2005 č. j. 26 451/2005 Standardy pro udělování akreditací DVPP |
Standardy pro udělování akreditací DVPP |
1. Studium pedagogiky
a) podle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
b) podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb. a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
2. Studium pro asistenty pedagoga podle § 20 odst. e) zákona č. 563/2004 Sb. a § 4 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
3. Studium pro ředitele škol a školských zařízení podle §5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb. a § 5 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
4. Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 7 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
5. Studium pro výchovné poradce podle § 8 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
6. Studium k výkonu specializovaných činností podle § 9 písm. a) až e) vyhlášky č. 317/2005 Sb.
a) koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
b) tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol
c) prevence sociálně patologických jevů
d) specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy
e) specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených
Orientace v roli asistenta pedagoga (odborný, sociální a pracovně-právní profil)
Orientace v systému a organizaci školy
Orientace ve školských právních předpisech a vnitřních předpisech školy
Schopnost spolupracovat s učitelem při výchovně vzdělávací práci ve třídě a podpora žáků při zvládání požadavků školy
Schopnost orientace v obecných zásadách pedagogické práce (příprava na výuku, podpora v průběhu vyučování, orientace v systému hodnocení žáka, pobyt dítěte ve škole) a v základních pedagogických pojmech
Orientace v systému spolupracujících institucí (školství, poradenství, sociální a zdravotní péče, zařízení ústavní výchovy, policie, významné nestátní neziskové organizace atd.)
Schopnost reagovat na běžné vzdělávací a výchovné problémy
Schopnost cíleného pozorování zaměřeného na potřeby žáka
Schopnost k smírčímu dojednávání v případě konfliktů a nedorozumění mezi školou, dítětem, rodinou, případněadalšími institucemi
Schopnost pedagogicky pracovat s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v podmínkách školy
Schopnost pedagogicky pracovat s dětmi se zdravotním postižením
Schopnost spolupracovat s ostatními pedagogickými pracovníky v souladu s podmínkami školní práce
1. Škola jako systém (včetně organizace školního roku), základní pedagogické
a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací potřeby
2. Práva a povinnosti asistenta pedagoga, jeho odpovědnost, spolupráce s pedagogem a pedagogickým sborem
3. Základní orientace ve struktuře vzdělávacích programů
4. Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka
5. Základy didaktické a výchovné činnosti
6. Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy
1. Základní principy integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
1. Systém péče o žáka (působení a možnosti školy, školských poradenských zařízení, léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskových organizací)
2. Základní právní předpisy (zákony, vyhlášky, metodické pokyny atd., které ovlivňují činnost asistenta pedagoga)
3. Spolupráce škol a školských poradenských zařízení s pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR
1. Problematika zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání
2. Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
3. Specifika práce se žáky se zdravotním postižením
4. Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky
5. Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky, struktura rozhovoru atd.)
3. Standard Studia pro ředitele škol a školských zařízení
Studium pro ředitele škol a školských zařízení podle §5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb. a § 5 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Kvalifikační studium realizované v rámci DVPP je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci ředitele školy nebo školského zařízení. Vzdělávací program je zaměřen na získání znalostí v oblasti řízení školství, které umožní výkon funkce ředitele školy nebo školského zařízení podle §5, odstavec 2, zákona č. 563/2004 Sb.
Kritéria výběru účastníků se řídí zákonem č.563/2004 Sb., §5, odst. 2 a § 24
Časový plán studia:
Celkově vzdělávací program zahrnuje minimálně 100 hodin přímé výuky včetně třídenní stáže v rozsahu minimálně 15 hodin
· vzdělávací program se skládá ze 4 základních modulů: základy práva, pracovní právo, financování školy, organizace školy a pedagogického procesu. Hodinová dotace v modulech může být variabilní, avšak nesmí klesnout v jednotlivém modulu pod 20 hodin. Doporučená hodinová dotace je následující: základy práva v trvání 30 vyučovacích hodin, pracovní právo v trvání 25 hodin, financování školy 25 hodin, organizace školy a pedagogického procesu v trvání 20 hodin.
