usnesením vlády č. 1660/2005 ze dne 21.12.2005, vyhlašuje tento rozvojový program ve vzdělávání:
Čl. 1.
Rozšíření učebních plánů
(1) S platností od 1. září 2006 se v učebních plánech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání v základních školách zvyšuje celkový týdenní počet vyučovacích hodin v 1. až 5. ročníku o 3 vyučovací hodiny.
(2) S platností od 1. září 2006 se v učebních plánech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání v základních školách zvyšuje celkový týdenní počet vyučovacích hodin v 6. ročníku o 1 vyučovací hodinu.
(3) S platností od 1. září 2006 se v učebních plánech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání v základních školách zvyšuje celkový týdenní počet vyučovacích hodin v 7. až 9. ročníku o 1 vyučovací hodinu.
(4) Tato úprava se týká základních škol včetně základních škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením a základních škol speciálních ), a to všech zřizovatelů (dále jen ”škola”).
(5) Upravené učební plány pro vzdělávací programy základní škola, obecná škola a národní škola jsou v základní podobě uvedeny v Příloze č. 1 tohoto rozvojového programu. Upravené učební plány pro rozšířenou výuku některých předmětů v rámci vzdělávacího programu základní škola jsou uvedeny v Příloze č. 2. Upravené učební plány pro školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením jsou uvedeny v Příloze č. 3. Upravené učební plány pro vzdělávací program zvláštní školy jsou uvedeny v Příloze č. 4. Upravené učební plány pro vzdělávací program pomocné školy jsou uvedeny v Příloze č. 5. Upravené učební plány pro rehabilitační vzdělávací program pomocné školy jsou uvedeny v Příloze č. 6.
(6) Školy, které v souladu se školským zákonem zahájily výuku podle školního vzdělávacího programu připraveného na základě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ) (RVP ZV), stanoví celkový týdenní počet vyučovacích hodin v ročnících, ve kterých vyučují podle školního vzdělávacího programu, v souladu s rámcovým učebním plánem RVP ZV.
Čl. 2.
Způsob využití navýšených vyučovacích hodin v 1. až 5. ročníku
(1) Navýšené 3 vyučovací hodiny celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v 1. až 5. ročníku se zařazují jako povinná výuka prvního cizího jazyka.
(2) V základních školách speciálních a základních školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, v jejichž učebních plánech není zařazen povinný předmět cizí jazyk, budou uvedené vyučovací hodiny využity k výuce cizího jazyka pouze v případě, že učební plán obsahuje volitelný předmět cizí jazyk. Vyučovací hodina volitelného předmětu cizí jazyk se na těchto školách nedělí. Pokud volitelný předmět cizí jazyk není do učebního plánu zařazen, budou navýšené 3 vyučovací hodiny využity k posílení výuky předmětů ze vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace nebo předmětů speciálně pedagogické péče.
(3) Zařazením navýšených vyučovacích hodin do učebního plánu musí dojít k reálnému zvýšení týdenního počtu vyučovacích hodin u každého žáka příslušného ročníku.
Čl. 3.
Způsob využití navýšených vyučovacích hodin v 6. ročníku
(1) Navýšená 1 vyučovací hodina v 6. ročníku se do učebních plánů zařazuje jako disponibilní časová dotace.
(2) Ředitel školy, která vyučuje podle dosavadních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, použije navýšení podle jedné z uvedených možností:
a) zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu (např. zvýšení celkového týdenního počtu vyučovacích hodin dějepisu),
b) zvýšení hodinové dotace některého předmětu v souvislosti s jeho integrací s jiným předmětem (např. integrace chemie a fyziky),
c) zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu (pro žáka se zvýší počet hodin např. volitelného předmětu Informatika),
d) zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka (zvýší se počet volitelných předmětů, kterým je žák vyučován, např. o předmět Konverzace ve francouzštině, Znakový jazyk).
(3) Způsob zařazení vyučovací hodiny projedná ředitel školy v pedagogické radě.
(4) Zařazením navýšené vyučovací hodiny do učebního plánu musí dojít k reálnému zvýšení týdenního počtu vyučovacích hodin u každého žáka příslušného ročníku.
(5) Disponibilní hodina bude využita tak, aby nedošlo k nárůstu zátěže žáků z hlediska vzdělávacího obsahu. Ministerstvo doporučuje školám rozvíjet klíčové kompetence žáků, a to především schopnost komunikace, schopnost využívat informační a komunikační technologie, schopnost soustavně se vzdělávat (učit se učit), schopnost učit se sociálním dovednostem (být tolerantní k různosti náboženské, etnické, kulturní), získat schopnost empatie, práce v týmu, kritického myšlení. Získané kompetence přispějí k usnadnění a zlepšení přístupu žáků na trh práce.
Čl. 4.
Způsob využití navýšených vyučovacích hodin v 7. až 9. ročníku
(1) Navýšená 1 vyučovací hodina v 7. až 9. ročníku se do učebních plánů zařazuje jako disponibilní časová dotace účelově určená pro výuku cizího jazyka.
(2) Ředitel školy, která vyučuje podle dosavadních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, použije navýšení podle jedné z uvedených možností:
a) zvýšení hodinové dotace povinné výuky prvního nebo dalšího cizího jazyka,
b) zařazení povinné výuky dalšího cizího jazyka nebo volitelného předmětu další cizí jazyk,
c) zařazení nebo zvýšení hodinové dotace volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo dalšího cizího jazyka.
