438/2006 ve znění … 133/2022 (účinnost 1. června 2022)
Vyhláška kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních
ČÁST PRVNÍ
PŘEDMĚT ÚPRAVY
§ 1
podrobnosti o obsahu a rozsahu činnosti, organizaci a podmínkách provozu školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy (dále jen "zařízení"), kritéria pro zařazování nebo umísťování dětí,
b)
podrobnosti o zajišťování pořádku a bezpečnosti v zařízeních,
c)
nejnižší počty dětí a žáků v jednotlivých druzích škol,
d)
nejnižší a nejvyšší počty dětí a žáků ve třídách a skupinách,
e)
podrobnosti o organizačním postupu zařízení při přijímání, umísťování, přemísťování a propouštění dětí,
f)
podrobnosti organizačního zabezpečení pobytu dětí zadržených na útěku v diagnostickém ústavu,
g)
podrobnosti organizačního zabezpečení umísťování dětí se zdravotním postižením, nezletilých matek a jejich dětí, a dětí vyžadujících výchovně léčebný režim v důsledku jejich neurologického poškození (psychického onemocnění),
h)
podrobnosti organizačního zabezpečení umísťování a pobytu dětí, které nejsou občany České republiky a splňují podmínky stanovené zvláštním zákonem1) (dále jen "děti-cizinci"),
i)
územní obvody diagnostických ústavů,
j)
vzorový vnitřní řád zařízení.
ČÁST DRUHÁ
OBSAH A ROZSAH ČINNOSTI, ORGANIZACE A PODMÍNKY
PROVOZU ZAŘÍZENÍ
§ 2
Organizace výchovně vzdělávací činnosti
řádné prostorové podmínky2), jimiž jsou obývací pokoj, ložnice dětí, pokoj vychovatelů, kuchyňka, sociální zařízení,
b)
vnitřní vybavení2), kterým je zejména nábytek pro uložení prádla, šatstva a obuvi dětí, knih, hraček, sedací soupravy, psací stoly a židle, jídelní stůl, běžné vybavení kuchyně,
c)
materiální podmínky, jimiž jsou zejména prádlo, ošacení a obuv, běžné domácí elektrické přístroje, potřeby pro vzdělávání, audiovizuální a výpočetní technika, vybavení pro sport a turistiku, pro rekreační činnost, pro cestování,
d)
podmínky pro osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid2).
(2) V zařízení mohou zaměstnanci zajišťovat stravování za pomoci dětí obdobně jako v rodině, zejména snídaně, svačiny, celodenní stravování o víkendech, v době svátků apod., s tím, že současně mohou provádět nákup potravin, a to v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem3).
(3) V rodinné skupině a ve výchovné skupině ředitel zařízení zajišťuje denní péči o děti způsobem obdobným jako v rodině, a to zpravidla 3 pedagogickými pracovníky. Noční služba v zařízeních je zajišťována zpravidla pedagogickými pracovníky a dbá o bezpečnost dětí v nočních hodinách zpravidla od 21 do 8 hodin. Noční služba může podle potřeby též zajišťovat pomoc dětem při hygienické obsluze a jejich sebeobsluze, při oblékání a přípravě na odchod z budovy, při péči o nemocné děti, při doprovodu dětí k lékařskému vyšetření apod. Počet zaměstnanců zajišťujících noční službu a jejich složení z hlediska počtu mužů a žen stanoví ředitel zařízení s přihlédnutím k provozním podmínkám zařízení a jeho aktuální situaci.
(4) Rodinná skupina a výchovná skupina může být umístěna i v bytové jednotce, která splňuje požadavky stanovené zvláštním právním předpisem2).
(5) Pro nezaopatřené osoby4) může ředitel zařízení zajistit samostatné ubytování v prostorách zařízení nebo mimo zařízení.
