2004 č. j. 21 264/2004 - 22 Pokyn k rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
čj. 21264/2004-22 ve znění 25 344/2004 (změna se týká článku 2, je vyznačena modře)
V Praze dne 17. června 2004
přílohy ve formátu doc
Pokyn k rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05 |
Rozšíření učebních plánů
(1) S platností od 1. září 2004 se v učebních plánech všech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání zvyšuje celkový týdenní počet vyučovacích hodin v 7. ročníku o 1 vyučovací hodinu.
(2) Tato úprava se týká základních škol ), speciálních základních škol ) (vyučujících podle upravených učebních plánů pro základní vzdělávání), zvláštních škol ) a pomocných škol ), a to všech zřizovatelů (dále jen „škola“).
(3) Upravené učební plány pro vzdělávací programy Základní škola, Obecná škola a Národní škola jsou v základní podobě uvedeny v příloze tohoto pokynu a jsou spolu s ostatní kompletní pedagogickou dokumentací všech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání v aktuálním znění zveřejněny na webových stránkách ministerstva (www.msmt.cz). Upravené učební plány pro rozšířenou výuku některých předmětů v rámci vzdělávacího programu Základní škola a Obecná škola se pro svou obsáhlost zveřejňují pouze na webových stránkách ministerstva. Úprava se provede obdobně, doplněním disponibilní hodiny v 7. ročníku. Stejným způsobem budou na webových stránkách ministerstva zveřejněny aktualizované učební plány pro speciální základní školy, zvláštní školy a pomocné školy.
(4) Cílem úpravy učebních plánů je:
a) rozvíjení klíčových kompetencí žáků 7. ročníků škol,
b) zkvalitnit vzdělávání na 2. stupni základních škol (včetně speciálních základních škol, zvláštních a pomocných škol) a vyrovnání vzdělávacích příležitostí žáků na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií,
c) postupně vytvořit podmínky pro realizaci kurikulární reformy v souladu s Národním programem rozvoje vzdělávání.
Čl. 2.
Způsob využití navýšených vyučovacích hodin
(1) Navýšená 1 vyučovací hodina se do učebních plánů zařazuje jako disponibilní časová dotace.
(2) Ředitel školy použije navýšení podle jedné z uvedených možností:
a) zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu (pro žáka se zvýší počet hodin volitelného předmětu),
b) zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka (zvýší se počet volitelných předmětů, kterým je žák vyučován).
(3) Jiný způsob využití navýšení vyučovacích hodin není možný.
(4) Zařazením navýšené vyučovací hodiny do učebního plánu musí dojít k reálnému zvýšení týdenního počtu vyučovacích hodin u každého žáka 7. ročníku.
(5) Obsah výuky v navýšené hodině bude zvolen tak, aby nepřinesl nárůst zátěže žáků. Navýšená hodina proto nebude použita pro zvyšování poznatkové části učiva, ale především pro rozvoj dovedností, způsobilostí (kompetencí), k podpoře výuky průřezových témat. Doporučujeme uplatňovat vhodné metody a formy vzdělávání, které vedou k aktivizaci žáků a k podpoře činnostního učení.
(6) Výuka ve školách se soustředí na rozvíjení klíčových kompetencí žáků, a to především schopnost komunikace v mateřském i cizím jazyce, schopnost využívat informační a komunikační technologie, schopnost se soustavně vzdělávat (učit se učit), schopnost učit se sociálním dovednostem (být tolerantní k různosti náboženské, etnické, kulturní), získat schopnost empatie, práce v týmu, kritického myšlení. Získané kompetence přispějí k usnadnění a zlepšení přístupu žáků k začlenění do trhu práce.
Čl. 3.
Financování
(1) Mzdové prostředky a z nich vyplývající ostatní výdaje (zákonné odvody) budou školám poskytnuty ministerstvem prostřednictvím krajských úřadů (Magistrátu hl. m. Prahy) nebo přímo z ministerstva (v závislosti na zřizovateli a v souladu s platnými předpisy )), jako účelové dotace. Na realizaci úpravy učebního plánu přísluší na jednu třídu 7. ročníku částka 1370, Kč/měsíc účelových rozpočtových prostředků (mzdové prostředky a zákonné odvody).
(2) Finanční prostředky budou čerpány v rámci projektu Evropského sociálního fondu (dále jen „projekt ESF“).
(3) Finanční prostředky budou školám přiděleny se zvláštním účelový znakem a dále sledovány v účetnictví podle tohoto znaku. Kontrola využití finančních prostředků jako účelové dotace bude prováděna periodicky, standardními postupy, prostřednictvím poskytovatele finančních prostředků.
Čl. 4.
Zrušuje se Metodický pokyn k realizaci rozvojového programu Rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05, čj. 12207/2004-22.
Čl. 5.
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1. září 2004.
