Č.j.: 15 702/98 12

Směrnice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 15 702/98 12 ke kontrolní činnosti v rezortu školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává k zabezpečení jednotného postupu při provádění kontrolní činnosti v rezortu školství, mládeže a tělovýchovy tuto směrnici:

       I.
       Úvodní ustanovení
       Státní kontrola a vnitřní kontrolní činnost Kontrola je neoddělitelnou součástí řízení, jíž se zabezpečuje efektivní výkon státní správy. V rezortu školství, mládeže a tělovýchovy je jejím hlavním cílem spoluvytváření podmínek pro zabezpečení kvalitní odborné a pedagogické úrovně výchovně vzdělávací práce. Je zaměřena zejména na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky, nakládání s majetkem státu, k němuž mají jednotlivé organizace právo hospodaření, a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů, interních instrukcí a aktů řízení. V rozsahu takto stanoveném ji vykonávají všichni vedoucí zaměstnanci nebo zaměstnanci k tomu určení. V odůvodněných případech se tyto osoby na vyžádání podílejí na kontrolních akcích organizovaných v rezortu školství, mládeže a tělovýchovy orgány vnější kontroly. Tato směrnice vychází zejména ze zákona České národní rady (dále jen "ČNR") č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů. Státní (vnější) kontrolu vykonává: a) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a školské úřady (dále jen "ministerstvo" a "ŠÚ") na základě zákona ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou
       aa) soukromých a církevních škol, předškolních a školských zařízení zařazených do sítě škol, předškolních a školských zařízení, škol, předškolních a školských zařízení, jejichž zřizovatelem je obec, a v občanských sdruženích působících v oblasti školství, dětí a mládeže, tělovýchovy a sportu; zde vykonává kontrolu toliko v oblasti využívání finančních prostředků přidělených jim ze státního rozpočtu,
       ab) vysokých škol; zde vykonává kontrolu toliko v rozsahu své působnosti a pravomoci vůči vysokým školám vyplývajícím z obecně závazného právního předpisu 1) a
       b) Česká školní inspekce (dále jen "ČŠI") podle § 18 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů v předškolních zařízeních, školách, školských zařízeních, střediscích praktického vyučování a v pracovištích praktického vyučování.
       zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů (do 31. prosince 1998)
       zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) (od 1. ledna 1999)
       Vnitřní kontrolní činnost vykonávají vedoucí zaměstnanci, na vysokých školách akademičtí funkcionáři a akademické orgány vysokých škol nebo orgány, jež si vysoká škola ve své samosprávné působnosti určí, a odbor rezortní kontroly ministerstva na ministerstvu.
       II.
       Ministerstvo
       Kontrolu podle této směrnice za ministerstvo a na ministerstvu provádí odbor rezortní kontroly nebo oddělení rozborů a kontroly rozpočtových operací. Jejich působnost a vzájemné vztahy stanoví organizační řád ministerstva.
       1. Odbor rezortní kontroly
       a) na základě pokynu ministra nebo I. náměstka ministra, úkolů ministerstva, plánu kontrolní činnosti nebo z vlastního podnětu provádí kontrolu dodržování obecně závazných právních předpisů a ministerstvem přijatých dokumentů týkajících se školství,
       b) na základě pokynu ministra nebo I. náměstka ministra, úkolů ministerstva, plánu kontrolní činnosti nebo z vlastního podnětu provádí kontrolní šetření, tematické kontroly a kontroly hospodaření ministerstvem zřizovaných a přímo řízených organizací, škol, předškolních a školských zařízení zřizovaných školskými úřady a obcemi, kontroluje účelnost, hospodárnost a efektivnost nakládání s hmotnými prostředky a finančními prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu školám, předškolním a školským zařízením zřízeným ministerstvem a zařazeným do sítě škol, předškolních a školských zařízení, soukromým a církevním školám zařazených do sítě škol, předškolních a školských zařízení a vysokým školám, pokud jde o využívání finančních prostředků přidělených ze státního rozpočtu,
       c) spolupracuje s odbornými útvary ministerstva a dalšími články kontrolního systému rezortu, na vyžádání se podílí na kontrolních akcích organizovaných v rezortu orgány vnější kontroly,
       d) provádí kontroly a šetření vyžádané orgány činnými v trestním řízení, informuje tyto orgány o kontrolních poznatcích nasvědčujících podezření ze spáchání trestného činu, poskytuje na jejich vyžádání