· žadatel o akreditaci předloží k jednotlivým modulům podrobný obsah kapitol a seznam lektorů k jednotlivým modulům s popisem jejich odborné způsobilosti
I. Finanční toky ve školství
II. Rozpočet školy
Hospodaření školní jídelny
Zúčtování nákladů a výnosů
III. Zásoby
IV. Zásady sestavení a čerpání rozpočtu FKSP
V. Žádosti o investiční nebo neinvestiční dotace
VI. Zásady pro zadávání veřejných zakázek
VII. Zásady hospodaření s majetkem státu i obce a pravidla účtování v tomto majetku
VIII. Zásady inventarizace majetku
IX. Účetnictví - zásady pro oběh účetních dokladů
Základní pravidla jiné činnosti související s činností školy
Daně a daňová přiznání
IV. MODUL - Organizace školy a pedagogického procesu
Schválené vzdělávací programy
Základní pedagogická dokumentace
Plány sestavované ředitelem školy
Organizační struktura školy
X. Kontrolní a hospitační činnost ředitele školy
Evaluace školy, autoevaluce
Mechanismy ukončování stupně vzdělání (maturitní zkouška, závěrečná zkouška...)
Bezpečnost a ochrana zdraví při výchově a vzdělávání a úrazy dětí, žáků a studentů
Činnost výchovného poradce na škole
Soustava oborů vzdělání
4. Standard Studia pro vedoucí pedagogické pracovníky
Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 7 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Studium pro splnění dalších kvalifikačních předpokladů realizované v rámci DVPP je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci ředitele školy nebo školského zařízení. Vzdělávací program je zaměřen na získání znalostí a dovedností v oblasti řízení právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména znalosti teorie a praxe školského managementu, práva, ekonomiky, pedagogiky, psychologie, bezpečnosti práce a ochrany zdraví, komunikace a informačních technologií podle §5, odstavec 2, zákona č. 563/2004 Sb.
Kritéria výběru účastníků se řídí zákonem č.563/2004 Sb., §5, odst. 2 a § 24 zákona č. 563/2004 Sb.
Časový plán studia:
Celkově vzdělávací program zahrnuje minimálně 350 hodin.
· Vzdělávací program se skládá z 5 modulů: teorie a praxe školského managementu, právo, ekonomika a finanční management, řízení pedagogického procesu a vedení lidí. Každý modul musí obsahovat:
· 32 hodin přímé výuky (přednášky, semináře)
· 20 hodin manažerské praxe ve školských zařízeních
· 18 hodin on-line aktivity (řešení případových studií, zpracování úkolů s následnou prezentací v on-line prostředí, chatování, e-forum)
· žadatel o akreditaci předloží k jednotlivým modulům podrobný obsah kapitol a seznam lektorů k jednotlivým modulům s popisem jejich odborné způsobilosti
a) ověření teoretických vědomostí formou ústní zkoušky a zpracování seminární práce nebo případové studie, popř. realizace výzkumného šetření
b) ověření praktických dovedností (praktická zkouška)
A. Ekonomika a finanční management
1. Role a funkce ředitele školy při řízení pedagogického procesu
2. Řízení školy a pedagogického procesu v podmínkách EU
3. Strategické plánování
4. Rámcové a školní vzdělávací programy
5. Koncepce pedagogické práce školy
6. Klima školy
7. Evaluace a sebeevaluace školy
B. Manažerská praxe z modulu Řízení pedagogického procesu
V. MODUL:
A. Vedení lidí
1. Vůdcovství („leadership“) – manažerské styly vedení lidí
2. Management a motivace pracovní činnosti
3. Personální management a rozvoj lidských zdrojů
4. Manažer a jeho životní dráha
· Vývoj poradenských systémů v závislosti na teoriích pedagogiky a psychologie
· Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení do školních poradenských služeb
· Právní rámec pro výkon poradenské činnosti
· Osobnost výchovného poradce-specifika role výchovného poradce ve školním prostředí
· Školní třída, její vedení a diagnostika
· Komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu)
· Základní dovednosti vedení poradenské komunikace
· Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
· Kariérové poradenství
· Základní diagnostické a intervenční techniky v poradenské práci ve škole
· Žák v kontextu služeb výchovného poradce
· Monitorování a evaluace a autoevaluace výchovného poradenství
Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů – studium k výkonu specializovaných činností – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií je určeno učitelům, kteří chtějí vykonávat funkci učitele-metodika informačních a komunikačních technologií.
