2004 č. j. 21 264/2004 - 22 Pokyn k rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
čj. 21264/2004-22 ve znění 25 344/2004 (změna se týká článku 2, je vyznačena modře)

V Praze dne 17. června 2004
 
přílohy ve formátu doc

Pokyn k rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05


        
       Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) na základě § 39 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších úprav a k zabezpečení úkolů vyplývajících z Národního programu rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), schváleného usnesením vlády č. 113/2001 ze dne 7.2.2001 a dále konkretizovaných v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky (vzat na vědomí usnesením vlády č. 393/2002 ze dne 17.4.2002) vydává tento pokyn.
       Čl. 1.

Rozšíření učebních plánů

       (1) S platností od 1. září 2004 se v učebních plánech všech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání zvyšuje celkový týdenní počet vyučovacích hodin v 7. ročníku o 1 vyučovací hodinu.
       (2) Tato úprava se týká základních škol ), speciálních základních škol ) (vyučujících podle upravených učebních plánů pro základní vzdělávání), zvláštních škol ) a pomocných škol ), a to všech zřizovatelů (dále jen „škola“).
       (3) Upravené učební plány pro vzdělávací programy Základní škola, Obecná škola a Národní škola jsou v základní podobě uvedeny v příloze tohoto pokynu a jsou spolu s ostatní kompletní pedagogickou dokumentací všech vzdělávacích programů pro základní vzdělávání v aktuálním znění zveřejněny na webových stránkách ministerstva (www.msmt.cz). Upravené učební plány pro rozšířenou výuku některých předmětů v rámci vzdělávacího programu Základní škola a Obecná škola se pro svou obsáhlost zveřejňují pouze na webových stránkách ministerstva. Úprava se provede obdobně, doplněním disponibilní hodiny v 7. ročníku. Stejným způsobem budou na webových stránkách ministerstva zveřejněny aktualizované učební plány pro speciální základní školy, zvláštní školy a pomocné školy.
       (4) Cílem úpravy učebních plánů je:

a) rozvíjení klíčových kompetencí žáků 7. ročníků škol,

b) zkvalitnit vzdělávání na 2. stupni základních škol (včetně speciálních základních škol, zvláštních a pomocných škol) a vyrovnání vzdělávacích příležitostí žáků na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií,

c) postupně vytvořit podmínky pro realizaci kurikulární reformy v souladu s Národním programem rozvoje vzdělávání.
       Čl. 2.

Způsob využití navýšených vyučovacích hodin

       (1) Navýšená 1 vyučovací hodina se do učebních plánů zařazuje jako disponibilní časová dotace.
       (2) Ředitel školy použije navýšení podle jedné z uvedených možností:
a) zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu (pro žáka se zvýší počet hodin volitelného předmětu),
b) zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka (zvýší se počet volitelných předmětů, kterým je žák vyučován).
       (3) Jiný způsob využití navýšení vyučovacích hodin není možný.
       (4) Zařazením navýšené vyučovací hodiny do učebního plánu musí dojít k reálnému zvýšení týdenního počtu vyučovacích hodin u každého žáka 7. ročníku.
       (5) Obsah výuky v navýšené hodině bude zvolen tak, aby nepřinesl nárůst zátěže žáků. Navýšená hodina proto nebude použita pro zvyšování poznatkové části učiva, ale především pro rozvoj dovedností, způsobilostí (kompetencí), k podpoře výuky průřezových témat. Doporučujeme uplatňovat vhodné metody a formy vzdělávání, které vedou k aktivizaci žáků a k podpoře činnostního učení.
       (6) Výuka ve školách se soustředí na rozvíjení klíčových kompetencí žáků, a to především schopnost komunikace v mateřském i cizím jazyce, schopnost využívat informační a komunikační technologie, schopnost se soustavně vzdělávat (učit se učit), schopnost učit se sociálním dovednostem (být tolerantní k různosti náboženské, etnické, kulturní), získat schopnost empatie, práce v týmu, kritického myšlení. Získané kompetence přispějí k usnadnění a zlepšení přístupu žáků k začlenění do trhu práce.
       Čl. 3.

Financování

       (1) Mzdové prostředky a z nich vyplývající ostatní výdaje (zákonné odvody) budou školám poskytnuty ministerstvem prostřednictvím krajských úřadů (Magistrátu hl. m. Prahy) nebo přímo z ministerstva (v závislosti na zřizovateli a v souladu s platnými předpisy )), jako účelové dotace. Na realizaci úpravy učebního plánu přísluší na jednu třídu 7. ročníku částka 1370, Kč/měsíc účelových rozpočtových prostředků (mzdové prostředky a zákonné odvody).
       (2) Finanční prostředky budou čerpány v rámci projektu Evropského sociálního fondu (dále jen „projekt ESF“).
       (3) Finanční prostředky budou školám přiděleny se zvláštním účelový znakem a dále sledovány v účetnictví podle tohoto znaku. Kontrola využití finančních prostředků jako účelové dotace bude prováděna periodicky, standardními postupy, prostřednictvím poskytovatele finančních prostředků.
       Čl. 4.
       Zrušuje se Metodický pokyn k realizaci rozvojového programu Rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2004/05, čj. 12207/2004-22.
       Čl. 5.
       Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1. září 2004.
 

