2005 č. j. 31 552/2005 - 551 Rozvojový program MŠMT v rámci SIPVZ pro zajišťování standardních ICT ve školách v roce 2006 |
Rozvojový program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání pro zajišťování standardních ICT ve školách v roce 2006. |
Č.j. 31 552/2005-551
Čl. 1
Dotační řízení
1.1 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ”MŠMT”) vyhlašuje podle §171 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) rozvojový program v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání (dále jen „SIPVZ“) pro zajišťování standardních Informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) ve školách v roce 2006 k naplnění úkolů vyplývajících pro MŠMT z usnesení vlády ČR č. 792 ze dne 25. srpna 2004 („O koncepci financování informačních a komunikačních služeb ve školách po roce 2005“) a k naplnění věcných ukazatelů SIPVZ stanovených v příloze usnesení vlády ČR č. 402 ze dne 28. dubna 2004 („O vyřazení některých programů ze systému programového financování ISPROFIN“) a stanovuje podmínky pro poskytnutí, použití a vyúčtování účelové dotace na zajištění standardu ICT služeb ve školách, který je definován metodickým pokynem č.j. 30 799/2005-551.
1.2 O účelovou dotaci žádá, dotaci přijímá a vyúčtovává ji právnická osoba, která vykonává činnost školy, a která je zapsána ve školském rejstříku ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů nebo kraj.
Vymezení příjemce účelové dotace a definice pojmů
2.1 Příjemcem dotace mohou být s přihlédnutím k § 163 odst. 1 školského zákona jen právnické osoby provozující tyto druhy činností: mateřská škola, základní škola, střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště), konzervatoř, vyšší odborná škola, základní umělecká škola a jazyková škol s právem státní jazykové zkoušky (dále jen ,,škola”) nebo kraj.
2.2 „Nevybavenou školou“ se pro toto dotační řízení rozumí škola, která prokazatelně neměla v roce 2002 uzavřenu Prováděcí smlouvu ke smlouvě o Realizaci veřejné zakázky uzavřené dne 24. října 2001 mezi AutoCont On Line, a.s., ČESKý TELECOM, a.s. a Českou republikou - Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, a která byla podle zákonů č. 564/1990 Sb. a č. 29/1984 Sb. zařazena v Síti škol, předškolních zařízení a školských zařízení.
2.3 „Vybavenou školou“ se pro toto dotační řízení rozumí škola, která prokazatelně měla v roce 2002 uzavřenu Prováděcí smlouvu ke smlouvě o Realizaci veřejné zakázky uzavřené dne 24. října 2001 mezi AutoCont On Line, a.s., ČESKý TELECOM, a.s. a Českou republikou - Ministerstvem školství, mládeže, a která byla podle zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, zařazena v Síti škol, předškolních zařízení a školských zařízení.
2.4 Náležitosti ICT plánu školy jsou součástí platného Metodického pokynu MŠMT
č.j. 30 799/2005-551 „Standard ICT služeb ve škole“ zveřejněného ve Věstníku MŠMT a rovněž na http://www.e-gram.cz (dále jen „Standard ICT“).
1. a) základní uživatelské znalosti ( dále oblast „Z“),
2. b) školení poučených uživatelů (dále oblast „P“),
3. c) školení specifických znalostí (dále oblast „S“),
4. d) vzdělávání ICT správců školní počítačové sítě (dále oblast „N“),
5. e) vzdělávání ICT koordinátorů - metodiků (dále oblast „M“),
6. f) nákup studijních materiálů (tištěných nebo elektronických) pro oblasti „Z, P, S, N, M“,
g) úhrady cestovních náhrad pedagogickým pracovníkům pro oblasti „Z, P, S, N, M“ podle
zákona č.119/1992 Sb., o cestovních náhradách, v platném znění.
7.
V oblasti „Z“, resp. školení úvodního modulu lze dotaci použít pouze na ověření znalostí nesmí přesáhnout 500 Kč na jednoho pedagogického pracovníka.
V oblasti „P“ (celkem 3 moduly) nesmí přesáhnout výše 9 500 Kč na jednoho pedagogického pracovníka včetně studijních materiálů a dopravy (max. 2 500 Kč na úvodní modul, max. 3 500 Kč na volitelný modul).