(6) V zájmu přípravy na budoucí samostatný život dítěte může být v zařízení zřízena jedna nebo více samostatných bytových jednotek pro ubytování jednotlivých dětí nebo nejvýše tříčlenné skupiny dětí, které se připravují na odchod ze zařízení. Do těchto bytových jednotek mohou být umístěny děti starší 16 let podle kritérií a za podmínek stanovených vnitřním řádem zařízení.
(7) Pro děti po ukončení povinné školní docházky, které se dále nepřipravují na budoucí povolání, může být z výchovných a vzdělávacích důvodů zřízena v diagnostickém ústavu, dětském domově se školou a výchovném ústavu samostatná výchovná skupina nebo rodinná skupina se zaměřením na přípravu pro výkon povolání nebo pracovní činnosti dětí (dále jen "pracovně výchovná skupina").
(8) Dítě starší 15 let zařazené do pracovně výchovné skupiny může vedle přípravy na výkon povolání a na pracovní činnosti vykonávat též pracovní činnosti v pracovněprávním vztahu, odpovídající jeho věku, zdravotnímu stavu a schopnostem.
(9) Postup v případech zásadní důležitosti pro život dítěte, zejména souvisejících s přípravou dítěte na budoucí povolání, s lékařskými zákroky a předpokládanou hospitalizací ve zdravotnickém zařízení, ředitel zařízení předem projedná se zákonnými zástupci, popřípadě také s jinými osobami, kterým bylo dítě svěřeno do výchovy rozhodnutím příslušného orgánu. Jedná-li se o akutní lékařský zákrok nebo hospitalizaci, ředitel zařízení o něm bezodkladně písemně informuje osoby uvedené ve větě první. Ve věci přípravy na budoucí povolání ředitel zařízení respektuje názor dítěte, je-li to možné. Pokud není možné respektovat názor dítěte ve věci přípravy na budoucí povolání, vyžádá si ředitel zařízení stanovisko školy, kterou dítě navštěvuje, a vyjádření psychologa nebo speciálního pedagoga-etopeda, a rozhodne se zřetelem k těmto vyjádřením.
§ 3
Školy při zařízeních
ČÁST TŘETÍ
ORGANIZAČNÍ POSTUP ZAŘÍZENÍ PŘI PŘIJÍMÁNÍ, UMÍSŤOVÁNÍ,
PŘEMÍSŤOVÁNÍ A PROPOUŠTĚNÍ DĚTÍ
§ 4
Organizační postup diagnostického ústavu
§ 5
Organizační postup dětského domova, dětského domova
se školou a výchovného ústavu
ČÁST ČTVRTÁ
ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ POBYTU DĚTÍ V DIAGNOSTICKÉM ÚSTAVU
ZADRŽENÝCH NA ÚTĚKU
§ 6
ČÁST PÁTÁ
UMÍSŤOVÁNÍ DĚTÍ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM, NEZLETILÝCH
TĚHOTNÝCH DÍVEK, NEZLETILÝCH MATEK A JEJICH DĚTÍ A DĚTÍ
VYŽADUJÍCÍCH VÝCHOVNĚ LÉČEBNÝ REŽIM, VČETNĚ OBSAHU A ROZSAHU
ČINNOSTI, ORGANIZACE A PODMÍNEK PROVOZU
§ 7
Děti se zdravotním postižením
§ 8
Nezletilé těhotné dívky a nezletilé matky a jejich děti
Děti vyžadující výchovně léčebný režim v důsledku jejich
neurologického poškození a psychického onemocnění
§ 9
emoční poruchy a vývojové poruchy chování (dále jen "děti se závažnými poruchami chování"),
b)
výrazné poruchy chování s antisociálním, sexuálně deviantním a jinak nebezpečným chováním (dále jen "děti s extrémními poruchami chování"),
diagnostikované lékařem nebo diagnostickým ústavem.