PaedDr. Jaroslav Müllner, v.r.

náměstek ministryně
skupiny regionálního školství


 
Příloha k Pokynu k rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 1 vyučovací hodinu, čj. 21264/2004-22
 

Upravené učební plány s platností od 1.září 2004
       1. Učební plán vzdělávacího programu základní škola, čj. 16847/96-2

 

Ročník

Minimum

Předmět

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

6. - 9. ročník

Český jazyk

9

10

10

7

7

 

 

 

 

16

Cizí jazyk

 

 

 

3

3

x)

x)

x)

x)

12

Matematika

4

5

5

5

5

 

 

 

 

16

Prvouka

2

2

3

 

 

 

 

 

 

 

Přírodověda

 

 

 

3

4

 

 

 

 

 

Vlastivěda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chemie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Fyzika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Přírodopis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Zeměpis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Dějepis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Občanská výchova

 

 

 

 

 

x)

x)

x)

x)

4

Rodinná výchova

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Hudební výchova

1

1

1

 

 

 

 

 

 

4

Výtvarná výchova

1

1

1

4

4

 

 

 

 

6

Praktické činnosti

1

1

1

 

 

 

 

 

 

4

Tělesná výchova

2

2

2

2

2

 

 

 

 

8

Volitelné předměty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Disponibilní dotace *)

 

 

 

 

 

 

1

1

1

3

Týdenní dotace povinných předmětů

20

22

23

24

25

27

29

31

31

118

Nepovinné předměty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. U volitelných předmětů v 7. - 9. ročníku ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku.

*) Disponibilní dotaci lze využít:

a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka,
b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka.

       2. Učební plán vzdělávacího programu obecná škola, čj. 12035/97-20,

       6. – 9. ročník

 

ročník

minimální týdenní

počet hodin

celkem v 6. - 9. ročníku

Povinné předměty

6.

7.

8.

9.

 

 

minimální týdenní počet hodin v ročníku

 

Český jazyk

4

4

4

4

16

Cizí jazyk

3

3

3

3

12

Dějepis

1

1

2

1

5 *)

Zeměpis

1

2

1

1

5 *)

Přírodopis

2

1

1

1

5 *)

Chemie

-

-

1

2

3 *)

Fyzika

1

1

2

1

5 *)

Matematika

4

4

4

4

16

Občanská výchova

2

2

2

2

8

Rodinná výchova

1

1

2

2

6

Tělesná výchova/Zdravotní tělesná výchova

2

2

2

2

8

Hudební výchova

1

1

1

1

4

Výtvarná výchova

2

2

1

1

6

Celkový týdenní počet hodin minimální dotace povinných předmětů

 
24

 
24

 
26

 
25

 
99*)

Projekt

minimální roční počet hodin v ročníku

minimální roční počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku

Úvod do světa práce

10

10

10

10

40

 

týdenní počet hodin v ročníku

týdenní počet hodin celkem v 6.  9. ročníku

Předměty prohloubeného výkladu a předměty volitelné, disponibilní dotace **)

3

5

5

6

19

Celkový týdenní počet hodin

27

29

31

31

118

Nepovinné předměty

 

 

 

 

 

Zájmové kroužky

 

 

 

 

 

*) Minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku v předmětech dějepis, zeměpis, přírodopis a fyzika doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujících volitelných předmětů (viz dále) tak, aby se dějepisnému, zeměpisnému, přírodopisnému a fyzikálnímu učivu vyučovalo v 6. - 9. ročníku alespoň po 6 hodinách týdně. Minimální týdenní počet hodin celkem v 8. - 9. ročníku v předmětu chemie doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujícího volitelného předmětu (viz dále) tak, aby se chemickému učivu vyučovalo v 8. - 9. ročníku alespoň 4 hodiny týdně.

**) Disponibilní dotaci lze využít:

a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka,
b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka.

       3. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20,
       2. stupeň, 6. a 7. ročník
 

Základní část

6. roč.

7. roč.

nadstavbová část
(některé možnosti)

Český jazyk

4

4

cvičení z českého jazyka
dramatická výchova
komunikace
tvorba školního časopisu

Cizí jazyk

3

3

konverzace v cizím jazyce

Matematika

4

3

cvičení z matematiky
informatika
výpočetní technika

Dějepis
Zeměpis

3

3

dějepis
zeměpis
ekonomický zeměpis
přírodopisný zeměpis

Občanská a rodinná výchova

2

2

rodinná výchova
ekonomika domácnosti

Člověk a životní prostředí

 

 

zdravý životní styl
zdravotní výchova

*Poznávání přírody
Přírodopis
Fyzika

3

4

laboratorní práce
přírodopis
fyzika

Hudební výchova

1

1

sborový zpěv
taneční a pohybová výchova
hra na hudební nástroj

Výtvarná výchova

2

2

výtvarná výchova
aranžování
keramika

Pracovní a technická výchova

2

2

pěstitelství
zpracování textilií
příprava pokrmů
práce v domácnosti
práce v dílně

Tělesná výchova

2

2

zájmová tělesná výchova
zdravotní tělesná výchova

Základní část

26

26

 

Minimum nadstavbové části, disponibilní dotace **

1

2

 


           

* označuje integrované předměty

**) Disponibilní dotaci lze využít:

a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka,
b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení dalšího volitelného předmětu pro žáka.

Počet hodin povinných pro žáky musí být v rozpětí:

6. ročník 26 - 28
7. ročník 28 - 30
8. ročník 30 - 32
9. ročník 30 - 32
 

Součet povinných vyučovacích hodin v týdnu za 6. – 9. ročník musí být v rozpětí 116 -119. Celkem se na druhém stupni musí v povinných hodinách vyučovat tématům fyziky, přírodopisu, zeměpisu a dějepisu minimálně 198 hodin v každém z těchto oborů, tématům chemie alespoň 132 hodin.
V 7. - 9. ročníku musí škola v nadstavbě zařadit alespoň jednu hodinu z oboru matematiky.