Příprava lektorů je považována za absolvování školení příslušného modulu.
Všechny závěrečné práce z volitelných modulů archivují akreditovaní lektoři ve spolupráci s garantem volitelného modulu a musí být registrovány na evaluačním webu MŠMT
(www.e-gram.cz).
Přednostně je třeba zajistit plnění cílových ukazatelů I. a II. etapy Realizace SIPVZ pro vzdělávání - 75 % pedagogických pracovníků v oblasti „Z“ a 25 % v oblasti „P“. Toto ustanovení se nevztahuje na mateřské školy, základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
Objem finančních prostředků uvedených v odstavci 3.1. pod písmeny ad f) a ad g) nesmí v součtu přesáhnout 10 % z vyčerpaných finančních prostředků na položky pod písmeny ad a) až ad e) spojených s účastí na školeních.
Prostředky účelové dotace v rámci PII lze použít pouze na nákup vzdělávacího programového vybavení a informačních zdrojů, které jsou definovány, registrovány a evaluovány na evaluačním webu (www.e-gram.cz) podle platného Metodického pokynu MŠMT č.j. 35 515/2002 „Metodika a registrace výukového software“.
Z prostředků účelové dotace na PII není možné pořizovat či legalizovat systémové programy.
3.3 Účelová dotace na zajištění ICT pro školy v rámci projektu SIPVZ, PIII Infrastruktura (dále jen „PIII“) může být použita v souladu s Standardem ICT pouze na úhradu:
a) zajištění pracovních stanic,
b) zajištění školního serveru,
c) licencí operačních systémů pro lokální pracovní stanice i servery,
d) licencí základního kancelářského programového vybavení,
e) licencí antivirového a bezpečnostního programového vybavení,
f) nákup, resp. rozšíření prezentační techniky a dalších periferií podporujících výuku,
g) úhradu vybudování nebo rozšíření rozvodů LAN školy,
h) nákup a rozšíření aktivních prvků LAN školy,
ch) na úhradu služeb zajištujících provozuschopnost ICT infrastruktury s výjimkou mzdových nákladů.
Účelová dotace je určena pouze na nezbytné náklady související se zřízením a provozuschopností počítačových pracovních míst ve škole a vybudováním nebo rozšířením kabeláže lokální počítačové sítě LAN v jednotlivých budovách školy.
Zajištěním se rozumí nákup nebo rozšíření (upgrade) stávající infrastruktury ICT do majetku školy, popřípadě pronájem nebo splátkový nákup. Žádná z forem leasingu však není povolena. Účelovou dotaci nelze použít ani ke garanci úvěru.
Nákup infrastruktury ICT je doporučeno realizovat prostřednictvím elektronického tržiště dle usnesení vlády č. 683/2002.
4.1 Účelová dotace se stanovuje na přepočtený počet dětí, žáků, resp. studentů denní formy studia (dále jen „žák“) ve smyslu §25, odst. 2, písmeno a/ dle zákona č. 561/2004 Sb. a vychází ze stanovených parametrů Standardu ICT služeb, daných Metodickým pokynem č.j. 30 799/2005-551.
4.2 Závazným podkladem pro určení přepočteného počtu žáků jsou statistické zahajovací výkazy pro školní rok 2005/2006 zpracovávané Ústavem pro informace ve vzdělávání MŠMT (dále jen „výkaz žáků“). Pro výpočet výše dotace na žáka se bere jako základ celkový počet všech žáků, kteří navštěvují školy v rámci jednoho právního subjektu.
4.3 Škola, která vykonává dle zákona č. 561/2004 §7 odst. 3 pouze druh činnosti mateřská škola může požádat o účelovou dotaci ve výši nejvýše 5 000 Kč na školu, škola vykonávající pouze druh činnosti základní umělecká škola, může požádat o účelovou dotaci ve výši nejvýše 15 000 Kč na školu, tuto částku mohou školy využít v libovolném členění dle čl. 3 body 3.1, 3.2 , 3.3, 3.4.