(2) Děti se závažnými poruchami chování a děti s extrémními poruchami chování jsou umísťovány do zařízení, jejichž činnost nebo činnost jejich oddělení je specializovaná na výchovně léčebnou péči.
§ 10
Děti se závažnými poruchami chování
děti, které jsou v důsledku svého psychického oslabení závažně ohroženy ve svém vývoji,
b)
děti s poruchami pozornosti a soustředění, doprovázenými hyperaktivitou, které není možné zvládat běžnými výchovnými postupy a metodami,
c)
děti experimentující s návykovými látkami nebo drogově závislé.
(2) Výchovně léčebná péče je zajišťována speciálně pedagogickými a psychologickými metodami, zpravidla za spolupráce zdravotnického zařízení, které je způsobilé poskytovat požadovanou zdravotní péči.
(3) Do dětských domovů se školou a výchovných ústavů nebo oddělení podle odstavce 1 se děti umísťují na nezbytně nutnou dobu. Nejpozději v osmém týdnu po umístění dítěte probíhá přehodnocování aktuálnosti jeho pobytu v daném zařízení a závěry jsou součástí osobní dokumentace dítěte. Po ukončení pobytu je dítě přemístěno zpravidla zpět do dětského domova se školou nebo výchovného ústavu.
§ 11
Děti s extrémními poruchami chování
děti, které se opakovaně nedovoleně vzdalují ze zařízení a dopouštějí se jednání, které má znaky trestné činnosti, přičemž se jedná o děti, které v dané situaci není možné zvládnout výchovnými postupy, organizací a prostředky používanými v běžných zařízeních,
b)
děti, u nichž jsou násilné projevy chování spojeny s náznaky duševních poruch, sexuálních úchylek, u nichž se však jeví specializovaná péče jako vhodná součást výchovně léčebného působení,
c)
děti s drogovou závislostí,
d)
děti mladší 15 let, kterým byla uložena ochranná výchova,
e)
děti, kterým soud uložil ochrannou výchovu, přestože již jsou trestně odpovědné, ale z osobnostních či výchovných důvodů je vhodné dokončit v daném zařízení započatý proces výchovných a socializačních změn.
Do výchovného ústavu nejsou umísťovány děti s psychickým onemocněním spočívajícím v možných rozvíjejících se psychózách vyžadujících průběžnou zdravotní péči poskytovanou příslušným zdravotnickým zařízením.
(2) Do výchovných ústavů se děti s extrémními poruchami chování umísťují na nezbytně nutnou dobu. Nejpozději v osmém týdnu po umístění dítěte probíhá přehodnocování aktuálnosti jeho pobytu v daném zařízení a závěry jsou součástí osobní dokumentace dítěte. Po ukončení pobytu je dítě přemístěno zpravidla zpět do dětského domova se školou nebo výchovného ústavu.
(3) Organizace výchovných, vzdělávacích a zájmových činností je za spolupráce psychologa a speciálního pedagoga-etopeda zpracována v rámci plánu výchovně vzdělávacích činností, na základě kterého se zpracovávají týdenní programy výchovně vzdělávacích činností. Dominantní součástí programu jsou odpovídající psychoterapeutické a socioterapeutické techniky individuálního i skupinového charakteru.
(4) Při práci se skupinou jsou přítomni nejméně 3 pedagogičtí pracovníci, z nichž 1 je asistent pedagoga; při noční službě jsou ve výchovné skupině přítomni vždy 2 pedagogičtí pracovníci. Při kontrolách dětí v ložnicích musí být přítomni vždy 2 zaměstnanci zařízení.
(5) Ve škole, jejíž činnost vykonává právnická osoba vykonávající současně činnost výchovného ústavu, a v níž se vzdělávají děti s extrémními poruchami chování, probíhá běžná výuka na úrovni rámcových vzdělávacích programů základního, případně středního vzdělávání, kterou vede učitel za pomoci asistenta pedagoga. Pro potřeby školy ve výchovném ústavu a oddělení je vypracován školní vzdělávací program, který odráží reálné možnosti umístěných dětí.
