MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch na středních školách.
Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky dne 14. 10. 1998 čj. 28 280/98 23 s platností od 1. září 1998
Výstup projektu Standardy odborného vzdělávání pro obchodní akademie a hotelové školy
Nositel projektu Výzkumný ústav odborného školství
Úvod
Potřeba zajistit určitou srovnatelnost kvality vzdělání mezi jednotlivými středními odbornými školami blízkými si navzájem vytčenými vzdělávacími cíli a obsahem vzdělávání vedla k vytváření standardů odborného vzdělávání. Výsledky řešení problematiky standardů v odborném vzdělání se stávají východiskem pro tvorbu, posuzování a schvalování nově vznikajících vzdělávacích programů při zachování dostatečného prostoru pro iniciativu a participaci všech zainteresovaných subjektů
Z uvedených důvodů vznikl Standard středoškolského odborného vzdělávání (schválený MŠMT ČR dne 18.11.1997, čj. 34 221/97 23 s platností od 1.1.1998), kterým jsou stanoveny požadavky státu na vzdělávací programy navrhované v oblasti středoškolského odborného vzdělávání pro dosahované stupně vzdělávání (střední odborné a úplné střední odborné vzdělání) a pro obsahově vymezené směry vzdělávání (např. směry Obchodní; Gastronomie, hotelnictví, turismus; Ekonomika, administrativa, podnikání; Zemědělství).
V návaznosti na Standard středoškolského odborného vzdělávání a v souladu s ním dále pokračuje řešení standardizace v oblasti středoškolského odborného vzdělávání
Z iniciativy škol byl přijat v r. 1997 MŠMT ČR projekt Standardy odborného vzdělávání pro obchodní akademie a hotelové školy, v rámci něhož byly vymezeny i základní požadavky na odborné vzdělávání nezbytně nutné pro pracovníky ve službách cestovního ruchu. Ve spolupráci Výzkumného ústavu odborného školství, pedagogů a odborníků z praxe vznikl Standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch. Na rozdíl od předchozích jsou však požadavky Standardu odborného vzdělávání pro cestovní ruch realizovány napříč jednotlivých směrů vzdělávání s tím, že reprezentují v jednotlivých směrech vzdělávání (Gastronomie, hotelnictví, turismus; Ekonomika, administrativa a podnikání; Zemědělství) jeden z možných typů odborné orientace tohoto směru a budou tak realizovat určitou variabilitu vzdělávací nabídky podle potřeb regionu, zájmu žáků a podmínek škol.
Standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch představuje základní požadavky na obsah odborného vzdělávání, které musí splňovat vzdělávací programy těch SOŠ, které v rámci svých směrů odborného vzdělávání jsou zaměřeny na služby cestovního ruchu a v rámci disponibilního času rozšíří tu složku odborné přípravy, která je pro odborné zaměření na cestovní ruch tímto standardem vymezena (viz graf a charakteristika cílů jednotlivých složek vzdělávání). Kromě toho využijí i možností aplikace odborných znalostí z uvedených směrů vzdělávání na cestovní ruch (např. účetnictví, ekonomika, zeměpis, dějepis).
Standard středoškolského odborného vzdělávání pro cestovní ruch přispívá k realizaci požadavku Ministerstva pro místní rozvoj na výrazné zkvalitnění odborné přípravy pracovníků provozujících služby cestovního ruchu, které by se měly perspektivně stát vysoce prosperujícím odvětvím mezinárodního obchodu.
Struktura dokumentu Standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch na středních školách je strukturován s ohledem na jednotlivé složky odborné přípravy pracovníka služeb cestovního ruchu (formování profesionálních postojů, jazyková přípravy, ekonomicko
právní příprava, specifická příprava pro turismus a rozvíjení intelektuálních dovedností). V jednotlivých složkách odborného vzdělávání jsou konkretizovány vzdělávací cíle a uvedeny příklady vyučovacích předmětů, v nichž lze požadované vědomosti a dovednosti získat. Standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch na středních školách obsahuje cílové a obsahové prvky vzdělávání, jejichž zařazení do vzdělávacích programů je podmínkou pro to, aby příprava ve studijním oboru byla v souladu s požadavky sféry služeb cestovního ruchu.
Svým charakterem je standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch dokumentem otevřeným a bude možné jej aktualizovat a zpřesňovat.