4.4 Základní škola nebo střední škola – gymnázium nebo konzervatoř nebo jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, která vykonává dle zákona č. 561/2004 §7 odst. 3 tento, popřípadě další druh činnosti, může požádat o účelovou dotaci ve výši nejvýše 100 Kč na žáka, minimálně však 15 000 Kč. Jedná-li se však o nevybavenou školu (dle čl. 2.2), může tato požádat o další mimořádnou dotaci ve výši nejvýše 500 Kč na žáka, minimálně však 75 000 Kč a tuto částku využít bez povinné spoluúčasti (viz čl. 4.7) v libovolném členění dle čl. 3 body 3.1, 3.2 , 3.3 (celkem tedy až o 600 Kč/žáka).
4.5 Střední škola (kromě gymnázia) nebo vyšší odborná škola, která vykonává dle zákona č. 561/2004 §7 odst. 3 tento, popřípadě další druh činnosti, může požádat o účelovou dotaci ve výši nejvýše 120 Kč na žáka, minimálně však 18 000 Kč. Jedná-li se však o nevybavenou školu (dle čl. 2.2), může tato požádat o další mimořádnou dotaci ve výši nejvýše 500 Kč na žáka, minimálně však 75 000 Kč a využít ji bez povinné spoluúčasti v libovolném členění dle čl. 3 body 3.1, 3.2 , 3.3 (celkem tedy až o 620 Kč/žáka).
4.6 Má-li škola, která vykonává dle zákona č. 561/2004 §7 odst. 3 alespoň jeden z druhů činnosti základní škola, střední škola, konzervatoř, jazyková škola s právem jazykové zkoušky nebo vyšší odborná škola zajištěnu a hrazenu konektivitu do internetu prostřednictvím Komunikační infrastruktury informačních systémů veřejné správy (dále jen KI ISVS), bude tato služba hrazena v roce 2006 MŠMT. Pokud není tato škola připojena prostřednictvím KI ISVS, může o tuto službu požádat nebo si může požádat o finanční částku ve výši 35 000 Kč na zajištění minimálně stejně kvalitního připojení u libovolného poskytovatele (dle čl. 3.4). Pokud škola zajistí požadované parametry připojení za méně než 35 000 Kč, může ušetřenou částku použít v libovolném členění dle čl. 3 body 3.1, 3.2, 3.3.
4.7 Škola se musí v roce 2006 spolupodílet na financování ICT) podle těchto pravidel:
a) k využití příslušné části účelové dotace dle čl. 3, body 3.1, 3.2 a 3.4 není finanční spoluúčast požadována.
b) k využití příslušné části účelové dotace dle čl. 3, bod 3.3 je požadována finanční spoluúčast dalších minimálně 30 % finančních prostředků z výše vyčerpané dotace na PIII (kromě mimořádné dotace, která je od spoluúčasti osvobozena). Finanční spoluúčast může škola řešit z vlastních zdrojů, ze zdrojů zřizovatele, od komerčních organizací jako sponzorské dary, z evropských fondů, apod.
Čl. 6
Způsob poskytnutí finančních prostředků
§
§ Čl. 8
Kontrola a sankce
8.1 Příjemce účelové dotace je povinen umožnit pověřeným pracovníkům MŠMT a ČŠI kontrolu hospodaření s finančními prostředky účelové dotace. V této souvislosti zpřístupní pověřeným pracovníkům MŠMT veškeré potřebné doklady.
8.2 Finanční kontrola, řízení o odnětí účelové dotace a ukládání sankcí za porušení rozpočtové kázně se provádí v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 250/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 218/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, v platném znění, zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, v platném znění případně jinými obecně platnými předpisy.
8.3 V případě, že budou při kontrole pověřenými pracovníky MŠMT zjištěny závažné nedostatky při využití dotací příjemcem, je MŠMT oprávněno požádat o podrobnou finanční kontrolu příslušný krajský úřad, resp. Magistrát hlavního města Prahy s případným důsledkem pozastavení dalšího financování a požadavkem na vrácení poskytnutých finančních prostředků.
§ Čl. 9
§ Závěrečné ustanovení
JUDr. Petra Buzková, v.r.
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
Příloha č.1
Žádost školy zřizované územně správním celkem a školy soukromé o poskytnutí účelové dotace podle Rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání pro zajišťování standardních ICT ve školách v roce 2006.