(6) Pohyb jedné výchovné skupiny mimo zařízení je zabezpečen nejméně 3 zaměstnanci zařízení.
ČÁST ŠESTÁ
UMÍSŤOVÁNÍ A POBYT DĚTÍ-CIZINCŮ
§ 12
§ 13
ČÁST SEDMÁ
ÚZEMNÍ OBVODY DIAGNOSTICKÝCH ÚSTAVŮ
§ 14
zpravidla od 3 let do ukončení povinné školní docházky, pro správní obvody obcí s rozšířenou působností Blansko, Boskovice, Brno, Břeclav, Bučovice, Hodonín, Hustopeče, Ivančice, Kuřim, Kyjov, Mikulov, Moravský Krumlov, Pohořelice, Rosice, Slavkov u Brna, Šlapanice, Tišnov, Veselí nad Moravou, Vyškov, Znojmo, Židlochovice, Bystřice nad Pernštejnem, Jihlava, Moravské Budějovice, Náměšť nad Oslavou, Nové Město na Moravě, Telč, Třebíč, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou, Bystřice pod Hostýnem, Holešov, Kroměříž, Uherské Hradiště a Uherský Brod a
b)
po ukončení povinné školní docházky, pro kraje Jihomoravský a Zlínský a pro správní obvody obcí s rozšířenou působností Litomyšl, Moravská Třebová, Polička, Svitavy, Bystřice nad Pernštejnem, Jihlava, Moravské Budějovice, Náměšť nad Oslavou, Nové Město na Moravě, Telč, Třebíč, Velké Meziříčí a Žďár nad Sázavou, a to pro chlapce; územní působnost pro dívky je rozšířena o kraj Olomoucký a správní obvody obcí s rozšířenou působností Bílovec, Bruntál, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Jablunkov, Kopřivnice, Odry, Rýmařov, Třinec a Vítkov.
(8) Diagnostický ústav v Bohumíně je určen pro správní obvody obcí s rozšířenou působností Bílovec, Bohumín, Bruntál, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Jablunkov, Karviná, Kopřivnice, Králíky, Kravaře, Krnov, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Rýmařov, Třinec a Vítkov.
(9) Diagnostický ústav v Olomouci je určen pro správní obvody obcí s rozšířenou působností Olomouc, Přerov, Šternberk, Uničov, Litovel, Hranice, Jeseník, Mohelnice, Konice, Prostějov, Zábřeh, Šumperk, Lipník nad Bečvou, Rožnov pod Radhoštěm, Valašské Meziříčí, Vsetín, Luhačovice, Otrokovice, Valašské Klobouky, Vizovice a Zlín.
(10) Diagnostický ústav v Praze 2 je určen pro hlavní město Prahu a kraje Středočeský, Plzeňský, Karlovarský, Liberecký, Ústecký, Jihočeský, Královéhradecký a pro správní obvody obcí s rozšířenou působností Hlinsko, Holice, Chrudim, Pardubice, Vysoké Mýto, Přelouč, Havlíčkův Brod, Humpolec, Chotěboř, Pacov, Pelhřimov a Světlá nad Sázavou, a to pro chlapce. Pro dívky má tuto územní působnost Diagnostický ústav v Praze 4-Hodkovičkách.
(11) Diagnostický ústav v Ostravě je určen pro kraje Moravskoslezský a Olomoucký a pro správní obvody obcí s rozšířenou působností Ústí nad Orlicí, Žamberk, Králíky, Lanškroun, Česká Třebová, a to pro chlapce. Územní působnost pro dívky zahrnuje správní obvody obcí s rozšířenou působností Bohumín, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Karviná, Kravaře, Krnov, Nový Jičín, Opava, Orlová a Ostrava.
(12) Zařízení pro děti-cizince v Praze je určeno pro celou Českou republiku.