       součinnost,
       e) zajišťuje koordinaci vnitřní kontrolní činnosti v rezortu školství, mládeže a tělovýchovy, zpracovává metodiku kontrolní činnosti, spolupracuje s ostatními složkami kontrolního systému rezortu a poskytuje jim odbornou a metodickou pomoc,
       f) na pokyn ministra nebo z vlastního podnětu provádí kontrolní šetření týkající se zaměstnanců ministerstva a přímo řízených organizací; ve sporných případech shromažďuje podklady a provádí rozbory pro konečné rozhodnutí ministra,
       g) informuje ministra a náměstky ministra o všech závažných skutečnostech zjištěných kontrolní činností, dává podněty ke zjednání nápravy, upozorňuje na nutné úpravy a změny platných právních předpisů,
       h) předává příslušným orgánům, organizacím a vedoucím pracovníkům ministerstva závažné podněty získané z kontrolní činnosti, zjistí li porušení rozpočtové kázně, postupuje podle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů a v případě porušení rozpočtové kázně informuje příslušné finanční úřady a
       ch) zpracovává, rozpracovává a uplatňuje na podmínky ministerstva předpisy z oblasti vnitřní kontroly. 2. Oddělení rozborů a kontroly rozpočtových operací
       a) prostřednictvím rozborové a analytické činnosti provádí předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu rozpočtových operací v jednotlivých oblastech školské soustavy včetně kontroly řízení těchto operací,
       b) na základě pokynu příslušného náměstka ministra nebo vrchního ředitele sekce, úkolů ministerstva, plánu kontrolní činnosti, z vlastního podnětu nebo zjištění z vlastní rozborové činnosti provádí kontroly hospodaření v působnosti sekce nebo skupiny a kontroly hospodaření s finančními prostředky poskytnutými z rozpočtu ministerstva včetně kontrol věcné realizace projektů v občanských sdruženích působících v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu, prověřuje účelnost, hospodárnost a efektivnost využívání finančních prostředků ze státního rozpočtu v souladu s vyhláškou Ministerstva financí. č. 205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České republiky a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací ve znění pozdějších předpisů a se Zásadami pro čerpání dotací 2), posuzuje uplatňování rozpočtové skladby a plnění závazných ukazatelů rozpočtu,
       c) informuje ministra, náměstky ministra a vrchní ředitele sekce o všech závažných skutečnostech zjištěných kontrolní činností, dává podněty ke zjednání nápravy, upozorňuje na nutné úpravy a změny platných právních předpisů a
       d) plní úkoly uvedené v čl. II. bodu 1. písm. c), d) a h).
       III.
       Školské úřady
       a) vykonávají kontrolu podle § 6 § 10 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, zejména kontrolují hospodárnost a efektivnost při nakládání s finančními prostředky a jejich využití ve školách, předškolních a školských zařízeních, jimž je přidělují, nebo které ekonomicky zabezpečují, anebo které zřídily,
       b) pro tyto účely zřizují podle specifických podmínek samostatný kontrolní útvar, popřípadě ustaví kontrolní skupinu, nebo zřídí funkci kontrolního pracovníka,
       c) zabezpečují provedení kontrol a kontrolních akcí podle požadavků ministerstva,
       d) informují o výsledcích závažných kontrolních akcí odbor rezortní kontroly ministerstva,
       e) poskytují metodickou pomoc školám, předškolním a školským zařízením ve svých obvodech a
       f) plní úkoly uvedené v čl. II. bod 1. písm. c), d) a h).
       IV.
       Česká školní inspekce
       Této směrnice se použije přiměřeně i pro výkon státní kontroly ČŠI, pokud právní předpisy nebo její vnitřní předpisy nestanoví jinak.
       2) Přílohy usnesení vlády České republiky č. 663/1992 a usnesení vlády 223/1993.
       V.
       Úkoly vedoucích zaměstnanců
       1. Ředitelé škol, předškolních a školských zařízení a vedoucí středisek praktického vyučování provádějí a zajišťují kontrolu v rámci své působnosti stanovené § 3 zákona ČNR
       č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů a
       b) při výkonu kontrolní činnosti vycházejí z podnětů pedagogických a ostatních zaměstnanců školy, okresní školské rady, rady školy, pokud je zřízena, žáků, rodičů, dalších občanů a obce, dále z výsledků zjištění a hodnocení ČŠI a opatření příslušného ŠÚ a zřizovatele školy.