Studium je zaměřeno na získání kompetencí umožňujících kvalifikované metodické působení v oblasti užití informačních a komunikačních technologií (dále „ICT“) ve vzdělávacím procesu.
Základní cíle vzdělávání:
Prohloubit a rozšířit kompetence absolventa k metodickému vedení ostatních učitelů školy v oblasti účelného využití ICT ve vzdělávacím procesu, tvorby ICT plánu a kvalifikovaného plánování a řízení naplnění standardu ICT služeb.
Kritéria výběru účastníků:
Studium je určeno pro absolventy magisterských studijních programů učitelských oborů nebo pro absolventy magisterského studia neučitelského zaměření doplněného o studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb.
Vstupním požadavkem na účastníka vzdělávání jsou alespoň dvouletá pedagogická praxe a ICT kompetence na úrovni pokročilého využití počítače v rámci vlastní odbornosti ve výuce, které se prokazují předložením osvědčení o absolvovaného školení úrovně Z a P v rámci realizace Státní informační politiky ve vzdělávání, resp. jiných akreditovaných vzdělávacích akcí obdobného celkového rozsahu a zaměření.
Časový plán studia:
Studium zahrnuje nejméně 250 vyučovacích hodin přímé i nepřímé výuky (včetně případných stáží, exkurzí apod.), z toho nejméně 30 hodin a nejvýše 150 hodin probíhá distanční formou (e-learning). Studijní program je realizován po dobu alespoň jednoho roku a nejvýše dvou let.
Průběžné hodnocení
Na konci každého započatého roku studia koná frekventant ročníkovou soubornou zkoušku. Tato zkouška probíhá formou testu a řešení dvou zadaných praktických úloh.
Ukončení studia
Celé studium je po úspěšném složení poslední ročníkové souborné zkoušky zakončeno obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před komisí. Po úspěšné obhajobě závěrečné písemné práce a složení závěrečné zkoušky získá absolvent osvědčení o absolvování studia.
Klíčové cílové kompetence
Charakteristika vzdělávání učitele-metodika informačních a komunikačních technologií
Hlavním smyslem studia je vybavení absolventa potřebnými znalostmi, organizačními a řídícími dovednostmi, resp. didaktickými metodami k tomu, aby byl učitel-metodik ICT schopen ve své škole, případně v okolních „malých“ školách kvalifikovaně:
· metodicky pomáhat kolegům v integraci ICT do výuky většiny předmětů,
· doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků,
· koordinovat užití ICT ve vzdělávání,
· koordinovat nákupy a aktualizace software,
· zpracovávat a realizovat v souladu se školním vzdělávacím programem ICT plán školy,
· koordinovat provoz informačního systému školy.
Studium by mělo naplnit svým obsahem a vhodným časovým rozvržením následující kompetence.