Uplatnění dokumentu Standard odborného vzdělávání pro cestovní ruch na středních školách je jedním z nástrojů péče státu o kvalitu vzdělání poskytovaného středními odbornými školami připravujícími k výkonu povolání ve službách cestovního ruchu a jeho využití je možné zejména při:
tvorbě nových vzdělávacích programů a inovaci schválených vzdělávacích programů,
posuzování a schvalování vzdělávacích programů centrálními školskými orgány,
tvorbě učebnic a učebních textů,
přípravě evaluačních kritérií,
kontrolní a hodnotící činnosti České školní inspekce.
Charakteristika cílů a obsahu Sféra služeb cestovního ruchu v sobě zahrnuje širokou škálu oborů a profesí, které se v komplexu podílejí na uspokojování potřeb účastníků cestovního ruchu. Jedná se především o služby: ubytovací, stravovací, dopravní, zprostředkovací, průvodcovské, informační, kulturně společenské, sportovně rekreační, služby infrastruktury atd.
Každá z uvedených služeb má specifické požadavky na odborné znalosti, praktické dovednosti a morálně volní vlastnosti pracovníků, kteří je realizují. Obecně však platí, že cílem přípravy budoucích pracovníků služeb cestovního ruchu je:
l. formovat osobnostní a profesionální postoje,
2. rozvíjet komunikativní schopnosti v cizím jazyce,
3. formovat plánovací a organizační dovednosti a marketingové a obchodně podnikatelské schopnosti,
4. poskytovat kvalifikaci v oblasti informačních technologií a osvojit si specifiku trhu cestovních služeb,
5. rozvíjet intelektuální dovednosti, formovat koncepční dovednosti a dovednosti řešit problémové situace.
Složky odborné přípravy Odborná příprava pro poskytování služeb cestovního ruchu se může realizovat v různých typech středních škol s různými vzdělávacími programy, učebními plány a skladbou předmětů, pokud bude vycházet ze standardu odborného vzdělávání pro cestovní ruch a bude obsahovat tyto složky odborné přípravy:
S Formování profesionálních postojů pracovníka služeb cestovního ruchu (S služby)
J Jazyková příprava
E Ekonomicko právní příprava
T Specifická příprava pro turismus (T turismus)
O Rozvíjení intelektuálních dovedností manažera (O osobnost)
Tab. 1 Kvantitativní rozložení složek odborné přípravy
Tyto složky odborné přípravy mají v různých studijních programech středních škol rozdílné proporce. Uvedený graf názorně představuje jejich ideální skladbu, mají li být splněny kvalitativní požadavky odborné přípravy pro služby cestovního ruchu.
Obsah jednotlivých složek odborné přípravy má nadpředmětový charakter a jeho konkrétní zařazení do vyučovacích předmětů je v kompetenci školy.
Formování profesionálních postojů pracovníka služeb cestovního ruchu. Cíle této složky jsou naplňovány v celé odborné přípravě, zejména však v odborné praxi. Splnění těchto cílů, tj. formování profesionálního postoje, je vyústěním celého komplexu přípravy.
Žák dovede:
analyzovat jednoduché provozní problémy a navrhnout jejich řešení,
jednat a vystupovat na společenské úrovni,
pravdivě, přesně a úplně podávat informace uvnitř i vně provozní jednotky,
uplatňovat estetické zřetele a ekologické požadavky při své práci.
Předpokládané postoje:
zodpovědný přístup
vnitřní motivace vztah k oboru a k práci
vysoká flexibilita a samostatnost
pracovitost, svědomitost
přívětivost, ochota, úslužnost
úcta k lidem, ke zdrojům (šetrnost, hospodárnost), ke kulturním a historickým hodnotám
Požadované vědomosti a dovednosti lze získat například v předmětech odborná praxe, projektový seminář, společenská kultura, společenský styk.
Jazyková příprava
Studium cizích jazyků navazuje na výuku na základní škole tak, že žák zpravidla pokračuje ve studiu jednoho jazyka a rozvíjí dříve získané znalosti na odborné bázi a začíná studovat druhý cizí jazyk. Slovní zásoba by se měla rozšířit o 150-200 produktivních lexikálních jednotek za rok při jedné vyučovací hodině týdně.
Cílem výuky je především vytvoření řečových dovedností, které umožní žákovi běžnou i profesní komunikaci a využití získaných znalostí pro další studijní potřeby. Nezbytné je také osvojení potřebných gramatických struktur a pravopisu.
