Příkaz ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. 6/1998 k vyřizování stížností, oznámení a podnětů doručených ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy

       Č.j.: 15 703/98-12
       Vyřizování stížností, oznámení a podnětů je upraveno vládní vyhláškou č. 150/1958 Ú.I., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících.1)
       K zabezpečení jednotného postupu při vyřizování stížností, oznámení a podnětů (dále je "stížností") na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo"), stanovím:
       Čl. 1
       Přijímání stížností
       (1) Podatelna přijímá stížnosti doručené ministerstvu poštou. Stížnost doručenou osobně přijme kterýkoli útvar ministerstva (dále jen "příjemce"), a to zpravidla v písemné podobě. O ústní stížnosti, kterou nelze vyřídit ihned při podání, příjemce sepíše záznam, předloží jej stěžovateli k podpisu a zabezpečí bez zbytečného odkladu jeho řádnou evidenci a označení.
       Tohoto ustanovení se přiměřeně použije i u stížností podaných přenosem dat a u stížností neidentifikovaného stěžovatele.
       (2) Podatelna nebo příjemce předá řádně zaevidovanou a označenou stížnost k dalšímu opatření odboru resortní kontroly (dále jen "ORK"). Ředitel ORK o zvlášť závažných stížnostech neprodleně informuje kabinet ministra.
       (3) Stížnost, jejích prošetření a vyřízení náleží do působnosti jiného orgánu nebo organizace, než je ministerstvo, postoupí ORK těmto orgánům a organizacím k přímému vyřízení do 5 dnů ode dne přijetí a vyrozumí tom stěžovatele. Ve stejné lhůtě vyrozumí stěžovatele i útvar ministerstva, do jehož působnosti vyřízení stížnosti podle čl. 3 odst. 1 náleží, pokud zjistí, že vyřízení stížnosti může přesáhnout lhůtu 10 dnů ode dne přijetí.
       Čl. 2
       Evidence stížností
       (1) Ústřední evidenci stížností doručených ministerstvu vede ORK v Knize stížností nebo na prostředcích výpočetní techniky.
       (2) Ústřední evidence stížností obsahuje:
       - datum podání, věc a přidělené číslo jednací,
       - jméno, příjmení a adresu stěžovatele,
       - označení organizace nebo osoby, proti které stížnost směřuje,
       - předmět stížnosti,
       - kdy a komu byla stížnost předána k prošetření a vyřízení,
       - výsledek šetření a opatření k zjednání nápravy,
       - datum vyřízení stížnosti, případně prodloužení termínu lhůty pro vyřízení stížnosti.
       (3) Údaje o stížnostech jsou ochraňovány podle zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
       Čl. 3
       Vyřizování stížností
       (1) Stížnosti doručené ministerstvu prošetřuje a vyřizuje zpravidla ORK. Je oprávněn vyžádat si součinnost ostatních útvarů ministerstva, školských úřadů, České školní inspekce (dále jen "ČŠI") a dalších podřízených organizací, které jsou povinny mu vyhovět ve lhůtě co nejkratší; ve zvlášť závažných případech požádá ČŠI o provedení inspekce. V ojedinělých a odůvodněných případech může ORK sám předat stížnost k prošetření a vyřízení jinému útvaru ministerstva. Nedojde-li k dohodě o míře součinnosti nebo důvodnosti předání, rozhodne 1.náměstek ministra.
       (2) Šetření stížností, směřujících proti útvarům a zaměstnancům ministerstva, přímo řízeným organizacím, školským úřadům a jejich zaměstnancům, a dále v případech hodných zvláštního zřetele provádí ORK na pokyn ředitele ORK. Ve svém postupu při šetření těchto stížností vychází ORK z kompetencí vedoucích zaměstnanců vyplývajících z organizačního řádu ministerstva a podřízených organizací.
       (3) Stížnosti na výsledky vzdělávání a jeho průběh, na personální a materiálně technické podmínky vzdělávací činnosti v předškolních zařízeních, ve školách, školských zařízeních, střediscích praktického vyučování a na pracovištích praktického vyučování, na inspektory a řídící práci ředitelů škol postoupí ministerstvo k prošetření a vyřízení ČŠI cestou Ústředí ČŠI.