Kompetence k učení
· role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické metody
· využití počítače ve vzdělávacím procesu (nad rámec vlastní odbornosti účastníka)
· organizace vedení školních žákovských a studentských projektů
· vyhledávání a hodnocení výukových a informačních zdrojů na internetu
· užití metod distančního a kombinovaného vzdělávání podporovaného ICT
Kompetence k řízení
· zpracování a realizace ICT plánu školy
· zpracování bezpečnostní politiky školy (pravidla bezpečnosti, provozní a SW řád školy)
· organizace zapojení školy do regionálních (národních) projektů
· organizace a metodická pomoc při provozu školního vzdělávacího a organizačního informačního systému
Kompetence ke správě ICT ve škole
· základní orientace v nových trendech vývoje ICT pro vzdělávání
· základní orientace v právních předpisech souvisejících s ICT
· znalost principů a možností počítačových sítí
· znalost principů a možností moderních prezentačních technologií
Studijní program – doporučené tematické okruhy
1. Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie
2. Využití počítače ve vzdělávacím procesu – vybraný okruh
3. Využití počítače ve vzdělávacím procesu – vybraný okruh2
4. Využití počítače ve vzdělávacím procesu – vybraný okruh2
5. Hygiena, ergonomie a pravidla bezpečnosti práce s ICT
6. Autorské právo, bezpečnost na internetu, netiketa
7. Tvorba ICT plánu školy, interakce ICT a RVP
8. Informační systém školy, webová prezentace školy
9. Vedení školních žákovských projektů
10. Příprava školních projektů (v rámci ČR, EU)
11. Moderní technologie – aktuální informace, užití ve škole
12. Počítač a volný čas dětí a mládeže
13. Užití ICT ve speciální pedagogice
14. Principy a možnosti počítačových sítí
15. Anglické termíny pro oblast ICT a moderní edukace
16. Aktuální zdroje informací a výukových objektů na internetu
Vybavit učitele vědomostmi a dovednostmi, které jim umožní:
· Motivovat pedagogický sbor
· Plánovat tvorbu ŠVP
· Identifikovat vzdělávací potřeby jednotlivých učitelů a doporučovat vhodné vzdělávací aktivity
· Organizovat a koordinovat tvorbu ŠVP
· Koordinovat činnosti související s realizací ŠVP v praxi
· Koordinovat proces úprav ŠVP na základě výsledků evaluačních aktivit
Tematické okruhy studijního programu
1. Kurikulární reforma
§ Podstata kurikulární reformy v kontextu s vývojem vzdělávání v zemích EU; mezinárodní výzkumy
§ Koncepční a legislativní dokumenty (Bílá kniha, Dlouhodobé záměry, zákony, vyhlášky)
§ Nový systém kurikulárních dokumentů (RVP, ŠVP a jiné)
§ Nové prvky ve vzdělávacích dokumentech (klíčové kompetence, průřezová témata, způsoby strukturace vzdělávacího obsahu, integrace a jiné)
§ Terminologie užívaná v kurikulárních dokumentech2. Činnosti předcházející tvorbě ŠVP
§ Motivace ke změnám ve vzdělávání a k tvorbě ŠVP
§ Vstupní podmínky, analýza školy a další přípravné činnosti
§ Plánování tvorby ŠVP (časové, personální, obsahové, organizační vymezení tvorby ŠVP)
§ Utváření týmů, vymezení a koordinace jejich činnosti3. Tvorba ŠVP
§ Metodické materiály využitelné při tvorbě ŠVP (Manuály, metodické portály, aj.)
§ Struktura ŠVP (bude se lišit pro jednotlivé obory vzdělávání)
§ Tvorba jednotlivých částí ŠVP podle stanovené struktury
§ Soulad RVP a ŠVP
§ Sestavení dokumentu, editace, archivace4. Realizace ŠVP v praxi
§ Utváření příznivého klimatu školy
§ Efektivní formy a metody práce ve výuce, trvalá týmová spolupráce, společně uplatňované postupy při realizaci ŠVP
§ Evaluace a její výsledky jako východisko pro zkvalitňování vzdělávacího procesu ve školách a případných úprav ŠVP
§ Systematické vzdělávání pedagogických pracovníků (identifikace vzdělávacích potřeb, motivace k DVPP, přehled vzdělávací nabídky)5. Základní manažerské dovednosti
§ Řízení a vedení lidí
§ Týmová spolupráce, komunikace v týmu a řešení obtížných situací
§ Time –management
§ Vedení porad a jednání
§ Hodnocení a motivace jednotlivců a týmů
§ Aktivizační činnosti a prezentační dovednosti
Modely primární prevence u nás a ve světě
Prevence v kontextu školských poradenských služeb
Zákon č. 94/1933 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže)
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
Prováděcí předpisy k zákonům č. 561/2004 Sb. a 563/2004 Sb., zejména Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, Vyhláška č.317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a další.