Žák dovede:
užívat odbornou terminologii běžně používanou ve službách cestovního ruchu,
sledovat delší projevy rodilých mluvčích pronášené v normálním tempu řeči,
odhadnout neznámé výrazy z kontextu sdělení,
zaznamenat hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého projevu, sestavit resumé a text ústně či písemně reprodukovat,
samostatně hovořit na dané téma, vyjadřovat své názory a postoje, souhlas či nesouhlas s názorem jiných,
pohotově, jazykově správně a přirozeně reagovat na standardní profesní situace často se v činnostech služeb cestovního ruchu vyskytujících jako jsou: podávání informací v informačním centru a cestovní kanceláři včetně informací o geografii, historii, veřejných i soukromých institucích v ČR, o turistických atraktivitách a zvláštnostech regionu v ČR, podávání informací o dopravním spojení a provozních dobách úřadů, vystavení účtu, provedení platby a směny peněz, poskytnutí rady a pomoci při řešení problému, vyřízení stížnosti, sestavení nabídkového letáku, ústní prezentace produktu, průvodcovský výklad, zprostředkování komunikace mezi klienty a poskytovateli služeb v cizině, pohotově používat telefonní frazeologie,
sestavit a gramaticky správně napsat v cizím jazyce základní typy obchodních dopisů jako jsou: poptávka, nabídka, objednávka, potvrzení o přijetí objednávky, urgence a stížnost, odpověď na stížnost,
vypracovat vlastní životopis, žádost o přijetí do zaměstnání, přihlášku ke studiu nebo do konkurzu, odpověď na inzerát, vyplnit dotazník.
Ekonomicko právní příprava
Cílem ekonomicko právní přípravy je naučit se orientovat v makroekonomických jevech v podmínkách tržního hospodářství, získat právní vědomí, znát pohyb kapitálu a majetku firmy při podnikových činnostech, uplatňovat podnikatelskou etiku, umět řešit organizační a rozhodovací situace v provozních, finančních a personálních otázkách.
Žák zná:
základní makroekonomické a mikroekonomické pojmy,
podstatu tržního mechanismu a jeho zákonitosti,
cíle a nástroje jednotlivých oblastí hospodářské politiky vlády,
ekonomické principy zdanění a daňovou soustavu,
bankovní operace a bankovní soustavu,
základní pojmy z mezinárodních financí včetně přepočtu kurzu koruny,
druhy cenných papírů a způsoby obchodování s nimi,
strukturu majetku a kapitálu firmy,
problematiku nákladů a výnosů,
základní právní normy nezbytné pro podnikání v cestovním ruchu,
podstatu marketingu a marketingové nástroje,
podstatu finančního řízení firmy,
podstatu personálního řízení firmy,
zásady etiky podnikání.
Žák dovede:
zhodnotit docílené ekonomické výsledky firmy působící v oblasti cestovního ruchu,
aplikovat ekonomické informace při podnikatelských aktivitách v cestovním ruchu,
vést jednoduché a podvojné účetnictví pomocí výpočetní techniky,
provádět účetní uzávěrky a sestavovat účetní výkazy,
využívat právních norem,
koncipovat smlouvu se všemi náležitostmi,
analyzovat trh cestovního ruchu a podílet se na vypracování marketingové strategie firmy,
aplikovat hospodářská opatření vlády na podnikatelskou činnost,
podílet se na vytváření organizační struktury firmy včetně struktury managementu,
stanovit mzdy a odměny v závislosti na efektivnosti a rentabilitě výkonu,
uzavírat pracovní a jiné smlouvy,
podílet se na sestavení týmu a řízení jeho práce,
spolupracovat na vypracování podnikatelského projektu.
Požadované vědomosti a dovednosti lze získat např. v těchto předmětech:
ekonomická teorie, účetnictví, právní nauka, podniková ekonomika, finanční a personální řízení firem, marketing a management služeb cestovního ruchu.
Specifická příprava pro turismus
Podíl této složky na celkové odborné přípravě je největší vzhledem k multidisciplinární problematice cestovního ruchu.