Č.j. 31 552/2005-551
Název školy:
Adresa školy:
Druh(y) školy (dle §7 zák. č. 561/2004): IČ:
Součet všech přepočtených dětí, žáků, studentů denní formy studia:
Naše škola je ve smyslu tohoto metodického pokynu „vybavená škola“ – „nevybavená škola“) v rámci realizace I. etapy SIPVZ.
Naše škola má hrazeno připojení do KI ISVS z MŠMT ANO NE 2 .
Žádáme MŠMT prostřednictvím krajského úřadu o poskytnutí dotace.
v celkové výši ………..…… Kč
z toho na konektivitu ………… Kč a na PI PIII ……………….Kč v členění:
kapitálové (investiční) prostředky ……………… Kč a běžné (neinvestiční) ………………. Kč.
Žádáme o zajištění služby připojení k internetu prostřednictvím KI ISVS ANO – NE 2)
(v kladném případě současně potvrzujeme, že již nežádáme o dotaci na zajištění této služby).
ICT plán školy a je k nahlédnutí …………………………………………..
Datum podání žádosti:
Jméno a příjmení odpovědného zástupce školy: Podpis a razítko: ……………………..
Název zřizovatele:
Adresa zřizovatele:
IČ:
Potvrzujeme žádost a skutečnosti v ní uvedené.
Datum:
Jméno a příjmení statutárního zástupce zřizovatele nebo úřadu zřizovatele pro výkon přenesené působnosti (obecního, krajského úřadu, Magistrátu hlavního města Prahy)
Podpis a razítko: ……………………..
Vyplňte žádost elektronicky prostřednictvím informačního systému na adrese
http://is.e-gram.cz/ a současně zašlete žádost (= potvrzený tiskový výstup z databáze) do 15.2. 2006 na adresu místně příslušného krajského úřadu, resp. magistrátu hlavního města Prahy.
Příloha č.2
Žádost krajského úřadu, resp. Magistrátu hlavního města Prahy o poskytnutí účelové dotace podle Rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání pro zajišťování standardních ICT ve školách v roce 2006.
Č.j. 31 552/2005-551
Krajský úřad:
Adresa:
IČ:
Žádáme MŠMT o poskytnutí souhrnné dotace pro školy spadající do působnosti našeho kraje
v celkové výši ………………………. Kč v členění:
kapitálové (investiční) prostředky ……………… Kč a běžné (neinvestiční) ………………. Kč.
Tabulku se seznamem škol, přepočteným počtem všech dětí, žáků, studentů denní formy studia, a celkovými finančními požadavky doplněnou žádostí o zajištění připojení do internetu prostřednictvím KI ISVS předejte v příloze této žádosti.
Příklad přiložené tabulky:
č. |
IČ |
Druh školy |
název školy |
obec |
Součet dětí, žáků, studentů denní formy studia |
Byla/neby
|
Je/není připoje
|
Žádá o připoje
|
Žádá o investi
|
Žádá o neinvesti
|
Žádá celkem
|
Z toho na | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PI -PIII |
konektiv
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Součet všech přepočtených dětí, žáků, studentů denní formy studia:
Naše škola je ve smyslu tohoto metodického pokynu „vybavená škola“ – „nevybavená škola“) v rámci realizace I. etapy SIPVZ.
Naše škola má hrazeno připojení do KI ISVS z MŠMT ANO NE 3) .
Žádáme MŠMT prostřednictvím krajského úřadu o poskytnutí dotace.
v celkové výši ………..…… Kč
z toho na konektivitu ………… Kč a na PI PIII ……………….Kč v členění:
kapitálové (investiční) prostředky ……………… Kč a běžné (neinvestiční) ………………. Kč.
Žádáme o zajištění služby připojení k internetu prostřednictvím KI ISVS ANO – NE 3)
(v kladném případě současně potvrzujeme, že již nežádáme o dotaci na zajištění této služby).
Zpracovali jsme ICT plán školy a je k nahlédnutí …………………………………………..
Datum podání žádosti:
Jméno a příjmení odpovědného zástupce školy: Podpis: ……………………..