Standardy primární prevence
Tvorba minimálního preventivního programu (MPP) v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (techniky tvorby programu), realizace MPP
Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství
Dokumentace školního metodika prevence
Etické zásady poradenské a preventivní práce ve školství
Dvojí role: učitel-školní metodik prevence
Spolupráce s managementem školy a ostatními členy pedagogického sboru
Standardní činnosti školního metodika prevence
Aplikace programu primární prevence do systému práce ve škole (monitoring, evaluace)
5. Systém primární prevence ve školství
Strategie primární prevence na národní, krajské a regionální úrovni
Role krajského koordinátora prevence ve školství a okresního metodika preventivních aktivit
Síť pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby orientované na rizikové chování
Úloha policie v prevenci, orgánů sociálně právní ochrany dětí, probační služba, soudy
Školní třída jako sociální skupina a vztahová síť školy
Koheze třídy, základní patologie školní třídy
Pozice a role žáka ve školní třídě
Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod, interpretace)
Práce se školní třídou (na základě výsledků diagnoatiky, screeningu, monitoringu apod.)
Role učitele ve vedení třídy
Projevy sociálně nežádoucích jevů ve třídě
Definice rodiny (kulturně-antropologická podmíněnost)
Základní sociálně psychologické charakteristiky rodiny
Strategie výchovy v rodinách
Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu
Kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí
Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě
Komunikace rodiny se školou, strategie vedení rozhovoru K
Komunikace s rodiči žáka se závažnými problémy(závislosti, šikana)
Závislost na návykových látkách
Problematika netolismu
Gambling
Sekty
Záškoláctví
Kriminální chování
Agresivní chování
Zneužívání a týrání
Sebepoškozování
Šikana
Vandalismus
Xenofobie, rasismus
9. Monitorování a evaluace primární prevence
Monitorovací schéma školy
Metody shromažďování informací pro proces monitorování a evaluace
Jak pracovat s informacemi a daty z monitorovacího a evaluačního procesu
Typy monitorovacích a evaluačních dotazníků
6d) Studium k výkonu specializovaných činností – specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy
vyhláška č. 317/2005 Sb. § 9 d)
Studium k výkonu specializačních činností realizované v rámci DVPP je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří jsou (nebo by chtěli být) na pozici školní koordinátor EVVO. Studijní program je zaměřen na získání vědomostí a dovedností v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v kontextu udržitelného rozvoje. Žadatelé o akreditaci předloží rozpracování tématických okruhů do jednotlivých hodin, odpovídajícím určenému počtu hodin studia.
Základní cíle vzdělávání :
· porozumět cílům, obsahu, rozsahu a pojetí EVVO,
· orientovat se rámcově v základních dokumentech a organizacích (státních i nevládních) zabývajících EVVO,
· orientovat se v základní problematice ochrany životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, aktuálním stavu životního prostředí v ČR i ve světě,
· pochopit princip vyváženosti tří základních pilířů udržitelného rozvoje -ekonomického, sociálního a ekologického,
· začlenit EVVO ( průřezové téma - Environmentální výchova ) do školních
vzdělávacích programů,
· zvládnout vyučovací metody interdisciplinárního aktivního učení (např. praktické
činnosti přímo v přírodě, experimentování, tvořivá dramatika, simulace, hry, terénní
výuka, čtení v krajině, autentické činnosti - péče o školní prostředí) a jejich
prostřednictvím tvořivě aplikovat EVVO do výuky,
· inovovat výuku z hlediska regionálních zvláštností s důrazem na utváření
citového vztahu dětí k domovu, aktuálních situací apod.,
· umět individuálně posoudit žákovo pochopení učiva o životním prostředí a na
· základě toho individuálně s žákem pracovat,
· umět diferencovat EVVO z hlediska různých studijních a učebních oborů,
· být si vědom významu formativního účinku prostředí a osobního příkladu na utváření vztahu žáků k životnímu prostředí, projevovat ekologicky odpovědné postoje a návyky a umět argumentovat v jejich prospěch, sebereflektovat své jednání a výchovné působení v EVVO,
· výše uvedenými způsoby rozvíjet kompetence v oblasti EVVO u svých žáků a studentů (tj. zprostředkovat jejich potřebné znalosti, formovat dovednosti, postoje a návyky) a podporovat jejich aktivní zapojování do péče o životní prostředí.