       (4) Stížnosti na přidělování a využívání dotací v soukromých školách a školských zařízeních zařazených ministerstvem v síti škol, předškolních a školských zařízení postoupí ministerstvo místně příslušnému školskému úřadu.
       (5) Stížnosti týkající se vysokých škol prošetřuje a vyřizuje ministerstvo jen v rozsahu výkonu svých pravomocí vůči vysokým školám vyplývajícím ze zákona o vysokých školách.
       (6) Ostatní stížnosti na předškolní zařízení, školy, školská zařízení, střediska praktického vyučování, na jejich učitele, vychovatele, mistry odborné výchovy a ostatní zaměstnance prošetřují a vyřizují ve své působnosti ministerstvo a školské úřady.2)
       (7) Pokud ministerstvo, školský úřad anebo pracoviště ČŠI obdrží stížnost, jejíž šetření je třeba jen zčásti v jejich pravomoci, potvrdí její příjem stěžovateli a sdělí mu, které body stížnosti prošetří. Současně jej bude informovat, komu postupuje další část stížnosti k prošetření a vyřízení.
       (8) Při prošetřování a vyřizování stížností jsou pověření zaměstnanci ministerstva povinni:
       - prošetřit a vyřídit stížnost bez průtahů, hospodárně a v určených lhůtách,
       - objektivně a úplně prošetřit všechny její body, zjištění dokladovat,
       - výsledky šetření zhodnotit a rozhodnout, zda je stížnost oprávněná, částečně oprávněná nebo neoprávněná,
       - o výsledku šetření informovat stěžovatele,
       - u oprávněných a částečně oprávněných stížností vyžadovat opatření k odstranění zjištěných nedostatků a poskytnout výsledky šetření věcně příslušným útvarům k dalšímu využití,
       - spis v dané věci uzavřít a údaje o výsledcích šetření předat k evidenci podle čl. 2.
       (9) Při poskytování součinnosti podle čl. 3 odst. 1 jsou útvary ministerstva, školský úřad, ČŠI a další podřízené organizace povinny se ke všem otázkám a bodům stížnosti objektivně vyjádřit, svá stanoviska průkazně dokladovat a u oprávněných nebo částečně oprávněných stížností navrhnout opatření k odstranění zjištěných závad a nedostatků.
       (10) Stížnosti, které nelze vyřídit do 10 dnů ode dne přijetí, musí být vyřízeny do 30 dnů. Tuto lhůtu lze prodloužit je ve výjimečných případech se souhlasem 1. náměstka ministra. O důvodech prodloužení musí být stěžovatel vyrozuměn.
       (11) Je nepřípustné postupovat stížnosti k prošetření nebo vyřízení útvarům a pracovníkům, proti kterým stížnost směřuje. Stížnosti na vedoucí pracovníky se postupují k prošetření nebo vyřízení vždy příslušnému nadřízenému orgánu.
       (12) O stížnostech na neuspokojivé, neprůkazné, neúplné nebo opožděné vyřízení stížnosti rozhoduje 1. náměstek ministra.
       Čl. 4
       Společná a závěrečná ustanovení
       (1) Vyžádá-li si postup podle tohoto příkazu vnitřní korespondenční styk na ministerstvu, děje se tak oběhem spisů podle zvláštního předpisu.3)
       (2) Dohled nad správností postupu při vyřizování stížností ve smyslu tohoto příkazu provádí ředitel ORK. Zprávu o plnění tohoto příkazu předkládá dvakrát ročně ministrovi.
       (3) Zrušuji Příkaz ministra školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 3/1992 ke sjednocení postupu při vyřizování stížností, oznámení a podnětů občanů došlých na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ze dne 22. května 1992.
       (4) Příkaz nabývá účinnosti dnem 1. června 1998.
        Jan Sokol
        Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
       1)Vyhláška se nevztahuje na podněty, které jsou svým charakterem podněty k přezkoumání mimo odvolací řízení podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád). Občané mohou uplatnit rovněž žádost, návrh či stížnost ve veřejném nebo jiném společném zájmu podle zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním a v jeho mezích.
       2) V rozsahu daném zákonem č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, prošetřují a vyřizují stížnosti i obce.
       3) Řád spisové služby Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, v platném znění.