Žák zná:
základní charakteristiku ČR z hlediska politického, historického a kulturního,
základy obecné, fyzické a ekonomické geografie,
významné destinace cestovního ruchu v ČR a místopis ČR,
významné destinace cestovního ruchu v Evropě a ve světě,
uměleckohistorickou terminologii,
podstatu jednotlivých uměleckých slohů,
památky v ČR a nejvýznamnější světové památky,
právní rámec pro poskytování jednotlivých služeb cestovního ruchu a další platné normy,
základní odbornou terminologii cestovního ruchu,
specifiku trhu služeb a služeb cestovního ruchu,
organizaci a řízení cestovního ruchu v ČR,
mezinárodní organizace a systém řízení cestovního ruchu v EU,
specifiku poskytování stravovacích a ubytovacích služeb a jejich kategorizaci,
specifiku a přednosti jednotlivých druhů dopravních služeb včetně mezinárodních
předpisů,
základní celní, pasové a vízové předpisy a zastoupení v zahraničí,
základní druhy pojišťování účastníku cestovního ruchu,
základní postupy pro tvorbu regionálních produktů cestovního ruchu a jejich prezentaci též ve vztahu k zahraničí,
základní údaje o problematice ochrany a rozvoje historických sídel a nemovitých kulturních
památek (UNESCO, Česká inspirace).
Žák dovede:
zabezpečovat, poskytovat a prodávat služby stravovací, ubytovací, lázeňské, směnárenské,
dopravní a další úzce související s cestovním ruchem,
vést agendu cestovní kanceláře (dealer), tzn. vést všechny písemnosti a obsluhovat rezervační systém cestovní kanceláře na PC,
pracovat s rezervačním systémem pro prodej v cestovní kanceláři,
připravit a zabezpečit zájezd včetně kalkulace ceny,
sledovat trh cestovního ruchu a reagovat na jeho změny,
posoudit kvalitu ubytovacích a stravovacích služeb,
pracovat s dopravními ceninami,
pracovat s jízdními a letovými řády,
vytvářet jednoduchý produkt cestovní kanceláře včetně kalkulace ceny, trasování,
prezentovat produkt cestovní kanceláře jednoduchými propagačními nástroji (ústní prezentace, nabídkový leták), využívat Internet,
poskytovat informační služby, tzn. umět pracovat s databázemi firem a softwarem pro cestovní ruch (např. INFO MAPA ČR, ROUTE),
aplikovat geografické, historické a uměleckohistorické znalosti při tvorbě turistického produktu a při průvodcovské činnosti,
přiblížit turistům památky a zajímavosti regionu, zvyky a tradice,
připravit průvodcovský výklad a poskytnout ho v českém a nejméně jednom cizím jazyce,
převzít zájezd, vést skupinu, zvládat běžné i mimořádné situace při zájezdu, rychle a správně se rozhodovat,
samostatně se orientovat v terénu s pomocí mapy, plánu, literatury,
vyúčtovat a zhodnotit zájezd z pohledu průvodce,
hlásit pojistnou událost.
Požadované vědomosti a dovednosti lze získat např. v těchto předmětech: technika cestovního ruchu, technika obsluhy a služeb, technologie přípravy pokrmů, ubytovací služby, průvodcovské služby.
Rozvíjení intelektuálních dovedností pracovníka služeb cestovního ruchu Význam složky spočívá v tom, že přispívá k univerzálnosti a vysoké adaptabilitě pracovníka služeb cestovního ruchu.
Žák zná:
základní pravidla tvorby dokumentů obchodního styku,
základní pravidla tvorby dokumentů právního charakteru,
základní pravidla tvorby dokumentů personálního charakteru,
základní pravidla výstavby informační sítě podniků VS,
pravidla společenského chování,
základy sociální psychologie a duševní hygieny,
psychologii reklamy v cestovním ruchu a psychologii práce s klientem,
základy animace.
Žák dovede:
uplatňovat pravidla společenského chování,
aplikovat poznatky z psychologie v každodenní práci,
dobře formulovat ústně i písemně své názory,
pohotově reagovat na dotazy, připomínky,
diskutovat, uplatňovat znalosti ze základů rétoriky a komunikativní dovednosti,
pronášet souvislé projevy před spolupracovníky, klienty a partnery,
získávat informace, třídit je a efektivně využívat,
pracovat s výpočetní technikou v prostředí MS Office,
komunikovat prostřednictvím moderních prostředků sdělovací techniky,
sestavit základní druhy písemností,
organizovat si vlastní činnost,
podílet se na týmové práci a odpovídat za její výsledky,
vést jednoduchá obchodní jednání.
Požadované vědomosti a dovednosti lze získat například v předmětech výpočetní technika, technika administrativy, obchodní korespondence, společenská kultura.