PaedDr. Jaroslav Müllner, v.r.
náměstek ministryně
skupiny regionálního školství
|
Ročník |
Minimum | ||||||||
Předmět |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. ročník |
Český jazyk |
9 |
10 |
10 |
7 |
7 |
|
|
|
|
16 |
Cizí jazyk |
|
|
|
3 |
3 |
x) |
x) |
x) |
x) |
12 |
Matematika |
4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
|
|
|
16 |
Prvouka |
2 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Přírodověda |
|
|
|
3 |
4 |
|
|
|
|
|
Vlastivěda |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chemie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Fyzika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Přírodopis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Zeměpis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Dějepis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Občanská výchova |
|
|
|
|
|
x) |
x) |
x) |
x) |
4 |
Rodinná výchova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Hudební výchova |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
4 |
Výtvarná výchova |
1 |
1 |
1 |
4 |
4 |
|
|
|
|
6 |
Praktické činnosti |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
4 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
8 |
Volitelné předměty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Disponibilní dotace *) |
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
3 |
Týdenní dotace povinných předmětů |
20 |
22 |
23 |
24 |
25 |
27 |
29 |
31 |
31 |
118 |
Nepovinné předměty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. U volitelných předmětů v 7. - 9. ročníku ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku.
*) Disponibilní dotaci lze využít:
a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka,
b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka.
2. Učební plán vzdělávacího programu obecná škola, čj. 12035/97-20,
6. – 9. ročník
|
ročník |
minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku | |||
Povinné předměty |
6. |
7. |
8. |
9. |
|
|
minimální týdenní počet hodin v ročníku |
| |||
Český jazyk |
4 |
4 |
4 |
4 |
16 |
Cizí jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Dějepis |
1 |
1 |
2 |
1 |
5 *) |
Zeměpis |
1 |
2 |
1 |
1 |
5 *) |
Přírodopis |
2 |
1 |
1 |
1 |
5 *) |
Chemie |
- |
- |
1 |
2 |
3 *) |
Fyzika |
1 |
1 |
2 |
1 |
5 *) |
Matematika |
4 |
4 |
4 |
4 |
16 |
Občanská výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Rodinná výchova |
1 |
1 |
2 |
2 |
6 |
Tělesná výchova/Zdravotní tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Hudební výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Výtvarná výchova |
2 |
2 |
1 |
1 |
6 |
Celkový týdenní počet hodin minimální dotace povinných předmětů |
|
|
|
|
|
Projekt |
minimální roční počet hodin v ročníku |
minimální roční počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku | |||
Úvod do světa práce |
10 |
10 |
10 |
10 |
40 |
|
týdenní počet hodin v ročníku |
týdenní počet hodin celkem v 6. 9. ročníku | |||
Předměty prohloubeného výkladu a předměty volitelné, disponibilní dotace **) |
3 |
5 |
5 |
6 |
19 |
Celkový týdenní počet hodin |
27 |
29 |
31 |
31 |
118 |
Nepovinné předměty |
|
|
|
|
|
Zájmové kroužky |
|
|
|
|
|
*) Minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku v předmětech dějepis, zeměpis, přírodopis a fyzika doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujících volitelných předmětů (viz dále) tak, aby se dějepisnému, zeměpisnému, přírodopisnému a fyzikálnímu učivu vyučovalo v 6. - 9. ročníku alespoň po 6 hodinách týdně. Minimální týdenní počet hodin celkem v 8. - 9. ročníku v předmětu chemie doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujícího volitelného předmětu (viz dále) tak, aby se chemickému učivu vyučovalo v 8. - 9. ročníku alespoň 4 hodiny týdně.
**) Disponibilní dotaci lze využít:
a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka,
b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka.
3. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20,
2. stupeň, 6. a 7. ročník
Základní část |
6. roč. |
7. roč. |
nadstavbová část
|
Český jazyk |
4 |
4 |
cvičení z českého jazyka
|
Cizí jazyk |
3 |
3 |
konverzace v cizím jazyce |
Matematika |
4 |
3 |
cvičení z matematiky
|
Dějepis
|
3 |
3 |
dějepis
|
Občanská a rodinná výchova |
2 |
2 |
rodinná výchova
|
Člověk a životní prostředí |
|
|
zdravý životní styl
|
*Poznávání přírody
|
3 |
4 |
laboratorní práce
|
Hudební výchova |
1 |
1 |
sborový zpěv
|
Výtvarná výchova |
2 |
2 |
výtvarná výchova
|
Pracovní a technická výchova |
2 |
2 |
pěstitelství
|
Tělesná výchova |
2 |
2 |
zájmová tělesná výchova
|
Základní část |
26 |
26 |
|
Minimum nadstavbové části, disponibilní dotace ** |
1 |
2 |
|
* označuje integrované předměty
**) Disponibilní dotaci lze využít:
a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka,
b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka.
Počet hodin povinných pro žáky musí být v rozpětí:
6. ročník 26 - 28
7. ročník 28 - 30
8. ročník 30 - 32
9. ročník 30 - 32
Součet povinných vyučovacích hodin v týdnu za 6. – 9. ročník musí být v rozpětí 116 -119. Celkem se na druhém stupni musí v povinných hodinách vyučovat tématům fyziky, přírodopisu, zeměpisu a dějepisu minimálně 198 hodin v každém z těchto oborů, tématům chemie alespoň 132 hodin.
V 7. - 9. ročníku musí škola v nadstavbě zařadit alespoň jednu hodinu z oboru matematiky.