       2. Vedoucí zaměstnanci ostatních přímo řízených organizací odpovídají za kontrolu prováděnou určenými zaměstnanci ostatních přímo řízených organizací, podle specifických podmínek zřizují kontrolní útvar, popřípadě ustaví kontrolní skupinu nebo pověří kontrolou některého zaměstnance.
       3. Vedoucí zaměstnanci ministerstva a ŠÚ
       a) provádějí a zabezpečují na svěřeném úseku kontrolu plnění stanovených úkolů osobně i prostřednictvím jimi řízených odborných útvarů,
       b) při kontrole vycházejí z vlastních poznatků, využívají zjištění ostatních článků vnitřní kontroly, ČŠI, dalších orgánů vnější kontroly i jiných orgánů, údajů soustavy sociálněekonomických informací, zpráv a
       rozborů,
       c) spolupracují s odborem rezortní kontroly ministerstva při rozvíjení vnitřního kontrolního systému, podílejí se na přípravě a realizaci kontrolních úkolů; na pokyn ministra nebo jím pověřeného zaměstnance jmenují členy kontrolní skupiny k zajištění kontrolní akce a
       d) aktivně reagují na podněty odboru rezortní kontroly ministerstva a ČŠI k řešení věcných problémů.
       4. Vedoucí zaměstnanci dále zjistí li porušení rozpočtové kázně, postupují dle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů a informují příslušné finanční úřady,
       b) informují orgány činné v trestním řízení o kontrolních poznatcích a skutečnostech nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin a poskytují jim na jejich vyžádání součinnost,
       c) informují o výsledcích závažných kontrolních akcí odbor rezortní kontroly ministerstva, příslušný školský úřad a
       d) při zjištění nedostatků v mezích svých pravomocí zabezpečují jejich odstranění a kontrolují účinnost přijatých opatření.
       VI.
       Kontrolní činnost na vysokých školách
       Kontrolní činnost na veřejných vysokých školách vykonávají samosprávné akademické orgány veřejné vysoké školy, na soukromých vysokých školách orgány, které určí vnitřní předpisy soukromé vysoké školy, podle obecně závazného právního předpisu 3). Plnění povinností uvedených v čl. V. odst. 4 písm. a), b) a d) této směrnice tím není dotčeno.
       VII.
       Kontrolní řád
       1. Obecná ustanovení o pravidlech kontrolní činnosti Pravidla kontrolní činnosti vycházejí ze zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole ve znění pozdějších předpisů. Jsou určena v zájmu jednotné aplikace zejména všem vedoucím zaměstnancům a kontrolním pracovníkům rezortu školství, mládeže a tělovýchovy.
       2. Úkoly a zaměření kontrolní činnosti
       Hlavním úkolem kontroly je zjistit, zda činnosti kontrolovaných osob nejsou v rozporu s obecně závaznými právními předpisy a vnitřními normami rezortu školství, mládeže a tělovýchovy a prověřit účelnost, hospodárnost a efektivnost využívání finančních, hmotných a ostatních prostředků rezortu. K zabezpečení účinné kontroly jsou kontrolní pracovníci povinni seznámit se s právními předpisy vztahujícími se ke kontrolované problematice i s činností kontrolovaných osob. Při týmové práci odpovídají za tuto seznamovací činnost vedoucí kontrolních skupin. Kromě kontroly prováděné jiným odborným finančním kontrolním útvarem ministerstva je kontrolní činnost řízena plánem, který schvaluje vedení organizace. Obsahuje název kontrolní akce, její cíl a záměr, časové období stanovené pro provedení kontroly, popřípadě další údaje. V plánu je nutno ponechat časovou rezervu na výkon neplánovaných kontrolních akcí a šetření stížností.
       3. Řízení kontrolní akce
       K zabezpečení cíle kontrolní akce a k jejímu hospodárnému provedení se vytvářejí podle potřeby kontrolní skupiny složené z pracovníků kontrolního útvaru, z dalších zaměstnanců organizace, popřípadě dalších externích odborníků. Kontrolní akci řídí vedoucí kontrolní skupiny a odpovídá za její výsledek. Vedoucího kontrolní skupiny jmenuje vedoucí kontrolního útvaru. Tam, kde kontrolní útvar není zřízen, jmenuje vedoucího kontrolní skupiny vedoucí organizace. Vedoucí kontrolní skupiny řídí a organizuje její práci při přípravě i vlastní kontrole, organizačně i smluvně zajišťuje účast přizvaných odborníků, zodpovídá za hospodárné provedení a výsledky kontrolní akce při dodržení všech zásad pro ochranu kontrolovaných osob, dále za splnění programu kontrolní akce, za včasné a správné vypracování kontrolní zprávy a za její předání vedoucímu kontrolního útvaru nebo vedoucímu organizace.
