2005/15 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy |
15/2005 ve znění … 405/2020 účinnost 15. října 2020
Vyhláška kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv
ČÁST PRVNÍ
DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ
A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ČESKÉ
REPUBLIKY A DLOUHODOBÝ ZÁMĚR
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ
SOUSTAVY V KRAJI
§ 1
Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru vzdělávání
a rozvoje vzdělávací soustavy
celoživotní učení,
b)
zlepšení kvality a efektivity systémů vzdělávání a vzdělávací soustavy,
c)
usnadnění rovného přístupu ke vzdělávání pro všechny,
d)
udržitelný rozvoj,
e)
vzdělanostní úroveň obyvatelstva, demografie, trh práce, zaměstnanost, sociální soudržnost.
(2) Dlouhodobý záměr obsahuje vždy:
a)
vyhodnocení dosaženého stavu navazující na předchozí dlouhodobý záměr z hlediska obsahových a kvantitativních cílů a prioritních úkolů,
b)
strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory, prioritní témata, na která bude kladen důraz v následujícím období, oblasti podpory a opatření vedoucí ke zlepšení stavu v těchto oblastech:
1.
cíle a obsah počátečního vzdělávání,
2.
sledování a hodnocení kvality počátečního vzdělávání,
3.
vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,
4.
úloha a podpora pedagogických pracovníků,
5.
další vzdělávání v rámci celoživotního učení,
6.
uplatnitelnost absolventů škol podle oborů vzdělání na trhu práce,
7.
základní umělecké vzdělávání,
8.
jazykové a zájmové vzdělávání,
9.
systém poradenských služeb,
10.
ústavní a ochranná výchova,
c)
kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol, a to bez ohledu na zřizovatele, se zaměřením na strukturu skupin oborů vzdělání, druhů škol a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje,
d)
ekonomickou část obsahující informace o předpokládaných finančních nárocích na zabezpečení navržených opatření a o zdrojích jejich financování, jimiž jsou zejména státní rozpočet nebo jiné veřejné rozpočty a fondy Evropské unie.
(3) Dlouhodobý záměr se upraví podle výsledků jeho projednávání s příslušnými státními orgány, územními samosprávnými celky, příslušnými odborovými organizacemi a organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností.
(4) Dlouhodobý záměr České republiky vychází z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, regionálnímu rozvoji, zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému rozvoji a udržitelnému rozvoji a ke společným cílům evropských procesů ve vzdělávání přijatých vládou a z výročních zpráv České školní inspekce.
(5) Dlouhodobý záměr v kraji vychází z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti ovlivňujících rozvoj vzdělávání, stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje a z dokumentů vztahujících se k rozpočtu kraje.
§ 2
zrušen vyhláškou č. 225/2009 Sb.
§ 3
Termíny předkládání a zveřejňování dlouhodobých záměrů
ČÁST DRUHÁ
VÝROČNÍ ZPRÁVA O STAVU A ROZVOJI
VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY V KRAJI
§ 4
Rámcová struktura a obsah výroční zprávy o stavu a rozvoji
vzdělávací soustavy v kraji
hodnocení stavu jednotlivých úrovní vzdělávací soustavy bez ohledu na zřizovatele škol,
b)
ekonomické části,
c)
hodnocení naplňování dlouhodobého záměru v kraji, jeho cílů a opatření v uplynulém období, včetně hodnocení souladu s dlouhodobým záměrem České republiky.
§ 5
předškolní vzdělávání,
b)
základní vzdělávání a povinná školní docházka,
c)
střední vzdělávání,
d)
vyšší odborné vzdělávání,
e)
vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,
f)
základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání,
g)
poradenské služby,
h)
školská zařízení,
i)
pracovníci ve školství,
j)
další vzdělávání pedagogických pracovníků,
k)
další vzdělávání v rámci celoživotního učení,
l)
prevence sociálně patologických jevů, environmentální a multikulturní výchova, vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin, výchova k udržitelnému rozvoji,
m)
účast škol v mezinárodních programech.
(2) Ekonomická část výroční zprávy v kraji uvádí údaje za kalendářní rok, za který je připravována, a nejméně za dva předcházející kalendářní roky a obsahuje vždy:
a)
celkové výdaje na školy a školská zařízení zřizované krajem podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na:
1.
výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1), z toho mzdové nebo platové výdaje,
2.
provozní výdaje,
3.
investiční výdaje,
b)
neinvestiční výdaje škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na území kraje podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1),
c)
údaje o finančních prostředcích na činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy2), v rozsahu a za podmínek stanovených jiným právním předpisem3) poskytovaných ze státního rozpočtu a z rozpočtu kraje, v členění podle druhů škol a školských zařízení,
d)
přímé výdaje na vzdělávání na dítě, žáka a studenta u jednotlivých druhů škol a školských zařízení uvedených v písmenech a) a b).
(3) Závěry výroční zprávy v kraji shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou formulovány tak, aby mohly být podkladem pro zpracování dlouhodobých záměrů v kraji.
§ 6
Termíny předkládání výroční zprávy v kraji
ČÁST TŘETÍ
VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI ŠKOLY
§ 7
Obsah a zpracování výroční zprávy o činnosti školy
základní údaje o škole, jimiž jsou název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě,
b)
přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku,
c)
rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy,
d)
údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy,
e)
údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií,
f)
údaje o prevenci sociálně patologických jevů,
g)
údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
h)
údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti,
i)
údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí,
j)
základní údaje o hospodaření školy,
k)
údaje o zapojení školy do mezinárodních programů,
l)
údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení,
m)
údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů,
n)
údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání.
(2) Výroční zpráva o činnosti školy se zpracovává za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy, a do 15. října se předkládá školské radě ke schválení. Po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli a zveřejní ji na přístupném místě ve škole.
§ 8 a 9
zrušeny vyhláškou č. 195/2012 Sb.
§ 10
Účinnost
§ 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
2)
§ 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech).
3)
Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.