· Cíle, obsah, rozsah, pojetí a vývoj EVVO
· Systém EVVO v ČR (dokumenty, instituce a jejich nabídky, sítě EVVO…), informace a materiály (programy, pomůcky) pro EVVO, financování EVVO
· Role koordinátorů EVVO, vedoucích pracovníků a ostatních pedagogických pracovníků, začlenění průřezového tématu EVVO do ŠVP, příprava a realizace školních programů EVVO a příklady konkrétních školních programů EVVO (= začlenění do předmětů a činností vč.mimoškolních + integrující celky učiva + prostředí školy), plánování a vedení projektů a programů, systém EVVO ve škole
· Náměty pro praktickou EVVO v jednotlivých vyučovacích předmětech
· Charakteristika a příklady vyučovacích metod interdisciplinárního aktivního učení typických pro EVVO zahrne :
o přehled metod: terénní výuka, přírodovědná pozorování, monitorování stavu jednotlivých složek životního prostředí, práce s přírodninami aj., praktické činnosti přímo v přírodě a ve prospěch ochrany přírody a péče o životní prostředí, experimentování, autentické činnosti, využívání přírodních učeben, práce na školním pozemku, problémová a projektová výuka, hry s ekologickou tématikou, simulační hry a simulace, řízené diskuse, praktické činnosti, práce s přírodními materiály a jiné tvořivé činnosti – včetně využití metod dramatické a estetické výchovy, smyslového vnímání přírody,
o různé typy ekologických výukových programů poskytovaných středisky EV
( krátkodobé, pobytové apod.),
o školní ekologické projekty,
o význam bezprostředního kontaktu s přírodou,
o význam příkladu (provoz školy, osobnosti a pod.),
o zvláštnosti EVVO na jednotlivých stupních školy,
o využití individuální a týmové práce žáků (význam a zvláštnosti individuální práce,
práce v malých skupinách a práce celé třídy).
· Význam a příklady péče o prostředí školy včetně školního pozemku a ekologizace provozu, ekologické audity škol
o význam spolupráce a komunikace pro řešení problémů životního prostředí,
o životní prostředí/příroda v místě, regionu a ČR (přírodní a kulturní rozmanitost a hodnoty, složky ŽP, přírodní zdroje, vlivy různých odvětví – vyčerpávání, znečištění),
o vývoj vztahu člověka a přírody/krajiny v minulosti a výhledy do budoucnosti,
o ekologická etika,
o globální souvislosti a globální problémy,
o vztah ekonomického a sociálního rozvoje a životního prostředí, udržitelné využívání přírodních zdrojů a udržitelný rozvoj,
o nástroje ochrany životního prostředí udržitelného rozvoje, možnosti zapojení, životní styl (příklady z výroby a spotřeby - energie, potraviny, odpady…).
· Příklady řešení konfliktních situací týkajících se životního prostředí
a udržitelného rozvoje
· Shrnutí kompetencí rozvíjených v EVVO v návaznosti na klíčové
kompetence v základním a středním vzdělávání
provést komplexní funkční diagnostiku žáka a na jejím základě podle potřeb žáka zpracovat individuální učební plán;
pomoci žákovi dosáhnout maximální možné samostatnosti pohybu při zajištění jeho plné bezpečnosti při všech formách činnosti ;
minimalizovat dopad handicapu na osobnost klienta;
aplikovat získané znalosti a dovednosti při realizaci potřebných úprav prostředí, které žáka obklopuje a ve kterém se pohybuje a provádět základní poučení personálu a rodinných příslušníků žáka týkající se specifik samostatného pohybu a prostorové orientace zrakově postižených.
Kritéria výběru účastníků:
Studium je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají nebo hodlají vykonávat specializované činnosti v oblasti prostorové orientace zrakově postižených, mají zdravotní způsobilost k výkonu předpokládaných činností a disponují aktivní znalostí Braillova písma.
1. Teorie
Cíl: Osvojení teoretických základů pro jejich úspěšnou aplikaci v praxi
Uvedení do problematiky, zjištění vstupních znalostí frekventantů studia.