       3) zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) Pokyn ke kontrole vydává kontrolní skupině vedoucí organizace, nebo jím určený zaměstnanec. Pokyn musí mít písemnou formu. Obsahuje zejména označení kontrolní akce, kontrolovaných osob a kontrolních pracovníků, datum vystavení a podpis toho, kdo je vydal.
       4. Příprava na kontrolní akci
       V rámci přípravy se kontrolní pracovníci seznámí zejména se
       a) zákonnou a jinou normativní úpravou kontrolované problematiky,
       b) výsledky činnosti kontrolované osoby,
       c) výslednými materiály předcházejících kontrolních akcí,
       d) příčinami nedostatků z oprávněných a částečně oprávněných stížností a
       e) příslušnou odbornou problematikou.
       Program kontrolní akce, organizační, časové, popřípadě finanční zajištění a návrh pověření ke kontrole zpracují kontrolní pracovníci v rámci přípravy.
       5. Program kontrolní akce
       Program kontrolní akce obsahuje cíl, konkrétní úkoly, objekty kontroly, časové období, které bude kontrolou sledováno, jakož i datum zahájení kontroly, popřípadě ukončení. Za dodržování programu kontrolní akce odpovídá vedoucí kontrolní skupiny. Program kontrolní akce je závazný okamžikem schválení vedoucím kontrolního útvaru nebo vedoucím organizace.
       6. Zahájení kontrolní akce
       Vedoucí kontrolní skupiny nebo jím pověřený kontrolní pracovník oznámí kontrolované osobě zahájení kontroly. Zároveň je informuje o účelu a předmětu kontroly. V případě, že by mohlo dojít ke zmaření účelu kontroly, oznámení provede až při vlastním zahájení na místě kontroly. Současně kontrolní pracovníci předloží pokyn k provedení kontroly. Při zahájení kontroly projedná vedoucí kontrolní skupiny s kontrolovanou osobou nezbytné předpoklady pro nerušený průběh kontroly, zejména
       a) možnost používání samostatné místnosti a prostředků spojení k účelům kontroly,
       b) nezbytnou účast pracovníků kontrolované osoby na místě a v době kontroly,
       c) poskytování součinnosti odpovědnými vedoucími pracovníky ve stanovených termínech a
       d) popřípadě způsob napsání výsledného materiálu z kontroly.
       7. Vyloučení kontrolního pracovníka
       Kontrolu nesmějí provádět ti kontrolní pracovníci, vůči nimž lze mít pochybnost o jejich nepodjatosti vzhledem k předmětu kontroly nebo ke kontrolovaným osobám. Námitkami vůči podjatosti mohou být bez zbytečného odkladu uplatněné
       a) vlastní námitky kontrolního pracovníka po seznámení se s předmětem kontroly a kontrolovanými osobami, nebo
       b) písemné námitky kontrolované osoby uplatněné u vedoucího skupiny nebo vedoucího kontrolního
       útvaru, popřípadě vedoucího organizace. O námitkách rozhodne vedoucí kontrolního útvaru. Tam, kde není kontrolní útvar zřízen, rozhodne vedoucí organizace. Námitky nemají odkladný účinek.
       Kontrolní pracovník, proti němuž byly vzneseny námitky, se do rozhodnutí vedoucího kontrolního útvaru nebo vedoucího organizace neúčastní kontrolní akce. Podle potřeby provádí toliko nekontrolní práce technického nebo administrativního charakteru.
       8. Organizace vlastní kontroly
       Vedoucí kontrolní skupiny řídí, organizuje a zajišťuje práci kontrolní skupiny. Všechna kontrolní zjištění musí být objektivní, nestranná a doložená průkaznými doklady. Kontrolní pracovníci zjišťují zejména
       a) skutečný stav na kontrolovaném úseku,
       b) odchylky skutečnosti od žádoucího stavu vyplývajícího ze zákonné nebo jiné normativní úpravy,
       c) základní příčiny těchto odchylek,
       d) negativní důsledky odchylek a
       e) osoby zodpovědné za jejich vznik a trvání.