(3) V základních školách speciálních bude uvedená vyučovací hodina využita k výuce cizího jazyka pouze v případě, že učební plán obsahuje volitelný předmět cizí jazyk. Vyučovací hodina volitelného předmětu cizí jazyk se na těchto školách nedělí. Pokud volitelný předmět cizí jazyk není do učebního plánu zařazen, bude navýšená 1 vyučovací hodina využita k posílení výuky předmětu ze vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace nebo předmětu speciálně pedagogické péče.
(4) Způsob zařazení vyučovací hodiny projedná ředitel školy v pedagogické radě.
(5) Zařazením navýšené vyučovací hodiny do učebního plánu musí dojít k reálnému zvýšení týdenního počtu vyučovacích hodin u každého žáka příslušného ročníku.
Čl. 5.
Financování
(1) Mzdové prostředky a z nich vyplývající ostatní výdaje (zákonné odvody) budou právnickým osobám vykonávajícím činnost škol v roce 2006 ) poskytnuty ministerstvem prostřednictvím krajských úřadů (Magistrátu hl. m. Prahy) nebo přímo z ministerstva (v závislosti na zřizovateli) jako účelové dotace (dle § 163 odst. 1 písm. a) a b) školského zákona). Na rozšíření učebních plánů v 1. až 5. ročníku přísluší za jednu vyučovací hodinu na jednu třídu 3., 4. a 5. ročníku částka 2850 Kč/měsíc účelových rozpočtových prostředků (mzdové prostředky a zákonné odvody). Na rozšíření učebních plánů v 6. ročníku přísluší za jednu vyučovací hodinu na jednu třídu ročníku částka 1500 Kč/měsíc účelových rozpočtových prostředků (mzdové prostředky a zákonné odvody). Na rozšíření učebních plánů v 7. až 9. ročníku přísluší za jednu vyučovací hodinu na jednu třídu ročníku částka 2310 Kč/měsíc účelových rozpočtových prostředků (mzdové prostředky a zákonné odvody).
(2) Finanční prostředky podle odstavce 1 se poskytují všem právnickým osobám vykonávajícím činnost školy. Neposkytují se však na třídy, v nichž se v souladu s § 185 odst. 1 školského zákona poskytuje vzdělávání podle rámcových vzdělávacích programů, pokud ve výši finančních prostředků poskytovaných na žáky těchto tříd podle § 161 a 162 školského zákona byly zahrnuty finanční prostředky na navýšení hodinové dotace podle čl. 1 odst. 1 až 3.
Čl. 6.
Změna využití a financování disponibilní vyučovací hodiny v 7. ročníku základního vzdělávání (projekt HODINA) od školního roku 2006/07
(1) Ministerstvo vydalo v roce 2004 pokyn čj. 21264/2004-22 k rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05 (Věstník MŠMT sešit 8/2004).
(2) Rozšíření učebních plánů bylo financováno z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci projektu HODINA. Projekt HODINA byl schválen jako dvouletý projekt a bude ukončen ke konci školního roku 2005/06.
(3) Od školního roku 2006/07 zůstává rozšíření učebních plánů v 7. ročníku škol o 1 vyučovací hodinu i nadále v platnosti s tím, že již nebude financována z prostředků ESF a rozšiřují se možnosti využití navýšené disponibilní hodiny.
(3) Ředitel školy, která vyučuje podle dosavadních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, použije navýšení podle jedné z uvedených možností:
a) zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu,
b) zvýšení hodinové dotace některého předmětu v souvislosti s jeho integrací s jiným předmětem,
c) zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu (pro žáka se zvýší počet hodin volitelného předmětu),
d) zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka (zvýší se počet volitelných předmětů, kterým je žák vyučován).
(5) Mzdové prostředky a z nich vyplývající ostatní výdaje (zákonné odvody) budou právnickým osobám vykonávajícím činnost škol v období září – prosinec 2006 ) poskytnuty ministerstvem prostřednictvím krajských úřadů (Magistrátu hl. m. Prahy) nebo přímo z ministerstva (v závislosti na zřizovateli a v souladu s platnými předpisy) jako účelové dotace (dle § 163 odst. 1 písm. a) a b) školského zákona). Na rozšíření učebních plánů v 7. ročníku přísluší za jednu vyučovací hodinu na jednu třídu 7. ročníku částka 1500 Kč/měsíc účelových rozpočtových prostředků (mzdové prostředky a zákonné odvody).
(6) Od září 2006 již nebudou mzdové prostředky uvedené v odstavci 5 sledovány a účtovány podle pravidel projektu HODINA, ale jako účelová dotace poskytnutá ze státního rozpočtu prostřednictvím krajských úřadů (Magistrátu hl. m. Prahy) nebo přímo z ministerstva (v závislosti na zřizovateli). Bude tedy vedena a účtována stejným způsobem, jako účelová dotace na rozšíření učebních plánů základních škol na 1. stupni o 3 vyučovací hodiny a v 6. ročníku o 1 vyučovací hodinu.
Čl. 7.
Účinnost
Tento rozvojový program nabývá účinnosti dnem 1. září 2006.
PaedDr. Jaroslav Müllner, v.r.
náměstek ministryně
skupiny regionálního školství