Osoba se zdravotním postižením, sociálně ekologické hledisko, psychologické hledisko.
Specifické potřeby žáků se zrakovým postižením s ohledem na jejich věk, míru postižení, psychické a motorické předpoklady.
Vnímání bez účasti zraku.
Architektonické bariéry.
Elektronické orientační pomůcky.
Mapy a plány pro zrakově postižené - hlavní pravidla a principy zhotovování reliéfních map a plánů.
Hlavní pravidla realizace této specializované činnosti – pozice pedagogického pracovníka vykonávajícího specializované činnosti v oblasti prostorové orientace zrakově postižených (dále jen PO ZP), zajištění bezpečnosti žáka, metodické a didaktické principy
- hledání předmětů spadlých na zem
Chůze s vidícím průvodcem
- účel, hlavní pravidla, nácvik
- střídání stran, chůze zúženým prostorem
- chůze po schodech – nahoru, dolů
- procházení dveřmi
- zaujetí místa za stolem, usazení na židli
Chůze po schodech bez hole - nahoru, dolů
Úvod do techniky dlouhé hole (TDH) - historie, účel, jednotlivé techniky, základní postoj, základní držení.
TDH – nácvik:
- kluzná technika, kyvadlová technika, diagonální technika, tužkové držení
- přechod ze základního do tužkového držení a zpět – nácvik
- chůze podél vidící linie bez překážek /s překážkami.
Chůze po schodech s holí - nácvik TDH při samostatné chůzi po schodech (nahoru – dolů).
Hodinová dotace: 33 - 43 hodin
2.1.2 v exteriéru
v klidném prostředí (park): nácvik a procvičování TDH
- chůze po přímé asfaltové cestě, bez překážek, kontakt s vodící linií na přímé cestě, později zatáčky
Chůze podle popisu
- jednoduchá trasa s překážkami
- na komplikovanějších trasách se změnami sklonu terénu.
Chůze po schodech - schody jako součást popsané trasy.
v klidnějším městském prostředí
TDH, nácvik orientační analyticko-syntetické činnosti (OASČ),
Základy OASČ
- nácvik získávání a komplexního zpracovávání informací na cvičných trasách v budově (včetně otočných dveří),
- nácvik stavu bdělé pozornosti
- nácvik určení vlastního stanoviště na trase
- nácvik užívání prostředků veřejné dopravy.
Přecházení ulice – nácvik.
Používání eskalátorů - nácvik a procvičení (samostatná činnost).
město, střední provoz
Chůze podle popisu
- jednoduchá trasa podle zadání (kolem bloku domů) bez překážek, později s překážkami - obousměrně
- procvičování základů OASČ - zejm. určení vlastního stanoviště na trase
- složitější trasy podle zadání, přecházení ulic a používání eskalátorů
- nácvik OASČ.
Komunikace s neznámými chodci - hlavní pravidla, techniky a strategie získávání informací, nácvik.
rušné městské prostředí (centrum)
Chůze podle popisu, event. plánku, modelu atd.
- absolvování tras různé délky i stupně náročnosti v různých klimatických podmínkách, dosažení různých cílů na trase, nácvik a procvičování
Zcela samostatný pohyb
- zvládnutí pocitu „psychické osamocenosti“ na trase různé délky a stupně náročnosti v různých klimatických podmínkách podle popisu, event. plánku, modelu; dosažení různých cílů na trase - nácvik a procvičování.
v exteriéruChůze s vidícím průvodcem.
Techniky chůze bez hole.
Chůze po schodech bez hole.
Úvod do TDH.
TDH – nácvik.
Chůze po schodech s holí.
U každé činnosti jde o vysvětlení hlavních pravidel, plán a vedení nácviku (obsahově viz výše)
Nácvik TDH v klidném prostředí (park).
Nácvik v klidném městském prostředí.
Nácvik v rušnějším městském prostředí.
Nácvik v rušném městském prostředí (centrum).
U každé činnosti jde o samostatnou přípravu učebního plánu, vedení činnosti, nácvik zpětnovazebního působení a pozic instruktora (obsahově viz výše).