       9. Povinnosti a práva kontrolních pracovníků a kontrolovaných osob
       a) při provádění kontroly jsou kontrolní pracovníci oprávněni
        vstupovat do budov, místností objektů a zařízení, na pozemky nebo do jiných prostor, pokud
       souvisejí s předmětem kontroly; nedotknutelnost obydlí musí být zaručena,
        požadovat od kontrolovaných osob předložení potřebných dokladů, písemných dokumentů a materiálů,
        požadovat od kontrolovaných osob poskytnutí úplných a pravdivých ústních nebo písemných informací o zjišťovaných skutečnostech včetně vysvětlení příčin vzniku zjištěných nedostatků,
        zajišťovat originální písemnosti a další materiály proti potvrzení; přitom odpovídají za jejich řádnou
       ochranu proti ztrátě a zneužití a
        požadovat od kontrolovaných osob, aby se zdržely činností, které by mohly ohrozit řádné provádění
       kontroly.
       b) při provádění kontroly jsou kontrolní pracovníci povinni
        oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly a předložit pověření k provedení kontroly,
        neohrozit práva a právem chráněné zájmy kontrolovaných osob, zejména převzaté doklady vrátit proti podpisu kontrolované osobě, pokud pominul důvod jejich držení a
        zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech zjištěných při výkonu kontroly a ani jinak nezneužívat těchto znalostí.
       c) kontrolované osoby jsou povinny
        poskytnout kontrolním pracovníkům součinnost při výkonu jejich kontrolní činnosti a
        poskytnout kontrolním pracovníkům veškeré doklady, včetně všech dodatků a změn, týkajících se
       kontrolovaného období.
       Tuto povinnost nemají v případech, kde tato činnost by ohrozila bezpečnost nebo zdraví jakékoliv osoby, kde jsou vázány zákonem stanovenou mlčenlivostí, které nebyly zproštěny oprávněným orgánem, a kde by jejím splněním uvedly v nebezpečí trestního stíhání sebe nebo osoby jim blízké.
       10. Dokládání kontrolních zjištění
       Všechna kontrolní zjištění musí být průkazně doložena. Lze se odvolávat na dostupné písemnosti z nichž bylo čerpáno, nebo přiložit příslušný doklad. Doklady musí být přiloženy vždy, když má být protokol předán orgánům činným v trestním řízení; mají li být proti kontrolovaným osobám, odpovědným za zjištěné nedostatky, vyvozeny důsledky, nebo když má být protokol předán příslušnému finančnímu úřadu s ohlášením o porušení rozpočtové kázně.
       Hlavními používanými doklady jsou:
       a) originální doklady, jež lze podle potřeby zajistit zejména v případech, kdy hrozí nebezpečí jejich odcizení, zašantročení, výměny a úpravy obsahu,
       b) výpisy, opisy, fotografie, zvukové záznamy, diskety apod. tam, kde lze technicky provést kopii; jejich shodu s originálem potvrzuje odpovědný pracovník kontrolované osoby,
       c) průběžný úřední záznam sloužící zpravidla k prověření okamžitého skutečného stavu, pokud nemůže být prokázán jinak, zejména okamžitý stav hotovosti v pokladně, počet chybějících dokladů; potvrzuje jej pracovník kontrolované osoby odpovědný za zjišťovanou problematiku,
       d) fotografický snímek sloužící zpravidla k doložení okamžitého stavu věcí a skutečností; potvrzuje jej odpovědný pracovník kontrolované právnické osoby s uvedením času pořízení snímku,
       e) zprávy, expertizy a posudky pořízené na vyžádání kontrolních pracovníků k zodpovězení zvlášť složitých a odborných otázek,
       f) vzorky; odebírají se proti potvrzení kontrolního pracovníka a
       g) písemná sdělení, pokud skutečný stav nelze zjistit, doložit nebo prověřit na místě.
       11. Výsledný kontrolní materiál
       Z kontrolní akce se pořizuje protokol, který obsahuje zejména název kontrolní akce, identifikaci kontrolované osoby, složení kontrolní skupiny, místo a čas provádění kontroly, kontrolované období, přesný popis zjištěných skutečností a nedostatků, s uvedením právních předpisů, které byly porušeny, označení dokladů, o něž se zjištění opírá a poučení o možnosti uplatnit ve stanovené lhůtě námitky. Zjištěné skutečnosti musí být uvedeny pravdivě, přesně, srozumitelně a stručně. Vždy se uvádějí příslušné doklady a jiné písemnosti, o které se opírá kontrolní zjištění. Protokol nesmí obsahovat domněnky, úvahy, dohady a nepravdivé okolnosti. Za správnost zjištění odpovídají všichni členové kontrolní skupiny, každý za jím kontrolovanou oblast. Výsledný materiál stvrdí svými podpisy.
