2006 č. j. 1387/2006 - 24 Doporučení základním školám speciálním k hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve školním roce 2005/2006 |
Doporučení základním školám speciálním k hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve školním roce 2005/2006 |
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) uvádí ve svém § 51 odst. 4: „Výsledky vzdělávání žáka v základní škole speciální se hodnotí slovně.“
Vyhláška č. 223/2005 Sb., o některých dokladech o vzdělání, určuje pro vyjádření výsledků vzdělávání žáka základní školy speciální tiskopis vysvědčení SEVT č. 49 845 0 Základní škola speciální.
Jedná se o dvojlist s předtištěnými úzkými linkami, na první straně rozdělených do tří sloupců. Počet 19ti linek na titulní stránce neodpovídá počtu 8 předmětů učebního plánu pomocné školy (viz. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy č.j. 24 035/1997-22, který zatím nebyl nahrazen Rámcovým vzdělávacím programem pro vzdělávání žáků v základní škole speciální). Do úzkých linek i sloupců lze jen těžko zapsat smysluplné slovní hodnocení, vypovídající o pokroku ve vývoji žáka.
Vzhledem k výše popsané situaci doporučujeme linky na titulní stránce účelně rozdělit pro vyučované předměty, do sloupců použít text formalizovaného hodnocení z tabulkové přílohy Metodického pokynu k hodnocení žáků pomocné školy č.j. 10 522/1998-24 (Věstník MŠMT č. 11/1998).
Vnitřní stránku dvojlistu tiskopisu vysvědčení doporučujeme využít k širšímu slovnímu hodnocení žáka buď ve všech nebo pouze ve vybraných předmětech.
Upozorňujeme též na změnu, týkající se hodnocení chování žáků základní školy speciální, které se na rozdíl od minulosti hodnotí podle stupnice na čtvrté stránce tiskopisu vysvědčení. Motivující hodnocení chování doporučujeme provést i širším slovním hodnocením na vnitřní stránce dvojlistu tiskopisu vysvědčení.
Absolvent základní školy speciální získává ve smyslu § 45 odst. 2 výše citovaného školského zákona č. 561/2004 Sb. základy vzdělání. Tato skutečnost bude uvedena na zadní straně tiskopisu vysvědčení v kolonce Doložka o získání stupně základního vzdělání.
Výstupní hodnocení žáka, včetně žáka základní školy speciální, bude požadováno na základě § 51 odst. 5 výše citovaného školského zákona č. 561/2004 Sb. Ředitelství škol samostatně určených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami se na toto v současnosti připravují – viz. příloha: návrh Výstupního hodnocení, zpracovaný Speciální školou Horšovský Týn.
Vzhledem k novosti dokumentů i postupů při hodnocení vzdělávání žáků základní školy speciální jsme připraveni akceptovat připomínky z terénu, které můžete zaslat na adresu marta.tepla@msmt.cz. Do příštích let se společně s Vámi pokusíme zajistit pro náročnou pedagogickou oblast hodnocení a klasifikace žáků s těžšími formami zdravotního postižení co nejlepší podmínky.
PaedDr. Jiří Pilař
ředitel odboru speciálního vzdělávání
a institucionální výchovy
Příloha:
IZO:
V Ý S T U P N Í H O D N O C E N Í
Jméno a příjmení :___________________________________________________
Datum narození: ____________________Rodné číslo: ___________
Místo narození:______________________________________________________
Cíle základního vzdělávání a jejich plnění
- Přístup k učení
a profesního uplatnění
|
|
- Zájmové aktivity
|
|
- Účast a úspěchy na soutěžích, přehlídkách, informace o dalších významných skutečnostech ve vzdělávání žáka |
|