§ 15
ČÁST OSMÁ
VZOROVÝ VNITŘNÍ ŘÁD ZAŘÍZENÍ
§ 16
ČÁST DEVÁTÁ
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 17
Zrušovací ustanovení
Vyhláška č. 334/2003 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních.
2.
Vyhláška č. 339/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 334/2003 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních.
§ 18
Účinnost
§ 2 odst. 2 a 3 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 272/2001 Sb., zákona č. 222/2003 Sb., zákona č. 134/2006 Sb. a zákona č. 165/2006 Sb.
2)
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.
3)
Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování.
4)
§ 2 odst. 6 zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
5)
§ 5 odst. 5 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
6)
§ 16 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
7)
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění zákona č. 125/2005 Sb.
Příloha k vyhlášce č. 438/2006 Sb.
Vzorový vnitřní řád
Charakteristika a struktura zařízení :
a)
název právnické osoby, která vykonává činnost zařízení, sídlo a telefonní číslo, případně též číslo faxového spojení, elektronická adresa a webové stránky zařízení
b)
organizační struktura právnické osoby, která vykonává činnost zařízení,
c)
charakteristika jednotlivých součástí zařízení a jejich úkolů,
d)
personální zabezpečení,
e)
organizační zajištění spolupráce s osobami odpovědnými za výchovu.
2.
Postup při přijímání, přemísťování a propouštění dětí:
a)
vymezení náplně činnosti zaměstnanců právnické osoby, která vykonává činnost zařízení,
b)
spolupráce s příslušnými orgány a dalšími subjekty,
c)
zajišťování pomoci po propuštění ze zařízení.
3.
Organizace výchovně vzdělávacích činností v zařízení:
a)
organizace výchovných činností,
b)
organizace vzdělávání dětí,
c)
organizace zájmových činností,
d)
systém prevence sociálně patologických jevů.
4.
Organizace péče o děti v zařízení:
a)
zařazení dětí do rodinných skupin nebo výchovných skupin,
b)
kritéria a podmínky umísťování dětí do bytové jednotky
c)
ubytování dětí,
d)
materiální zabezpečení,
e)
finanční prostředky dětí,
f)
systém stravování,
g)
postup v případě dočasného omezení nebo přerušení poskytování péče v zařízení,
h)
postup v případě útěku dítěte ze zařízení.
5.
Práva a povinnosti dětí:
a)
systém hodnocení a opatření ve výchově,
b)
kapesné, osobní dary a věcná pomoc,
c)
organizace dne (pracovní dny, volné dny),
d)
pobyt dětí mimo zařízení (vycházky, pobyt u rodičů či jiných osob, přechodné ubytování mimo zařízení),
e)
kontakty dětí s rodiči a dalšími osobami (návštěvy, písemné a telefonické kontakty, předávání věcí),
f)
spoluspráva dětí,
g)
podmínky zacházení dětí s majetkem právnické osoby, která vykonává činnost zařízení,
h)
smluvní pobyt zletilých nezaopatřených osob v zařízení,
i)
postup při podávání a vyřizování žádostí, stížností a návrhů řediteli, pedagogickým pracovníkům zařízení a dalším osobám a orgánům.
6.
Práva a povinnosti osob odpovědných za výchovu.
7.
Úhrada nákladů na péči o děti v zařízení:
a)
vydání rozhodnutí,
b)
způsob odvolání.
8.
Postup zařízení při zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví:
a)
zdravotní péče a zdravotní prevence,
b)
prevence rizik při pracovních činnostech,
c)
postup při úrazech dětí,
d)
postup při onemocnění dětí,
e)
postup při intoxikaci dítěte alkoholem nebo jinými návykovými látkami, postup při sebepoškození dítěte nebo sebevražedném pokusu, postup při agresivitě dítěte, kterou ohrožuje zdraví a životy jiných nebo vlastní.