       V případě, že hrozí nebezpečí z prodlení nebo při předčasném ukončení kontroly některým členem kontrolní skupiny k uzavření jím kontrolované oblasti se vyhotoví dílčí protokol. Požadované náležitosti protokolu uvedené v předchozím odstavci se použijí přiměřeně.
       V ostatních případech je možno zpracovat
       a) zprávu, jde li pouze o přesný popis zjištěného stavu bez uvádění nedostatků a odpovědností anebo
       b) informaci, popřípadě zápis, je li cílem kontroly zodpovězení předem známých otázek bez vyhodnocení odpovědnosti.
       Rozhodující je vždy účelnost, cíl kontroly a souhlas vedoucího kontrolního útvaru s navrženou formou výsledného kontrolního materiálu.
       12. Seznámení kontrolovaných osob s kontrolním zjištěním
       Povinností vedoucího kontrolní skupiny je zajistit seznámení každé kontrolované osoby, popřípadě i další odpovědné osoby, s kontrolním zjištěním, které se jí přímo dotýká. Seznámení provádí obvykle kontrolní pracovník, který kontrolu provedl. Seznamované osobě je současně předán stejnopis výsledného kontrolního materiálu nebo jeho příslušná část. Seznámené osoby potvrzují tuto skutečnost podpisem na prvopisu materiálu. Odmítnutí podpisu se vyznačí s uvedením důvodu na prvopisu.
       Povinností kontrolních pracovníků je seznamované osoby poučit o možnosti a způsobu uplatnění námitek, žádosti o opravu textu, popřípadě odmítnutí osobního vyjádření.
       Proti protokolu může kontrolovaná osoba podat písemné a zdůvodněné námitky vedoucímu kontrolní skupiny ve lhůtě pěti dnů ode dne seznámení s protokolem, nestanoví li kontrolní pracovník lhůtu delší.
       13. Řízení o námitkách kontrolovaných osob
       O námitkách rozhoduje kontrolní pracovník. Pokud jim nevyhoví, může kontrolovaná osoba ve lhůtě patnácti dnů ode dne doručení rozhodnutí o námitkách podat odvolání vedoucímu kontrolního útvaru, nebo vedoucímu organizace (dále jen "vedoucí kontrolního orgánu"). Nebylo li opožděně podané odvolání zamítnuto a vyplyne li potřeba věc dořešit, vedoucí kontrolního orgánu napadené rozhodnutí zruší a zajistí došetření věci. Jsou li pro to důvody, rozhodnutí o námitkách změní nebo zruší, jinak odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí. Proti rozhodnutí vedoucího kontrolního orgánu se nelze dále odvolat.
       Počítání lhůt se řídí obecně závazným právním předpisem.4)
       14. Opatření k nápravě zjištěných nedostatků
       Opatření vydává statutární orgán kontrolované osoby nebo jím určený zaměstnanec. Přijatá opatření mají zabezpečit zjednání nápravy, zamezit opakování zjištěných nedostatků, popřípadě navrhnout sankce vůči odpovědným osobám. Na vyžádání kontrolních útvarů popřípadě kontrolních pracovníků jsou kontrolované osoby povinny předkládat ve stanovených lhůtách zprávy o stavu nápravy zjištěných nedostatků, pokud to kontrolní útvar považuje za účelné.
       VIII.
       Přechodná ustanovení
       1. Akademičtí funkcionáři a akademické orgány vysokých škol vykonávají do 31. prosince 1998 kontrolní činnost podle dosavadních předpisů 5) a podle svých statutů. Plnění povinností uvedených v čl. V. odst. 4 písm.a), b) a d) tím není dotčeno.
       2. Kontroly zahájené přede dnem účinnosti této směrnice se dokončí podle dosavadních předpisů.
       IX.
       Závěrečná ustanovení
       1. Zrušuje se Směrnice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky ze dne 7. května
       1993, č. j. 16 425/93 12 k vnitřní kontrolní činnosti v působnosti Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
       2. Tato směrnice nabývá účinnosti dne 1. prosince 1998 s výjimkou článku VI., který nabývá účinnosti včetně poznámky pod čarou dne 1. ledna 1999.
       m i n i s t r