2005 č. j. 18 965/2005 - 24 Informace MŠMT k organizaci kursu k získání základů vzdělání poskytovaného základní školou speciální |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Informace MŠMT k organizaci kursu k získání základů vzdělání poskytovaného základní školou speciální č.j. 18 965/2005-24 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává na základě § 8 odst. 9 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, Informaci k organizaci kursu k získání základů vzdělání poskytovaného základní školou speciální pro osoby s těžkým mentálním postižením, s více vadami a autismem, které nezískaly základy vzdělání.
Čl. I. Úvodní ustanovení
(1) Žáci s těžkým mentálním postižením, s více vadami a autismem se mohou s ohledem na stupeň jejich postižení vzdělávat v základní škole speciální[1].
(2) Osobám s těžkým mentálním postižením, s více vadami a autismem, které nebyly vzdělávány, a absolventům základní školy speciální, kteří dokončili povinnou školní docházku v některém z nižších ročníků základní školy speciální a mají ve svém pozdějším věku schopnosti dosáhnout základů vzdělání poskytovaných základní školou speciální, se umožňuje získat základy vzdělání poskytované základní školou speciální.
Čl. II. Účastníci vzdělávání
Základy vzdělání kursem mohou získat:
a) a) Absolventi základní školy speciální, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole speciální v nižším než devátém ročníku a nezískali tudíž základy vzdělání. Před zařazením do vzdělávání předloží uchazeč vysvědčení posledního úspěšně dokončeného ročníku.
b) b) Žáci základní školy speciální, kteří dovršili 20 let věku a dosud nezískali základy vzdělání poskytované základní školou speciální.
c) c) Dospělí občané s těžkým mentálním postižením, s více vadami nebo autismem, kterým dříve nebylo umožněno vzdělávání.
Čl. III. Organizační postup
(1) Zájemci o získání základů vzdělání se přihlásí v základní škole speciální, která po projednání se zřizovatelem a krajským úřadem[2] zajistí odpovídající formu kursu k získání základů vzdělání.
(2) Kurs k získání základů vzdělání může organizovat základní škola speciální[3]. Uchazeče nebo jeho zákonného zástupce seznámí s organizací, formou a obsahem kursu k získání základů vzdělání.
Čl. IV. Formy vzdělávání
Základní škola speciální zajišťuje vykonání zkoušky, které předcházejí variantní možnosti přípravy. Doporučené formy vzdělávání jsou následující:
a) a) Kurs k doplnění základů vzdělání poskytovaných základní školou speciální. Trvá minimálně jeden rok a je určen žákům schopným docházet do školy. Časová dotace hodin a harmonogram jejich frekvence vychází z možností školy i uchazeče.
b) b) Individuální výuka pod patronací speciálního pedagoga speciálně pedagogického centra nebo učitele základní školy speciální. Probíhá na základě individuálního vzdělávacího plánu (v tomto případě bez konkrétní právní úpravy a bez právních důsledků spojených s individuálním vzdělávacím plánem podle § 18 školského zákona), v odůvodněných případech, zejména u imobilních nebo jinak těžce postižených zájemců, v domácí či ústavní péči.
Čl. V. Obsah vzdělávání
Obsah vzdělávání se do doby schválení Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu speciální doporučuje stanovit některým ze vzdělávacích programů pomocné školy[4]. Do obsahu vzdělávání ve smyslu této informace nejsou explicitně zahrnuty výchovné předměty. Základní škola speciální vypracuje individuální vzdělávací plány žákům podle stupně dosaženého vzdělání a míry jejich znalostí, schopností a potřeb.
Čl. VI. Zkouška
(1) Vzhledem k různorodosti forem přípravy se úroveň dosaženého vzdělání poskytovaného základní školou speciální doporučuje ověřit zkouškou. Kritériem při posuzování úrovně získaných základů vzdělání frekventantů je dosažení vzdělávacího cíle v podobě zvládnutí trivia, tzn. základů čtení, psaní, počítání a věcného učení nebo osvojení si alternativního způsobu komunikace. Zkouška je komisionální. Komisi sestavuje ředitel základní školy speciální[5]. Zkouška se skládá z části ústní a části písemné. Před vykonáním obou částí zkoušky komise nejprve zhodnotí a vezme v úvahu individuální možnosti každého uchazeče, na základě kterých zabezpečí organizační podmínky a nezbytné materiální vybavení související s průběhem zkoušky.
(2) Termín zkoušky stanoví po dohodě se zřizovatelem ředitel základní školy speciální.
(3) Protokol o zkoušce zůstane v archivu základní školy speciální. Po úspěšném vykonání zkoušky obdrží absolvent vysvědčení se slovním hodnocením v naukových předmětech na příslušném tiskopisu Vysvědčení o ukončení kursu pro získání základního vzdělání (§ 1 odst. 2 písm. e/ vyhlášky č. 223/2005 Sb., o některých dokladech o vzdělání).
Čl. VII. Finanční zajištění
Výuka v kursu k získání základů vzdělání poskytovaných základní školou speciální je hrazena podle zvolených forem - viz. Čl. IV[6].
PaedDr. Jaroslav Müllner
náměstek ministryně